Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

"Det skal være dejligt at leve i den krop, du har"

Læs det spændende interview med en af Danmarks førende ernæringseksperter, Umahro Cadogan.


Umahro Cadogan er
’Madens og Sundhedens Mastermind’ og en af Danmarks førende ernæringseksperter. Vi har sat ham stævne til et lille interview for at finde ud af, hvor han får sin energi og motivation fra, og for at få hans råd til, hvordan vi finder vej i junglen af kostråd, kure og livsstilstrends, der skyller ind over landet i disse år. – Og så skal vi også tale lidt om hans nye bog ’Fra syg til rask’, der er den første bog i hans trilogi af sundhedsbøger.



Hvorfor er det vigtigt for dig at dele din viden?
Det er super vigtigt, fordi jeg netop selv har været meget syg og alligevel oplevede, at jeg kunne spise og leve mig rask. Min mission er at inspirere og motivere andre mennesker til at få den samme oplevelse. Hvis jeg kunne gå fra at have symptomer på leddegigt, sklerose, leverproblemer, kronisk tarmbetændelse og meget mere, til at have nok energi og overskud til at rejse rundt i verden og holde foredrag, udvikle produkter, have en klinik, lave TV og skrive bøger, så må mange andre kunne få en masse ud af den viden, jeg har samlet sammen. Det ville egentlig være ret egoistisk ikke at gøre den viden så tilgængelig som mulig for andre, der kan have nytte af den.

Hvilken ny viden deler du i bogen ’Fra syg til rask’?
Jeg har jo tidligere skrevet en del kogebøger, ’Slip Slikket’, ‘Herrerevolution’ og senest ’Alle kvinders sundhedsbibel’. Min nye bog ’Fra syg til rask: Din guide til at blive rask eller få det bedre’ er den første i en trilogi, hvor jeg giver al den viden og de redskaber videre, som jeg også bruger i mine 1 til 1 konsultationer og personlige forløb.

Bogen giver et dybdegående indblik i de knapper, man selv kan skrue på, og en forståelse for hvad ens egen sygdomshistorie kan fortælle om de bagvedliggende årsager. Derfra kan man komme med et kvalificeret bud på, hvad de næste skridt er for en selv. Vel at mærke i en ordentligt prioriteret rækkefølge, hvor man tager det skridt først, som vil gøre den største forskel.

På den måde bevæger vi os væk fra diverse fasttømrede kure, som kan være mere en religion end en løsning, der er tilpasset din situation, og hen imod hvad der er vigtigst for lige præcist din sundhed. Dermed ikke sagt, at kure ikke kan være en udmærket idé for nogle mennesker, og en del af af dem bygger også på virkeligt fornuftige principper, men tager kuren ikke fat i det der er vigtigst for dig først, kan effekten nogle gange være svær at få øje på. Desuden er det vigtigt at give mennesker redskaber og viden, de kan bruge i den hverdag de har og fra det udgangspunkt, de starter med. Det tager kure ikke altid højde for. Med min bog ønsker jeg at klæde folk bedre på til at få et ordentligt udbytte af indsatsen de gør, uanset hvad de døjer med af symptomer, diagnose og gener, så de kan blive aktive medspillere og medaktører i forhold til egen sundhed. Jeg vil gerne give alle muligheden for at komme dertil, hvor det er dejligt at leve i den krop, de har.


Hvad gør du for at holde en sund balance?
Jeg har en travl hverdag, men det føles ikke umiddelbart stresset, fordi jeg arbejder med det jeg elsker. Udover at skrive bøger og holde foredrag, underviser jeg i hele verden, har min egen klinik i Hellerup og laver også en del konsulentarbejde for virksomheder, offentlige institutioner og NGO’er. Jeg er desuden den ene af to værter og eksperter i et program, der kommer til januar på TV2, der hedder ’Kan du spise dig rask?’. 

For at opretholde en sund balance i en så hektisk hverdag, går jeg aldrig på kompromis med min mad, min træning og mig-tid. Det er nødvendigt at holde fast i de ting, der giver mig energi og glæde i hverdagen, når jeg skal performe og kunne yde alt det, jeg gør. Jeg prioriterer derfor hårdt at holde fast i mine rutiner, næsten uanset hvad der ellers er på programmet.

Jeg sørger for at træne og bevæge mig hver dag og gør det som regel om morgenen. Det giver mig en god start på dagen og energi til resten af dagen. Når jeg rejser, kan jeg faktisk også finde på at bruge tiden i mellemlandinger på et hurtigt træningspas, hvis det er muligt.
Mine små lommer af mig-tid får jeg lagt ind i løbet af dagen, som det lige passer ind. Dem bruger jeg til at meditere, lytte til musik eller høre en god podcast. Der findes også nogle gode meditations-apps, som jeg bruger en gang imellem.

Når jeg er ude at rejse, så planlægger jeg også altid, hvad jeg kan spise og hvorhenne, og for en sikkerheds skyld, så har jeg altid noget proteinpulver, frysetørrede bær og frysetørrede grøntsager med mig, så jeg kan lave en shake. Det er måske ikke det mest spændende at spise, men så undgår jeg at gå på kompromis, hvis der ikke lige er sund mad i nærheden.

Generelt sørger jeg for, at mine omstændigheder og det miljø jeg har omkring mig, gør det nemmere at træffe de valg, der gavner mig. F.eks. sørger jeg også for at mit træningsgear står fremme og er klart aftenen før, så jeg gør det så nemt som muligt for mig selv at komme op og i gang. Jeg har en romaskine og andre træningsudstyr derhjemme, så jeg kan få træning, selvom jeg har travlt og skal nå meget andet i løbet af en dag.

Det virker måske som meget planlægning, men sådan oplever jeg det ikke. For mig er det simpelthen blevet ren rutine, at jeg passer på mig selv, fordi jeg ellers ret hurtigt får symptomer igen. Jeg siger og forventer ikke, at alle skal leve så stringent, som jeg gør, og det er heller ikke nødvendigt for alle. Men har du tid, lyst og overskud til at leve så sundt som muligt, så gør det endeligt.

Hvad gør dig glad i hverdagen?
Jeg bliver glad, når jeg er fysisk aktiv, og jeg får den der gode fornemmelse i kroppen af energi og glæde. Det er ret heldigt, at jeg elsker at være fysisk aktiv, for ellers er jeg typen, der hurtigt kunne blive en rund bamse. Jeg elsker virkeligt mad, der smager godt og heler. Jeg elsker selv at lave mad og at se andre lave mad. - Og at spise mad.

Jeg bliver også glad af at høre god musik og elsker at få nye oplevelser gennem musik. De fleste på min fars side af familien er musikere og sangere, og hvis ikke jeg arbejdede med sundhed, så var jeg nok endt i musikbranchen.

Jeg har en stor familie med mange søskende, og det gør mig glad at se, at de har det godt. Jeg har bl.a. en lille nevø på 2 år, som jeg tog imod ved fødslen. Da min lillesøster var for tidligt født, hjalp jeg dengang mine forældre med at holde hende helt tæt til kroppen, så hun fik masser af hud-mod-hud for at styrke hende i starten. Vi er derfor meget tæt knyttede i dag, og det var helt naturligt, at jeg skulle være med ved fødslen af min nevø. Jeg havde selvfølgeligt taget to store poser fyldt med mad med under armen, så hun kunne vælge lige det, hun havde lyst til at spise efter fødslen. Jeg fik lavet så meget mad, at der også var rigeligt til jordemødrene og en anden lille familie på fødegangen, og min søster havde fuld forplejning til flere dage. Det gør mig også glad, når jeg kan gøre andre glade på den måde.

Hvad tror du afholder folk fra at leve sundere?
Jeg tror, de fleste mangler tid, overskud og ressourcer til at tage fat på det, eller de er fanget i hverdagens trummerum, hvor det hele kører lidt på en blanding af nødløsninger og autopilot. Træthed og manglende energi er blevet hverdag, og så tænker man måske, at det er helt normalt. Jeg tror i virkeligheden mange har glemt, hvordan det føles i kroppen at have energi og overskud. Og så har de ikke fået viden om, hvilke nemme og lettilgængelige ændringer de kan lave, der øjeblikkeligt giver dem mere energi og velvære, uden de skal lægge hele deres hverdag om.


Hvad er din egen største udfordring i forhold til sundhed
For mig har det altid været svært at få prioriteret min søvn. Jeg har gentestet mig selv og fundet ud af, at jeg rent genetisk ikke har så robust en søvnrytme, så jeg falder ikke så let i søvn, selvom jeg er træt. Jeg forsøger at slukke for alt lys og elektronik senest kl. 22.30, så jeg får gearet ordentligt ned inden sengetid. Jeg sover i helt mørke og bruger ellers en sovemaske, og jeg tager også magnesium inden sengetid. Men det er virkeligt svært at holde rytmen med det program, jeg har, hvor jeg rejser en del, og ikke to dage er ens. Så det er der, hvor jeg selv kunne være bedre til at følge mine egne råd og anbefalinger.

 

Mange danskere er i dag forvirrede over al den information, som de får omkring sundhed og ernæring. Hvad er dit bedste råd til at navigere i de mange (ofte modstridende) råd?
En god rettesnor i forhold til ens egen sundhed er først at kigge på de helt basale faktorer, der spiller ind: Kost, rygning, alkohol, motion og bevægelse, stress og søvn.
Er der noget omkring kosten, du let kan gøre sundere eller bedre i hverdagen? Tag de lette ændringer først, som også passer ind i hverdagen.

At stoppe med at ryge er nok den allervigtigste livstilsændring, man kan foretage overhovedet, hvis man altså ryger. Det er ikke for at være moralsk eller belærende, men hvis man ryger, så vil det at stoppe med at ryge have den største effekt på ens fysiske sundhed. Alkohol kan være ok at drikke med måde, men hvis det er svært at styre mængden, så lad være.
Motion i hverdagen er uoverskueligt for mange, men se på hvad du kan gøre derfra, hvor du er nu? Er det bare en halv times gåtur eller cyklen om dagen, du kan komme til? Så gør det, for det gør allerede en forskel. Det vigtigste er, at du finder den form for træning og fysisk aktivitet, du nyder eller synes er sjovt.

En ofte overset faktor er søvn. Hvad skal der til, for at du kommer op på 7 – 8 timers god søvn hver nat? Det er meget vigtigere for sundheden, end om du spiser biodynamisk broccoli flere gange om ugen, da det har stor indvirkning på din overordnede helbredstilstand. Og hvis du lider af søvnmangel, er der mindre energi til at gøre andre ting, der er gode for dig. Og mindre energi til glæde og at nyde livet.
På den lange bane er kronisk stressbelastning også en ting, der tærer helt utroligt på kroppen. Det går lige så hårdt udover kroppen, som det gør over hjernen og sindet og kroppen begynder bogstavelig talt at falde fra hinanden lidt efter lidt.

Tjek derfor først disse helt basale faktorer, og se hvor du har det største uudnyttede potentiale – Start der! Når det er helt på plads, kan man begynde at lege med andre ting. Men langt de fleste vil få størst udbytte af at sætte inde på de helt grundlæggende ting, og hurtigt mærke en effekt i form af et højere energiniveau og lavere symptomniveau.

 

kob-bogen


Sortér efter