Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Multivitaminer

Helsam guider dig til en bedre forståelse af multivitaminer, samt hvad de forskellige vitaminer og mineraler bidrager til.

multivitamin

 

Hvad er multivitaminer?

Multivitaminer er kosttilskud der indeholder alle de vigtige vitaminer og mineraler. Hvis du spiser sundt og varieret får du dagligt mange forskellige vitaminer og mineraler, men måske får du ikke alle hver dag. Hvis du spiser en meget ensidig kost, kan du i det lange løb komme til at mangle nogle af de vigtige vitaminer eller mineraler der alle sammen bidrager til kroppens vigtige funktioner. Det bedste er at have en varieret kost, for på den måde får du også næringsstoffer som fedt, kulhydrater og proteiner. Alt dette indeholder multivitaminer ikke, og derfor bør de også kun fungere som et supplement til kosten. 

Vitaminer kan opdeles i to hovedgrupper: de vandopløselige vitaminer og de fedtopløselige vitaminer. 
Der er færrest af de vandopløselige vitaminer, som inkluderer B- og C-vitaminer. At de er vandopløselige betyder, at de udskilles gennem urin og sved. B- og C-vitaminer er derfor vigtige at tilføre kroppen hver dag. De fedtopløselige vitaminer er A-, D-, E- og K-vitaminer findes som regel i den federe mad. Modsat de vandopløselige vitaminer, opbevares og lagres de fedtopløselige vitaminer i kroppens fedtdepoter, hvorfra kroppen bruger dem når det er nødvendigt. 

 

Populære multivitaminer

Multivitamin fra Livol     Multivitamin fra Berthelsen     Multivitamin fra Biosym    Vegansk multivitamin fra Biosym

 

Hvad er de forskellige multivitaminer godt for?

Det kan være, at du i forvejen kender til alle vitaminer og deres virkninger, men hvis du ikke gør, har vi herunder samlet vitaminerne med eksempler på, hvad de hver især bl.a. bidrager til i kroppen, ved et anbefalet dagligt indtag:

  • A-vitamin: Bidrager til normalt syn og normal hud
  • B1-vitamin: Bidrager til en normal hjertefunktion
  • B2-vitamin: Indgår i kroppens energiomsætning
  • B6-vitamin: Bidrager til nervesystemets normale funktion
  • B12-vitamin: Bidrager til immunsystemets normale funktion
  • Niacin: Bidrager til at vedligeholde normale slimhinder
  • Folsyre: Bidrager til en normal bloddannelse og vævsvæksten hos den gravide kvinde
  • Pantothensyre: Bidrager til en normal mental ydeevne
  • C-vitamin: Bidrager til at mindske træthed og udmattelse
  • D-vitamin: Bidrager til at vedligeholde normale knogler
  • E-vitamin: Bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress
  • K-vitaminer: Bidrager til normal størkning af blodet og normale knogler.

Nogle af vitaminerne bidrager til flere funktioner, men de ovenstående er nogle af de mest kendte. 

 

Multivitaminer indeholder også mineraler

Mineraler findes i jord og vand, hvilket betyder at mineraler er grundstoffer. Selvom der findes rigtigt mange mineraler, er det ikke dem alle som kroppen har brug for. Dog er det vigtigt at din krop får dem, som den rent faktisk har behov for, for at kunne fungere optimalt. Det er især mineralerne calcium (kalk), jern, jod, kalium, magnesium, natrium, selen og zink sunde og raske personer har brug for. Mineraler og deres virkninger kan også være svære at finde rundt i, og derfor finder du en lignende liste her:

  • Calcium: Bidrager til sunde knogler og tænder
  • Magnesium: Bidrager til normal muskelfunktion og mindsker træthed
  • Zink: Bidrager til normal frugtbarhed, omsætning af fedtsyrer og en normal kognitiv funktion
  • Jern: Bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
  • Kobber: Bidrager til en normal pigmentering af hud og hår
  • Mangan: Bidrager til at vedligeholde et normalt bindevæv
  • Selen: Bidrager til normale negle og normalt hår
  • Chrom: Bidrager til at vedligeholde et normalt blodsukkerniveau
  • Jod: Bidrager til at vedligeholde en normal hud, et normalt energistofskifte og normal kognitiv funktion.

 

Vitaminer og mineraler i mad

Naturlige kilder til vitaminer og mineraler

Alt efter hvilket multivitaminprodukt du vælger, indeholder det mange eller alle af vitaminerne og mineralerne der står beskrevet i de to lister ovenover. 

Som nævnt tilfører du også kroppen mange af dem gennem en varieret kost, men hvad skal du f.eks. spise for at få K-vitaminer eller selen? Det finder du ud af ved at læse videre. 

Først og fremmest er det altid en god idé at følge kostrådene. På den måde får kroppen helt naturligt tilført hvad den har brug for. Hvis du af en eller anden grund ikke kan følge kostrådene, kan et kosttilskud med multivitaminer være ideelt for dig. Især veganere og vegetarer kan opleve at mangle vitaminer eller mineraler da animalske produkter ikke er en del af kosten. Derfor er det vigtigt at få dem gennem vegetabilske kilder eller kosttilskud.

  • A-vitamin: findes i fødevarer som fisk, skaldyr, lever og røde/gule frugter og grøntsager
  • B-vitamin: kartofler, fisk, kød og fjerkræ og mejeriprodukter
  • C-vitamin: grøntsager, frugt, bær – især citrusfrugter
  • D-vitamin: oste, fisk og æg. Derudover er solen den største kilde til vitaminet, og fordi vi i Danmark ikke får meget sol i vintermånederne, er et kosttilskud med D-vitamin ofte nødvendigt på denne tid af året
  • E-vitamin: grøntsager, frugt, bær, mælk og mejeriprodukter, nødder, frø, kerner og vegetabilske olier
  • K-vitamin: mørkegrønne grøntsager. 

Mineraler findes i de samme fødevarer. For eksempel finder du:

  • Magnesium i grøntsager, frugt og bær, kartofler, nødder, frø og postevand
  • Selen i fuldkornsprodukter, fisk, kød og fjerkræ
  • Kalium i kartofler, mælk og mejeriprodukter
  • Jern i fuldkornsprodukter, kød, fjerkræ og grøntsager
  • Calcium i mælk og mejeriprodukter
  • Jod i grøntsager, fisk og postevand.

 

Multivitaminer

Får du nok vitaminer og mineraler?

Det er meget forskelligt hvor meget af de enkelte vitaminer og mineraler du har behov for, men som udgangspunkt bør du altid følge det enkelte produkts vejledning i forhold til den anbefalede daglige dosis. 

I nogle tilfælde skal du være ekstra opmærksom på, hvilke vitaminer du skal have enten mere eller mindre af end normalt. Hvis du er gravid, har du behov for et øget indtag af folsyre (B-vitamin), men samtidig bør du begrænse dit indtag af A-vitaminer. A-vitaminer i høje doser kan nemlig påvirke barnet i livmoderen negativt. Vegetarer og veganere skal sikre sig, at de får nok B12-vitamin. B12-vitamin findes primært i animalske fødevarer, og derfor kan et kosttilskud være relevant. 

Desuden anbefales det, at børn får et dagligt tilskud af D-vitamin fra de er 2 uger til de er 4 år.

 

Køb de bedste multivitaminer hos Helsam

Hos Helsam forhandler vi et stort udvalg af de bedste multivitaminer, så du nemt og enkelt kan supplere din daglige kost med alle de vigtige vitaminer og mineraler. Du finder bl.a. de populære omnimin og spektro multivitaminer til rigtigt gode priser. Af og til har vi fantastiske tilbud på vores multivitamin kosttilskud.

Du finder et bredt udvalg af multivitaminer på helsam.dk, og bestiller du for mere end 199 kr. opnår du fri fragt til din bopæl. Du kan også bestille dine varer til afhentning i din nærmeste Helsam butik. Dette er helt gratis og der er hurtig levering. Skulle du have et eller flere spørgsmål, er du altid mere end velkommen til at kontakte os eller spørge vores uddannede personale til råds. 

Sortér efter