Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Biosym: veganske kosttilskud

Er du vegetar eller veganer og vil du gerne sørge for, at du får dit behov for vitaminer og mineraler dækket? Med et kosttilskud fra Biosym, kan du være sikker på at dække dit daglige behov. Læs mere her i artiklen.

Biosym - veganske kosttilskud

 

Kosttilskud til veganere

Er du veganer, eller måske vegetar, så kender du helt sikkert til det at spise varieret og sundt. Alt efter hvor lang tid du har levet som veganer, kan du have forskellig viden omkring vigtigheden af at få dækket dit vitamin og mineral behov, når bestemte fødevaregrupper ikke er en del af din daglige kost. 

Som veganer udelukker du en del flere fødevarer, end hvis du er vegetar. Dermed har du også større risiko for, ikke at få nok af ét eller flere vitaminer og mineraler. 

En vegansk kost består udelukkende af planteføde, da en veganer ikke spiser nogen former kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og animalske biprodukter. Biprodukter er f.eks. gelatine. 

Inden du begynder at supplere din veganske kost med et kosttilskud, kan du sørge for at følge Fødevarestyrelsen kostråd. Når du har godt styr på din kost, kan du begynde at tage et eller flere kosttilskud der sørger for, at du få dit vitamin- og mineralbehov dækket til fulde.

Som vegetar og veganer skal du så vidt muligt spise:

  • Grøntsager – gerne mørkegrønne, orange og røde
  • Frugter 
  • Bælgfrugter og sojaprodukter
  • Fuldkornsprodukter
  • Kartofler
  • Nødder, frø og kerner – sørg for at variere mellem de forskellige frø, nødder og kerner
  • Planteolier – særligt rapsolie, sojaolie og valnøddeolie som er rige på omega-3 fedtsyren Alfa-linolensyre (ALA).
  • Plantedrikke – gerne de calciumberigede, f.eks. sojadrik, mandeldrik og havredrik

 

Disse kosttilskud bør du huske, hvis du er veganer

Fødevarestyrelsen anbefaler alle vegetarer og veganere at tage 2 vigtige kosttilskud, nemlig D-vitamin og B12-vitamin. Veganere anbefales at tage 10 mcg D-vitamin i perioden oktober – april, samt 2 mcg B12-vitamin dagligt året rundt. 

D-vitamin kaldes også solskinsvitaminet. Det skyldes, at D-vitamin dannes i kroppen, når solens stråler rammer huden. Derudover er fede fisk og æg gode kilder til vitaminet, men eftersom disse fødevarer ikke indtages af veganere, er et D-vitamin tilskud en god idé når solen ikke er fremme. 

B12-vitamin bidrager til dannelsen af røde blodlegemer, men også til omsætningen af fedt og aminosyrer som er de vigtige byggesten i proteinerne. De vigtigste kilder til B12 er animalske fødevarer, hvilket er årsagen til, at veganere anbefales et dagligt B12-vitamin tilskud.

Om du vælger at købe kosttilskud med indhold af enkelte vitaminer, eller en multivitamin, er op til dig. Fordelen ved en multivitamin er, at du er sikret at få nok af alle vitaminer og mineraler. 

Når du ikke spiser fisk og skaldyr, misser du en stor del af den gode omega-3 fedtsyre. Du kan dog som veganer få omega-3 fedtsyren, ALA, gennem flere vegetabilske kilder. Omega-6 findes også i en række vegetabilske fødevarer, men indtaget af denne fedtsyre bør begrænses, da omega-6 i store mængder kan hæmme omdannelsen af ALA (omega-3) til DHA og EPA. 

ALA findes særligt i hørfrø, chiafrø, valnødder og raps, hvilket også er årsagen til, at lige netop disse fødevarer er vigtige at spise. Desuden finder du ALA i planteolier fremstillet af de nævnte fødevarer.

Som voksen har du brug for 1-3 gram omega-3 hver dag. Det virker måske ikke helt lige til, for hvor meget er det egentligt og hvor meget omega-3 indeholder den daglige veganske kost? 

Herunder kan du se, hvor meget omega-3 forskellige vegetabilske kilder indeholder:

  • Rapsolie, 1 tsk = 0,5 g omega-3
  • Hørfrø, 1 spsk = 1,5 g omega-3
  • Chiafrø,1 spsk = 1,5 g omega-3
  • Valnødder, 1 dl = 3 g omega-3 (vegetarisk.dk). 

Husk, spiser du chiafrø eller hørfrø med henblik på at dække dit omega-3 behov, skal de knuses/blendes først. Ellers passerer frøene direkte gennem mavetarmkanalen. 

Alternativt kan du gøre brug af et vegansk omega-3 kosttilskud, hvor alger som regel er kilden til den gode og vigtige fedtsyre. 

 

Biosym – veganske kosttilskud

Som vegetar eller veganer, kan du gøre brug af OmniVegan-serien fra Biosym. Biosym har stor erfaring med fremstilling af kosttilskud, og med den veganske kosttilskudsserie, er det nemmere end nogensinde før, at få dit daglige vitamin- og mineral behov dækket helt optimalt.

OmniVegan-serien består af:OmniVegan Omega-3

  • OmniVegan Multi: indeholder 28 vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre næringsstoffer, som alle er vigtige at få tilført kroppen. Kosttilskuddet er selvfølgelig helt fri for animalske ingredienser, mens den naturlige farve som tabletterne har, stammer fra spirulina og saflor.

  • OmniVegan B12: indeholder B12 i en aktiv form. Tabletten skal ikke synkes, men fungerer som smeltetablet. Derfor skal den smelte i munden, hvorefter B12-vitaminet optages. 

  • OmniVegan D3: indeholder 100 % plantebaseret D-vitamin, tilsat solsikkeolie for bedre optagelighed. 1 kapsel giver 20 mcg D3-vitamin. OmniVegan D3 fra Biosym findes også i en variant med 75 mcg pr daglige dosis. 

  • OmniVegan Jern: indeholder aminokelateret jern, Ferrochel, som er skånsom for maven og letoptagelig. At jernet i OmniVegan Jern er aminokelateret betyder, at det er indkapslet af to aminosyrer.

  • OmniVegan Jod: er udvundet af tand, indsamlet i havområder ved Hebriderne i det nordlige Skotland. Jod bidrager bl.a. til skjoldbruskkirtlens dannelse af hormoner, samt til en normal kognitiv funktion og en normal hud. 

  • OmniVegan Omega-3: indeholder plantebaserede omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA er et OmniVegan udvundet fra havalger og er et vegetabilsk alternativ til fiskeolie. Én kapsel indeholder 750 mg havalge olie, heraf 426 mg omega-3 fedtsyrer. 

 

Fordele ved en vegansk livsstil

Hvis du vælger at leve vegansk, eller blot vegetarisk, er der faktisk flere fordele forbundet med livsstilen. Udover at give den største reduktion i klimaaftrykket, er der også sundhedsmæssige fordele at hente, f.eks. har studier vist, at vegetariske/veganske kostformer kan nedsætte risikoen for nogle typer hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og overvægt.

I dag er det nemmere end nogensinde før at leve vegetarisk og vegansk. Mange spændende produkter er på markedet, mens der er utroligt mange guides at følge, hvis du er nybegynder. Derudover er der et større kendskab til vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, samt hvilke fødevarer de findes i. 

Støt din veganske livsstil med et vegansk kosttilskud fra Biosym. 

Sortér efter