Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

Tryptofan – Guide til en bedre søvn

Tryptofan giver dig en bedre søvn, men hvorfra får du stoffet? Tryptofan findes både i bl.a. bananer og kerner, men også som kosttilskud. Læs mere her.

Tryptofan

 

Hvad er tryptofan?

Tryptofan er en aminosyre der ikke dannes i kroppen, og derfor kan den tilføres kroppen gennem et kosttilskud som f.eks. Tryptofan eller Tryptonat, der udover tryptofan også indeholde baldrian og vitaminer. Når du indtager tryptofan øges produktionen af serotonin, da tryptofan omdannes til serotonin når øjnene udsættes for sollys. Derudover øges kroppens produktion af melatonin. Serotonin påvirker humøret, og når produktionen er lav, kan du opleve hurtigere at føle dig irriteret og træt. Melatonin bidrager derimod til en normal nattesøvn.


Der findes også flere fødevarer der helt naturligt indeholder tryptofan. Nogle af fødevarerne er banan, mælk, fjerkræ, tun, sesamfrø, solsikkekerner og græskarkerner. Mængderne af tryptofan varierer dog meget, og skal det hjælpe dig til at sove bedre, er et kosttilskud det bedste valg. Kort sagt bidrager tryptofan til en god nattesøvn, samt til at give humøret et løft. Et godt humør og en god nattesøvn gør hverdagen lettere, og arbejdsopgaverne bliver nemmere at gå til.

 

Hvor meget søvn har du brug for?

Søvn er noget af det vigtigste for din krop, det er nemlig om natten kroppen restituerer og fornyer sig. Hvis du ikke får nok søvn, går det ud over dit energiniveau, men også din almene sundhed hvis søvnmanglen står på i længere perioder. Dårlig koncentration, irritabilitet og hovedpine er blot nogle af de bivirkninger en dårlig søvn kan have – også selvom det kun har stået på et par dage.

Det er meget individuelt hvor mange timers søvn en person har brug for, men der findes nogle generelle tal der anbefaler, at små børn sover næsten så meget som muligt, og gerne 9-11 timer. Teenagere bør få 9-10 timer pr. nat, voksne fra 25-30 og frem til 60 år 7-8 timer, og ældre omkring 6-7 timer pr. nat. Desværre oplever rigtigt mange, at de ikke kan falde i søvn om aftenen, eller også vågner de mange gange i løbet af natten, og det går ud over energiniveauet den efterfølgende dag. Hvis du har problemer med at falde i søvn, kan du prøve det naturlige tryptofan der bidrager til en beroligende følelse i kroppen.

 

Hvad gør tryptofan ved din søvn?

Tryptofan øger, som tidligere nævnt, kroppens produktion af serotonin når øjnene udsættes for lys. Ved en øget dannelse af serotonin vil du føle dig bedre tilpas, få en bedre koncentrationsevne samt et bedre humør. Hvis ikke kroppen danner nok serotonin, nedsættes niveauet af melatonin som dannes om natten når du sover.

Serotonen bidrager nemlig til, at melatonin dannelsen finder sted og din søvn vil ikke være lige så god og dyb som ellers, hvis ikke kroppen har dannet nok serotonin i løbet af dagen.
For at tryptofan har en effekt skal du indtage en bestemt mængde. Hold dig altid til den anbefalede daglige dosis som det enkelte kosttilskud foreskriver. Vælger du at gøre brug af tryptofan fra Natur Drogeriet, skal du dagligt indtage 1 gram tryptofan. Denne daglige dosis vil bidrage til, at du lettere falder i søvn og får en generelt roligere og normal søvn. 

 

Spis dig til en bedre nattesøvn

Som sagt findes tryptofan naturligt i flere forskellige fødevarer. Du kan med fordel læse mere om det at spise sundt for en bedre nattesøvn i vores artikel ”Spis dig til en bedre nattesøvn”. Du bør som udgangspunkt undgå kaffe, te og alkohol i timerne inden sengetid. Netop disse tre drikke er stemplet som nogle af de største søvntyve.

Hvis du vil spise fødevarer med et naturligt højt indhold af tryptofan, skal du bl.a. spise:

  • Tun i vand eller olie indeholder 280 mg tryptofan pr 100 gram
  • Stegt kylling indeholder 260 mg tryptofan pr 100 gram
  • Cashewnødder indeholder 240 mg tryptofan pr 100 gram
  • Rå mandler indeholder 210 mg tryptofan pr 100 gram
  • Sojabønner indeholder 460 mg tryptofan pr 100 gram
  • Mungbønner indeholder 260 mg tryptofan pr 100 gram

En banan af medium størrelse indeholder ca. 11 mg tryptofan. Selvom mængden ikke er stor, så indeholder bananer bl.a. riboflavin, B6 og jern som øger omdannelsen af tryptofan. Derfor får du god gavn af de blot 11 mg.

 

Tryptofan som kosttilskud

Hvis du ikke formår at spise nok tryptofan-holdig mad, kan du skyde genvej med et tryptofan kosttilskud. Der er intet farligt ved at tage kosttilskud med tryptofan - dog bør den dagligt anbefalede dosis ikke overskrides. Tryptofan er en aminosyre og er gennem årene blevet videnskabeligt undersøgt igen og igen. Derfor findes der også pålidelig dokumentation for tryptofans egenskaber. 

På helsam.dk og i vores butikker forhandler vi følgende kosttilskud med tryptofan:

 

Er der bivirkninger ved tryptofan?

Der er ingen bivirkninger ved tryptofan i sig selv, så længe du ikke indtager mere end det enkelte produkt anbefaler. Nogle tryptofan kosttilskud indeholder andre næringsstoffer, f.eks. vitaminer og mineraler, og disse er der større risiko for at du får for meget af. 

 

Mangler du tryptofan? Symptomer på tryptofan mangel

Personer der døjer med søvnproblemer, kan i nogle tilfælde mangle tryptofan. Når du mangler tryptofan, kan du risikere at udvikle mangel på serotonin og melatonin. Serotonin påvirker psyken og dermed humøret. Melatonin har stor betydning for søvnen, altså at søvnen er normal og god.

Tryptofan mangel kan give symptomer som:

  • Søvnbesvær
  • Uro i kroppen
  • Rastløshed
  • Følelsen af at være udmattet
  • Stor lyst til sukker
  • Dårligt humør

Det er vigtigt at være klar over, at de ovenstående symptomer også kan være symptomer på andre forhold. Hvis du er i tvivl bør du altid kontakte din egen læge.

 

Hvor længe må du tage tryptofan?

Du kan tage tryptofan over længere perioder, lige fra dage til måneder. Så længe du holder dig til den anbefalede daglige dosis, kan du roligt gøre brug af tryptofan i forbindelse med din søvn.
 

 

Væk med mobil og TV

Vidste du, at amerikanske forskere har fundet ud af, at kunstigt lys, også kaldet blåt lys, fra mobiltelefoner, computere og tv påvirker vores søvn. LED lys fortæller nemlig din krop, at det nu er ”tid til at stå op”, og hvis du derfor ligger og kigger på mobilen eller ser TV lige inden sovetid, får din hjerne og øjne ikke den ro de har behov for. Derfor – sluk gerne dit TV og læg din mobil væk 1-2 timer før du skal sove. Du vil helt sikkert kunne mærke forskel på din søvn efter blot nogle dage. Hvis du alligevel ligger vågen længe de første dage, er det vigtigt at du ikke tænder TV’et eller tager mobilen frem – det hjælper nemlig ikke på det.

I dag har de fleste smartphones og tablets, herunder iPads, en indbygget ”nattetilstand” der reducerer blåt lys og udsender i stedet gulere farver. Disse farver påvirker ikke øjnene i samme grad, som blåt lys gør. Derfor kan du med fordel slå tilstanden til om aftenen, medmindre du kan lægge mobil og computer væk.

 

 

Køb dit tryptofan kosttilskud hos Helsam

På helsam.dk og i vores mange butikker, har vi et stort udvalg af kosttilskud med tryptofan, baldrian og humle der alle bidrager til en bedre nattesøvn. Du kan bestille online og få dine varer leveret gratis til nærmeste Helsam butik, eller købe for mere end 199 kr. og få sendt gratis til din bopæl. Du er altid mere end velkommen i vores butikker, hvor vi gerne giver dig gode råd og personlig vejledning i forbindelse med dit køb af kosttilskud og andre helseprodukter.
Sortér efter