Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

8 gode råd til en sundere fordøjelse

Af Lone Rosenkilde, Aut. Klinisk Diætist & Coach

8 gode råd til en sundere fordøjelse

Maden har stor betydning for din fordøjelse og velbefindende, men der er også andre faktorer, der spiller ind i forhold til at have en sund og velfungerende mave. Eksempelvis er søvn og motion også vigtige faktorer, når vi taler om at opretholde en god fordøjelse. En hverdag fyldt med stress og uregelmæssighed, kan være netop det, der gør at maven kommer i ubalance, uafhængigt af, hvad du spiser. Ikke alt her i livet er lige nemt at kontrollere, men gode madvaner og -rutiner, samt den rette kost, er noget af det du selv kan tage kontrol over. Nedenfor får du 8 generelle råd, der alle gør en forskel i forhold til at opnå en mave i balance.

 

1. Spis regelmæssigt

Regelmæssighed lønner sig både i forhold til at opretholde et stabilt blodsukker, og i forhold til at regulere mængden af mad, som du indtager i forbindelse med hvert måltid. Jo længere tid du har mellem måltiderne, jo større sult får du, og dermed større risiko for at overspise og få trang til søde sager m.v. Det optimale for de fleste er at spise 3 daglige hovedmåltider og 1-3 mellemmåltider.

 

2. Spis langsomt og nyd måltidet

Alt for mange spiser i dag deres mad for hurtigt. Prøv at være opmærksom på, om du mon giver dig nok tid til rent faktisk at nyde maden og tygge den godt (fordøjelsen starter allerede i munden). Læg gerne bestikket fra dig undervejs, tag et par pauser, drik lidt vand og mærk godt efter de først signaler fra kroppen om, hvornår du rent faktisk er mæt.

 

3. Drik nok vand

Husk at tilstrækkelig væske er væsentligt for omsætningen af maden i din tarm,  og ligeledes nødvendigt for at udnytte de gavnlige kostfibre i din kost. En hård mave kan i visse tilfælde afhjælpes alene med tilstrækkeligt indtag af vand. Farven på din urin fortæller meget om dit indtag af væske. Er urinen klar til lys gul, så er det fint, hvorimod en mørk farvet urin er tegn på for lidt væske.

 

4. Undgå større mængder kaffe og alkohol

Mange kaffedrikkere mærker effekten af en kop kaffe tidlig morgen – de skal hurtigt på toilettet.

Koffein stimulerer fordøjelsen og kan hos nogle føre til at maden kommer hurtigere igennem systemet. Dette kan dog også føre til diarré eller løs afføring hos dig som har udfordringer med irritabel tarm. Begræns indtaget af drikkevarer, der indeholder koffein til maks tre kopper per dag og fordel dem gerne over dagen. Sort te og cola indeholder også en del koffein, så vær opmærksom på indtaget af dette også, både i forhold til din fordøjelse men lige så meget i forhold til at få optimal søvn.

Alkohol kan påvirke tarmen og forværre dine symptomer på irritabel tarm. Begræns derfor indtaget af alkohol og undlad at indtage alkohol på tom mave.

 

5. Gode toiletvaner

Ved godt at det bare ikke er det mest sexede emne, men det at prioritere gode rutiner, når det gælder toiletbesøg, er altså bare et overset væsentligt element, i det at have en sund fordøjelse og en mave, der ikke driller. Så det bedste du kan gøre er at sætte tid af til dine toiletbesøg, prioritér det på lige fod med andre vigtige ting i løbet af din hverdag. Er du kvinde og lider af hård mave, så prøv at efterligne mændene og tag gerne et blad med på toilettet. Giv dig tid og lad roen falde på dig.

 

6. Få nok søvn

Søvn er alfa omega for din almene trivsel og sundhed. Du skal have både nok søvn, men samtidigt også vigtigt at søvnen er af god kvalitet. Regelmæssige sengetider skaber det bedste grundlag for god søvn,  og du bør prioritere at få min. 7-8 timers  søvn per nat. Pas på med et for stort koffeinindtag, der kan hæmme søvnen og påvirke kvaliteten af din søvn.

 

7. Stress af

Stress er ofte en udløsende og/eller forværrende faktor for mange med mave- og tarmproblemer. Husk at slappe af, gå dig en tur og tillad dig selv pauser i løbet af dagen. Vejrtrækningsøvelser, mindfulness og yoga kan for mange være en kærkommen håndsrækning til at skabe mere ro i kroppen og dermed også i maven.

 

8. Dyrk motion

Ingen er i dag i tvivl om, at motion er nødvendigt for optimal trivsel, men ofte kniber det med at prioritere tiden til det. Har du stillesiddende job og sidder du også meget ned i din fritid, så kan du drage store fordele ved at øge dit aktivitetsniveau.

Regelmæssig motion hjælper til en bedre fordøjelse, giver dig mere energi og forebygger stress-symptomer, så whats not to like? Sæt dig et realistisk mål som f.eks. ½ times motion hver dag, og brug det som dit positive frirum.

Vis som