Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Betacaroten

Få viden om betacaroten – forstadiet til A-vitamin. Betacaroten findes i mange frugter og grøntsager, men også som kosttilskud. Læs denne spændende artikel om betacaroten her.

Betacaroten

 

Hvad er betacaroten?

Betacaroten, betacaroten og betakaroten, er en caroten, et stof der omdannes til A-vitamin når det kommer ind i kroppen. Det betyder, at betacaroten er et forstadie til A-vitaminet. I naturen er caroten en samling af røde og gule farvestoffer og findes i alt fra alger til frugter.

Når betacaroten indtages, enten gennem kosten eller som supplerende kosttilskud, omdannes en mængde til A-vitamin. I kroppen lagres A-vitamin i fedtdepoterne, hvorfra kroppen bruger vitaminet når der er behov for det. A-vitamin er altså et fedtopløseligt vitamin og udskilles ikke fra kroppen, hvis du indtager for meget. Derfor bør du være opmærksom på, at du ikke får for meget. 

 

Hvad er betacaroten godt for?

Betacaroten i sig selv bidrager ikke til det synderlige, men når en del af betacarotenet omdannes til A-vitamin, bidrager det til flere vigtige funktioner i kroppen. A-vitamin bidrager til:

  • En normal omsætning af jern
  • Vedligeholdelse af normale slimhinder
  • Vedligeholdelse af en normal hud
  • Vedligeholdelse af et normalt syn
  • En normal funktion af immunsystemet
  • Celledelingsprocessen

En anden funktion betacaroten har, er at beskytte kroppen mod oxidativt stress. Betacaroten er nemlig også en antioxidant. Oxidativt stress opstår, når kroppens udsættes for forurening, f.eks. solens stråler i for store mængder, kemikalier, sukker, rygning og alkohol. Når oxidativt stress finder sted, nedbrydes cellerne, men antioxidanter reducerer dette.

 

I hvilken mad findes betacaroten?

Eftersom caroten giver frugter, grøntsager og alger deres farver, findes betacaroten bl.a. i gulerødder, spinat, grønkål, meloner, abrikoser og rødbeder. Der er stor forskel på mængden af betacaroten som de forskellige fødevarer indeholder. Gulerødder er en af de fødevarer, som har det største indhold af betacaroten.

 

Betacaroten som kosttilskud

Betacaroten kan indtages som kosttilskud og er udvundet fra frugt og grønt. Selve betacarotenet er vegetabilsk, men kapslerne kan være fremstillet af animalske råvarer. Hvis du ønsker et 100 % vegansk betacaroten kosttilskud, skal du derfor læse det enkelte produkts produkttekst for at sikre dig, at produktet indeholder ingredienser du spiser.

Kosttilskud med betacaroten er ofte tilsat C-vitamin. C-vitamin bidrager til en normal dannelse af collagen som bl.a. understøtter en normal hud. Betacaroten, senere A-vitamin, bidrager også til en normal hud. Det er netop derfor de to vitaminer ofte findes i samme kosttilskud. 

 

Betacaroten og hudens farve

Du har måske hørt, at hvis du spiser mange gulerødder, bliver din hud gullig/orange. Det er ikke forkert og faktisk skal du passe på ikke at indtage for store mængder betacaroten. Betacaroten bør ikke indtages i større doser end maksimalt 30 mg pr. dag over længere tid. Du kan risikere at huden ændrer farve.

Nogle synes dog godt om den ekstra farve og bruger derfor betacaroten som en genvej til ekstra kulør. Derfor findes der også kosttilskud som specifikt sælges, med henblik på at kunne give dig en flottere farve. 

 

Betacaroten og rygere

Som ryger skal du være ekstra påpasselig med at indtage betacaroten i større doser. Det skyldes, at undersøgelser viser, at betacaroten i doser af 15 mg og over, kan være skadeligt for rygere. Personer der ikke ryger anbefales ikke at holde sig under 15 mg betacaroten.

Desuden er der ved indtagelse af betacaroten ikke de samme bivirkninger som ved indtagelse af A-vitamin. 

 

Kan man mangle A-vitamin?

Ja, det er muligt at få mangel på A-vitamin. Det sker noget sjældent og ofte i forbindelse med underernæring, leversygdom og alkoholmisbrug. De tegn der ses i forbindelse med mangel på A-vitamin er:

  • Dårligt syn i mørke
  • Tør hud
  • Nedsat immunforsvar

Personer som er raske og spiser en sund og varieret kost, er ikke i risikozonen for at mangle A-vitamin.

 

Betacaroten og flamingoer

Flamingoer, de store, lyserøde og flotte fugle får faktisk deres farve fra det de spiser. Derfor kan der også være stor forskel på, hvor lyserød en flamingo er. En flamingo spiser bl.a. små krebsdyr og alger der har et højt indhold af betacaroten og det er netop herfra den lyserøde/orange farver stammer. De steder hvor alger og krebsdyr ikke er tilgængelige, vil flamingoernes farve ikke være lige så kraftig. 
Sortér efter