Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

Fedtstoffer på godt og ondt

men du skal ikke være bange for fedt, læs hvorfor her

Fedtstoffer på godt og ondt

Fedtstofferne er en vigtig energikilde, især for musklerne og hjertet, og de er også med til at stabilisere blodsukkeret. De forskellige fedtstoffer har mange andre funktioner inden for celleopbygning, hormon-, immun- og nervesystem. De livsvigtige omega-6 og omega-3 fedtsyrer, der skal tilføres gennem kosten, spiller en central rolle.

 

I dag får mange for meget omega-6 og/eller  for lidt omega-3. Det medfører mange helbreds problemer - herunder med vægten.

Mættede

Monoumættede omega-9

Flerumættede
omega-6

Flerumættede
omega-3

Med kolesterol:
Kød, æg, mejeriprodukter

Uden kolesterol: 
Kokos- og palmeolie

Især olivenolie

Rapsolie

Avocado, mandler, sesam, jordnødder

De fleste planteolier fra fx:
tidsel, solsikke, 
vindruekerne, majs og margarine. Industrimad 
og junkfood

Nødder, kerner, frø.

Især fed fisk og levertran i formerne EPA/DHA, som er lette at udnytte.

Kolesterol indgår i alle celler, kønshormoner samt dannelse af D-vitamin og Q10.

Kroppen danner selv det meste.

Omega-9 fedtsyrerne 
er særlig gode for kredsløbet.

Kroppen kan 
selv danne omega-9.

Livsvigtige og skal tilføres 
med kosten.

Mange får for meget og af dårlig kvalitet.

Livsvigtige og skal tilføres med kosten

 

Vær ikke fedt- eller kolesterolforskrækket, men undgå de dårlige kilder

Få gode kilder i passende mængder fra fed fisk, skaldyr, magert kød, æg, avokado, smør, nødder, kerner, frø og uspolerede planteolier fra oliven, raps og kokos.

Tag eventuelt tilskud med flerumættede omega-3 olier.

Undgå kraftigt opvarmede fedtstoffer, især fra branket kød, friture og panerede emner.

Undgå raffinerede fedtstoffer og transfedtsyrer, der f.eks. findes i margarine, kager, kiks, pomfritter, pulverfløde, mikrobølgeovnspopcorn og ofte benævnes hærdet/hydrogeneret fedt.

Sky transfedtsyrer som pesten

Transfedtsyrer dannes ved høj varmepåvirkning og industriel forarbejdning af vegetabilske olier.

Under de høje temperaturer ændrer de kemiske bindinger sig, og der dannes transfedtsyrer. Transfedtsyrerne sænker niveauet af det gode kolesterol, og du får mere af det dårlige af slagsen, hvilket øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Hvad er bedst til stegning og høje temperaturer?

Jo mere umættet et fedtstof er, jo mere sårbart er det over for varme, ilt og lys.
Derfor anbefales det at stege i monoumættede eller mættede fedtstoffer som f.eks. jomfruolivenolie, kokosolie eller smør.

 Kilde : www.healthandscience.eu

 

Sortér efter