Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Energi til efterår og vinteren – boost dit immunforsvar

Du kan sagtens give dit immunforsvar et ordentligt boost henover efteråret og vinteren, hvis du sørger for en sund og varieret kost. Læs med og bliv klogere på, hvordan du kan spise dig vintersund

CHRISTINE ERRITZØE - Professionsbachelor i ernæring og sundhed.

Den mørke tid nærmer sig med hastige skridt, og det er derfor en god ide at være opmærksom på om din krop får dækket behovet for vitaminer, mineraler og antioxidanter. Du mærker måske allerede nu at dit energiniveau ændrer sig? Du bliver måske hurtigere træt og energiforladt midt på dagen eller når du kommer hjem fra arbejde? Vejrets omskiftelighed kan medføre energimangel, træthed, hovedpine og en større trang til at sove. Solen og varmens energi forsvinder gradvist i disse måneder og det samme gør vores energi, hvilket er helt naturligt. Vi kan dog gøre meget ved at spise de rigtige fødevarer, som indeholder de livsnødvendige vitaminer og mineraler samt sørge for at få de rigtige vitamin- og mineral tilskud, som booster vores immunforsvar og celler.
Vitamin- og mineralmangel kan mærkes som forskellige ubalancer i vores krop. Hvis du fx mærker at din krop er træt, energiforladt, du bliver hurtigt forkølet, har hovedpine og migræne, har svært ved at koncentrere dig, ømme led og andre gener er det et tegn fra kroppen om at du mangler nogle vitaminer og mineraler.

C-VITAMIN
C- vitamin er vigtigt at få tilført dagligt, da det indgår i mere end 300 biokemiske processer i kroppen. C-vitamin er et ustabilt vitamin, som let bliver ødelagt af lys, varme og ilt, og vi kan ikke lagre det i kroppen, så vi skal sørge for at spise fødevarer dagligt som indeholder vitaminet. Er vi stressede har vi brug for et ekstra tilskud af C-vitamin. Vitaminet har stor betydning for vores immunforsvars evne til at bekæmpe sygdomme samt bekæmpelse af infektioner, forkølelse og meget mere.

C-vitamin findes i: hyben, persille, kiwi, løg, rødløg, grøn peberfrugt, rød peberfrugt, solbær, spinat, citron, appelsin, jordbær, broccoli, blomkål, hvidkål, paprika, tomat og kartoffel.

• Mangel på C-vitamin kan føre til træthed, irritabilitet, hovedpine, dårlig modstandskraft, blødninger i tandkødet og dårlig sårheling.


D- VITAMIN
D-vitaminet er kendt som solskinsvitaminet, da forstadiet til D-vitamin bliver dannet i vores hud, men det bliver først færdiggjort af solens stråler. D-vitaminet er afgørende for om vi kan omsætte calcium i kroppen. Børn har behov for vitaminet til dannelsen af sunde og stærke knogler og tænder.

D-vitamin findes i: fed fisk, mælk, ost, æg og avocado.

• Mangel på D-vitamin kan medføre knogleskørhed, bløde knogler, gigtsmerter og muskelkramper.

JERN
Jern er en vigtig brik i de røde blodlegemer, hvis funktion er at transportere ilt fra lungerne og ud til hver eneste celle i vores krop. Jern sørger for større udholdenhed, vitalitet samt indgår i mange enzymatiske processer i energiproduktionen og får på denne måde betydning for immunforsvarets forsvarsevne.

Jern findes blandet andet i: græskarkerner, hørfrø, sesamfrø, pinjekerner, bønner, linser, kikærter, risklid og hvedeklid. 

• Mangel på jern medfører træthed, hyppige infektioner, bleg hud og blege slimhinder, hjertebanken, svimmelhed, øget puls. Mangel har betydning for børns indlæringsevne.

Det skal du spise – boost dit immunforsvar

• Spis derfor en sund og nærende kost fyldt med grøntsager, frugter og bær, så vi booster vores celler og immunforsvar dagligt.

• Fyld din tallerken halvt op med grøntsager og salat til frokost og aftensmad, så du får din basiskost fra grøntsagerne. Husk det er dem som giver energi.

• Sørg for at spise de gode umættede fedtstoffer dagligt, som findes i olier, fede fisk (laks, makrel, sild), nødder, kerner og avokado.

• Vælg de grove stivelsesholdige kulhydrater, fyldt med fibre, som findes i rugbrød, kartofler, vilde ris, groft havregryn og mysli.

• Spis magre proteinkilder, som fisk, æg, kylling og kalkun.

• Spis dagligt en god multivitamin pille, fiskeoliekapsel, hørfrøolie samt vitamin- og mineraltilskud, hvis du mærker ubalancer i kroppen.

 
Vis som

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×