Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Naturen som træningspartner – seks tips

Naturen har en vidunderlig positiv virkning på de fleste af os, så denne gang får du seks tips til, hvordan naturen kan inddrages i din træning.

Motion er sundt for både krop og sjæl. Det har fået over 400.000 danskere til at melde sig ind i et fitnesscenter, som tilbyder effektiv og fleksibel træning. Omgivelserne i mange fitnesscentre eller traditionelle haller er dog ofte uinspirerende. Man kan derfor ofte gøre sin træning mere indholdsrig ved at flytte den ud i naturen, hvilket ikke behøver betyde, at træningen bliver mindre effektiv. Vi har set nærmere på, hvordan naturen kan blive din træningspartner.

Det er velkendt, at motion forbedrer helbredet og præstationsevnen, giver velvære og højner humøret. For mange er det effekterne snarere end motionen i sig selv, der er målet, idet selve motionen opfattes som kedelig, triviel og måske endda ubehagelig. Motion kan være kedelig, triviel og ubehagelig, men motion kan så sandelig også være det modsatte. Forårets komme forbedrer mulighederne for udendørs aktiviteter markant, så det er nu, du meget nemmere kan gøre motion interessant, varieret og behagelig. Vi giver her seks forslag til, hvordan du kan gøre naturen til din træningspartner.

1. Sundhedsspor.dk

Et sundhedsspor er en afmærket rute i naturen (1-2½km), hvor du kan teste din kondition. Det er helt enkelt, og du kan gøre det, når det passer dig. Testen foregår ved, at du går ruten, så hurtigt du kan –eller endnu bedre løber den –og tager tid på det. Bagefter kan du aflæse dit kondital direkte i naturen – på tavler, der står ved målstregen. Sundhedssporene kan medvirke til at få dig i bedre form. Her får du nemlig feedback med det samme på, hvor god din kondition er her og nu –og om du er blevet bedre siden sidst. Samtidig får du en god oplevelse i naturens rammer. Du kan finde det nærmeste sundhedsspor her: www.sundhedsspor.dk.

2. Mountainbike – effektiv og sjov motion

En fantastisk, om end ikke helt ufarlig aktivitet, er kørsel på mountainbike. Det er super sjovt og meget effektiv træning at køre mountainbike i skoven. Kørsel i en kuperet skov gør, at træningen bliver meget intervalpræget, hvilket er kendt som meget effektiv konditionstræning. Samtidig kommer man også længere omkring og oplever mere, sammenholdt med gå- og løbeture.

Eneste minus er, at denne form for motion er ret udstyrskrævende. Du kan finde gode mountainbikeruter her: www.naturstyrelsen.dk

Der er i øvrigt stadigt flere, som dyrker o-løb på mountainbike, hvilket er sporten der kombinerer cyklens fart og muligheder på skovens grusveje med korthåndteringen fra orienteringsløbet.

3. Kløverstier – et nyt koncept

Et nyt og interessant koncept er de såkaldte Kløverstier, som en række kommuner har indført med det formål at gøre løbe- eller gåturen mere interessant. Kløverstierne er afmærkede, opmålte stiruter i byer og bynære områder. Fire stier á fire faste længder–2½, 5, 7½ og min. 10 km–udspringer fra et centralt sted i byen, slynger sig rundt og forbinder eksisterende aktivitetsmuligheder og seværdigheder.

Kløverruterne afmærkes med grøn, blå, rød og sort, som det kendes fra skipister, og ruterne giver mulighed for at kombinere motion med natur- og kulturoplevelser. Indtil nu har ti kommuner indviet Kløverstier, og det er planen, at konceptet skal udbredes til resten af landet. Information om ruter, kort samt beskrivelser af de seværdigheder, man passerer undervejs, kan desuden findes vha. Endomondos mobil-app. Du kan se mere om Kløverstier i nærheden af dig her: www.friluftsraadet.dk

4. Havkajak – en fed oplevelse!

En suveræn aktivitet er at sejle en tur på havet i en havkajak. Havkajakker fås med plads til to, så man kan godt have børn med. Indtil man bliver fortrolig med kajakken bør man naturligvis holde sig på lavt vand, ligesom man bør sætte sig grundigt ind i sikkerhedsprocedurer, før man sejler ud. De fleste kajakklubber udbyder desuden begynderkurser til billige penge, hvilket giver en sikker start på sejlads i havkajak. Du kan finde mere om havkajak-sejlads på: www.kajakzonen.dk/kajak-links.php.

5. Tag på vandretur

Danmark har masser af fantastiske steder, du endnu ikke har set. Den bedste måde at komme helt tæt på mange af disse steder er ved at vandre, og man får så samtidigt motioneret. Dansk Vandrelaug arrangerer ture over det meste af landet. Disse ture kan du finde mere om her: www.dvl.dk.

Du kan desuden få input til gode vandreture i Danmark her: www.vandreture.dk.

6. Fitness i naturen

Hvis du er til den mere effektive træning, men samtidig gerne vil være udendørs, skal du prøve det, der er blevet døbt ‘Naturfitness’. Konceptet er, at man bruger ting i naturen, især i skoven, til at lave en række træningsøvelser. Kun fantasien sætter grænser for, hvilke øvelser, der kan laves, men man kan få inspiration i en pjece med titlen ‘Naturfitness’ fra Skov- og Naturstyrelsen, der kan downloades gratis på dette link: www.naturstyrelsen.dk

En ligeledes effektiv og sjov måde at træne på for både voksne og børn, er ved at benytte de såkaldte træningspavilloner. Ideen med træningspavillonen er, at man udendørs og på begrænset plads kan lave et alsidigt grundtræningsprogram for alle store muskelgrupper, ligesom der kan laves en steptest, hvorudfra konditionen kan beregnes. Den største variant indeholder 16 øvelser, som alle er forklaret grundigt på selve pavillonen. I dag findes der over 100 træningspavilloner i Danmark. Du kan finde en oversigt over placeringen af træningspavilloner her: www.trainingpavilion.com

Naturen inspirerer som træningspartner

Træning i naturen giver langt flere sanseindtryk og varierede træningsoplevelser, end der kan opnås ved det meste indendørs motion. Vejret kan være en hindring, men kan også ses som en del af udfordringen ved udendørstræning. Og så er der altså få ting, der kan øge følelsen af velvære mere end et par timer, hvor naturen agerer træningspartner.

Kilde: www.naturli.dk

Vis som