Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Multivitaminer

Helsam guider dig til en bedre forståelse af multivitaminer, samt hvad de forskellige vitaminer og mineraler bidrager til.

multivitamin

Hvorfor vælge multivitaminer?

Multivitaminer er kosttilskud der indeholder alle de vigtige vitaminer og mineraler. Hvis du spiser sundt og varieret får du dagligt mange forskellige vitaminer og mineraler, men måske får du ikke alle hver dag. Hvis du spiser en meget ensidig kost, kan du i det lange løb komme til at mangle nogle af de vigtige vitaminer eller mineraler der alle sammen bidrager til kroppens vigtige funktioner. Det bedste er at have en varieret kost, for på den måde får du også næringsstoffer som fedt, kulhydrater og proteiner. Alt dette indeholder multivitaminer ikke, og derfor bør de også kun fungere som et supplement til kosten.

Vitaminer kan opdeles i to hovedgrupper: de vandopløselige vitaminer og de fedtopløselige vitaminer.
Der er færrest af de vandopløselige vitaminer, som inkluderer B- og C-vitaminer. At de er vandopløselige betyder, at de udskilles gennem urin og sved. B- og C-vitaminer er derfor vigtige at tilføre kroppen hver dag. De fedtopløselige vitaminer er A-, D-, E- og K-vitaminer findes som regel i den federe mad. Modsat de vandopløselige vitaminer, opbevares og lagres de fedtopløselige vitaminer i kroppens fedtdepoter, hvorfra kroppen bruger dem når det er nødvendigt.

 

Hvad bidrager de enkelte vitaminer?

Det kan være, at du i forvejen kender til alle vitaminer og deres virkninger, men hvis du ikke gør, har vi herunder samlet vitaminerne med en kort beskrivelse af hvad de hver især bl.a. bidrager til i kroppen, ved et anbefalet dagligt indtag.

 A-vitamin:   Bidrager til normalt syn og normal hud
 B1-vitamin:  Bidrager til en normal hjertefunktion
 B2-vitamin:   Indgår i kroppens energiomsætning
 B6-vitamin:   Bidrager til nervesystemets normale funktion
 B12-vitamin:   Bidrager til immunsystemets normale funktion
 Niacin:   Bidrager til at vedligeholde normale slimhinder
 Folsyre:   Bidrager til en normal bloddannelse og vævsvæksten hos den gravide kvinde
 Pantothensyre:  Bidrager til en normal mental ydeevne
 C-vitamin:   Bidrager til at mindske træthed og udmattelse
 D-vitamin:  Bidrager til at vedligeholde normale knogler
 E-vitamin:  Bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress
 K-vitaminer:  Bidrager til normal størkning af blodet og normale knogler.

Nogle af vitaminerne bidrager til flere funktioner, men de ovenstående er nogle af de mest kendte.

 

Hvad bidrager de enkelte mineraler til?

Mineraler findes i jord og vand, hvilket betyder at mineraler er grundstoffer. Selvom der findes rigtigt mange mineraler, er det ikke dem alle som kroppen har brug for. Dog er det vigtigt at din krop får dem, som den rent faktisk har behov for, for at kunne fungere optimalt. Det er især mineralerne calcium (kalk), jern, jod, kalium, magnesium, natrium, selen og zink sunde og raske personer har brug for. Mineraler og deres virkninger kan også være svære at finde rundt i, og derfor finder du en lignende liste her:

Calcium: Bidrager til sunde knogler og tænder
Magnesium: Bidrager til normal muskelfunktion og mindsker træthed
Zink: Bidrager til normal frugtbarhed, omsætning af fedtsyrer og en normal kognitiv funktion
Jern: Bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
Kobber: Bidrager til en normal pigmentering af hud og hår
Mangan: Bidrager til at vedligeholde et normalt bindevæv
Selen: Bidrager til normale negle og normalt hår
Chrom: Bidrager til at vedligeholde et normalt blodsukkerniveau
Jod: Bidrager til at vedligeholde en normal hud, et normalt energistofskifte og normal kognitiv funktion.

 

Naturlige kilder til vitaminer og mineraler

Alt efter hvilket multivitaminprodukt du vælger, indeholder det mange eller alle af vitaminerne og mineralerne der står beskrevet i de to lister. Som nævnt tilfører du også kroppen mange af dem gennem en varieret kost, men hvad skal du f.eks. spise for at få K-vitaminer eller selen? Det finder du ud af ved at læse videre.
Først og fremmest er det altid en god idé at følge Sundhedsstyrelsens 10 kostråd. På den måde får kroppen helt naturligt tilført hvad den har brug for. Hvis du af en eller anden grund ikke kan følge kostrådene, kan et kosttilskud med multivitaminer være ideelt for dig. Især veganere og vegetarer kan opleve at mangle vitaminer eller mineraler da animalske produkter ikke er en del af kosten. Derfor er det vigtigt at få dem gennem vegetabilske kilder eller kosttilskud.

A-vitaminer findes i fødevarer som fisk, skaldyr, lever og røde/gule frugter og grøntsager
B-vitaminer: kartofler, fisk, kød og fjerkræ og mejeriprodukter
C-vitaminer: grøntsager, frugt, bær – især citrusfrugter
D-vitaminer: oste, fisk og æg. Derudover er solen den største kilde til vitaminet, og fordi vi i Danmark ikke får meget sol i vintermånederne, er et kosttilskud med D-vitamin ofte nødvendigt på denne tid af året
E-vitaminer: grøntsager, frugt, bær, mælk og mejeriprodukter, nødder, frø, kerner og vegetabilske olier
K-vitaminer: mørkegrønne grøntsager.
Mineraler findes i de samme fødevarer. For eksempel finder du:
Magnesium i grøntsager, frugt og bær, kartofler, nødder, frø og postevand
Selen i fuldkornsprodukter, fisk, kød og fjerkræ
Kalium i kartofler, mælk og mejeriprodukter
Jern i fuldkornsprodukter, kød, fjerkræ og grøntsager
Calcium i mælk og mejeriprodukter
Jod i grøntsager, fisk og postevand.

 

Inspiration og produkter hos Helsam

Du kan altid finde inspiration i form af spændende opskrifter i vores opskriftsunivers, og husk, at du finder mange af ingredienserne her på helsam.dk eller i vores butikker.

Det er meget forskelligt hvor meget af de enkelte vitaminer og mineraler du har behov for, men som udgangspunkt bør du altid følge det enkelte produkts vejledning i forhold til den anbefalede daglige dosis. I nogle tilfælde skal du være ekstra opmærksom på, hvilke vitaminer du skal have enten mere eller mindre af end normalt. Hvis du er gravid har du behov for et øget indtag af folsyre (B-vitamin), men samtidig bør du begrænse dit indtag af A-vitaminer. A-vitaminer i høje doser kan nemlig påvirke barnet i livmoderen negativt. Vegetarer og veganere skal sikre sig, at de får nok B12-vitamin. B12-vitamin findes primært i animalske fødevarer, og derfor kan et kosttilskud være relevant. 

Du finder et bredt udvalg af multivitaminer på helsam.dk, og bestiller du for mere end 199 kr. opnår du fri fragt til din bopæl. Du kan også bestille dine varer til afhentning i din nærmeste Helsam butik. Dette er helt gratis og der er hurtig levering.


Vis som