Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

C-vitamin - hvad er det egentlig og hvad gør det godt for?

c-vitamin

C-vitamin – bliv klogere på vitaminet

Et populært vitamin som vi alle har brug for, men vidste du, at mennesker ikke selv kan producere C-vitamin? Læs videre og bliv klogere på det mest velkendte vitamin – nemlig C vitamin!

Hvad er C-vitamin?

C-vitamin, også kaldet ascorbinsyre, er et af de mest almindelige vitaminer og bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress.
Vitaminet er oprindeligt blevet berømt for at modvirke skørbug, som er noget sømænd udviklede, da de i længere perioder ikke fik frisk frugt og grøntsager.

Du finder C-vitamin i vævsområder mellem cellerne rundt i kroppen, hvor de beskytter cellerne mod de frie radikaler.

Hvad er C-vitamin godt for?

C-vitamin bidrager til en lang liste af gode ting.
Du finder især C-vitamin i nervevævet rundt i kroppen.

  • C-vitamin medvirker til at omdanne energi til kroppen.
  • Det bidrager til et normalt fungerende nervesystem og immunforsvaretsfunktion.
  • Det mindsker træthed og udmattelse og øger optagelsen af jern.
  • Det understøtter en normal psykisk funktion.
  • C-vitamin understøtter normal dannelse af kollagen i huden samt dannelsen af kollagen til bruskvæv og blodkar.
  • Desuden understøtter vitaminet funktionen af knogler, hud, tænder og tandkød i forbindelse med normal dannelse af kollagen.

C-vitamin og jern

C-vitamin spiller en vigtig rolle i optagelsen af jern. Tager du f.eks. et tilskud af jern, kan C-vitamin bidrage til en bedre optagelse af dette – og den generelle optagelse af jern i dagligdagen fra andre fødevarer.

Op til en tredjedel af den samlede mængde jern opbevares i kroppens jerndepoter, der er henholdsvis leveren, milten og knoglemarven. Det resterende jern bruges aktivt, hvor det findes i de røde blodlegemer, der står for transport af ilt fra lungerne og ud i kroppen.

Jern bidrager til:

  • En normal kognitiv funktion
  • Et normalt energistofskifte
  • En normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
  • Mindskelse af træthed og udmattelse

Du får jern gennem kosten- især i kød, fisk og fjerkræ.

Naturligt indtag af C-vitamin fra mad

C-vitamin findes i rigtig mange fødevarer, og vi indtager dem dagligt via frugt, grønt, kød og lignende. C-vitamin findes i alle frugter og grøntsager; citroner, tomater, hyben, bønner, kartofler, appelsiner, peberfrugt, broccoli osv. Jo friskere det grønne er, desto mere C-vitamin vil der være i det. Der er også C-vitamin i mælk, fisk, kød og frø. C-vitaminet bliver dog nedbrudt ved opvarmning, kogning og stegning. Det samme gælder for nedfrysning og konservering.

10 gode kilder til C-vitamin:

  • Hyben 840 mg/100g*.
  • Persille 308 mg/100*g.
  • Solbær 181 mg/100g*.
  • Grønkål 169 mg/100g*.
  • Rød peberfrugt 163 mg/100g*.
  • Peberrod 152 mg/100g*.
  • Havtorn 131 mg/100g*.
  • Citronskal 129 mg/100g*.
  • Broccoli 117 mg/100g*.
  • Appelsin 54 mg/100g*.

*Ifølge Frida.fooddata.dk

C-vitamin og hudpleje

C-vitamin har længe været kendt som en antioxidant. Den er faktisk så kendt, at den er blevet en smule kedelig. Men den kan noget i hudpleje.

C-vitamin er et af de vitaminer, vi som mennesker ikke selv kan danne, men som bruges i produktionen af bindevæv og kollagen. Når vi snakker om kollagen og bindevæv, menes der knogler og brusk, men også kollagen og kollagen fibre i læderhuden – det der bl.a. gør huden frisk, glat og spændstig.

 

 

Stimulerer produktionen af kollagen

En af grundende til, at C-vitamin er populært i hudplejeprodukter er fordi, det er en brugbar hjælper i produktionen af kollagen. Kollagen holder bl.a. huden spændstig og fast og gør, at huden ser mere glat og frisk ud. Den kollagen, vi har i læderhuden, forsvinder med alderen. Det gør den, da vores hud bliver udsat for sollys, og fordi kroppen stopper med at producere østrogen efter overgangsalderen.

Hjælper i kampen mod ar og pigmentforskelle

I cremer mod pigmentforskelle og ar som f.eks. akne, er der næsten altid C-vitamin i. Vitaminet har nemlig, i større koncentrationer – 5 % eller derover, en lysnende effekt. Cremer med C-vitamin kan med fordel bruges om natten – bruger du C-vitamincreme eller serum om dagen, skal du huske at bruge solcreme, da huden vil blive mere lysfølsom.

Stabil C-vitamin

En af de helt store udfordringer med C-vitamin er, at det er meget ustabilt og hurtig mister sin effekt, når det bliver udsat for luft. I stedet findes der estere, som er fedtopløselige og mere stabile. I hudpleje med C-vitamin findes vitaminet oftest i form af magnesium-ascorbylfosfat eller ascorbylpalmitat. Den første hæmmer dannelsen af ny pigment i huden og er effektiv til blegning af f.eks. pigmentpletter. Den sidste er god til f.eks. ældre hud.

Optimer din hudpleje

Hvis du vil optimere din hudpleje, kan du med fordel arbejde med flere typer cremer, da C-vitamin er fantastisk til at sparke gang i andre vitaminer og antioxidanter.

C- og A-vitamin er en lækker duo, når det kommer til anti-age, da C-vitamin bidrager til at stimulere kollagen produktionen og A vitamin bidrager til vedligeholdelse af normal hud.

C-vitamin hjælper E-vitamin med at styrke hudens forsvar og beskytte cellemembranerne mod iltning og tidlige stadier af UV-skader.

C vitamin som kosttilskud

C vitamin kan indtages på flere forskellige måder. Den mest normale og brugte metode er en almindelig tablet. Du kan få syreneutralt C-vitamin, så hvis du lider af mavesmerter eller lignende, er disse anbefalelsesværdige. Brusetabletter og syrefri C-vitamin kan anvendes for at undgå syregener.

Hos Helsam har vi et bredt udvalg af kosttilskud med C-vitamin i forskellige former. Det gælder bl.a. pulver, i flydende form og tyggetabletter. Hvis du er veganer eller spiser økologisk, har vi også C-vitaminkosttilskud, der passer til dig.

Når du handler på vores side, leverer vi det fragtfrit til en Helsam-butik i nærheden af dig.

Vis som