Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Zink

Zink – mineralet der indgår i flere end 200 enzymer i kroppen. Læs mere om zink, hvad det bidrager til og hvor i din kost det findes.

Zink

 

Hvad er zink?

Zink er både et grundstof, men også et særdeles vigtigt mineral der bidrager til mange af kroppens vigtige funktioner. Zink fungerer som et sporstof i menneskekroppen, da det kun findes i små mængder i kroppen. Vores kroppe har ikke behov for særligt meget zink, dog spiller zink en essentiel rolle i et væld af funktioner, bl.a. i omsætningen af næringsstoffer og i fertiliteten. Herunder finder du en oversigt over alle funktioner, hvori zink indgår.

 

Hvad er zink godt for?

Zink findes som tidligere nævnt kun i en lille mængde i menneskers kroppe. Omkring 2 gram zink er det der findes i hele kroppen. Ikke desto mindre indgår zink i et væld af funktioner. Zink bidrager til:

  • Et normalt syre-base-stofskifte
  • En normal omsætning af kulhydrater
  • En normal kognitiv funktion
  • En normal dna-syntese
  • En normal frugtbarhed og reproduktion
  • En normal omsætning af makronæringsstoffer
  • En normal omsætning af fedtsyrer
  • En normal omsætning af A-vitamin
  • En normal proteinsyntese
  • Normale knogler
  • Et normalt hår
  • Normale negle
  • En normal hud
  • Et normalt testosteronniveau

Zink er også særligt vigtigt for en normal vækst hos børn og unge. Det skyldes bl.a. at zink indgår i de processer der ”oversætter” DNA-koderne i kroppens celler. 

 

Hvad gør zink for kroppen?

Som du kan se herover, indgår zink i mange af kroppens funktioner – små som store. Zink bidrager både til omsætningen af næringsstoffer, altså den mad du spiser, men også til din frugtbarhed (både mænd og kvinder), samt til stærke, sunde og normale negle, hud og hår.

I forbindelse med sår har zink vist sig at have en positiv virkning på sårhelingen. Det viste sig især hos personer der i forvejen manglede zink og som derfor fik tilført ekstra zink.

En voksen persons krop indeholder omkring 2 gram zink i alt. Det er ikke meget, men nok til at opretholde de mange funktioner som mineralet indgår i.

 

Hvilke fødevarer indeholder zink?

Mineraler og vitaminer findes i alt slags spise, og meget af det vi drikker. Mængden af næringsstoffer varierer dog. Herunder kan du se eksempler på animalske- og vegetabilske fødevarer, som alle indeholder zink:

Animalske fødevarer Zink pr 100 gram
Svinelever 6,8 mg 
Oksekød 4 mg
Ost, 30+ 4,5 mg 
Æg   1,4 mg
Lammekød 3,4 mg 
Leverpostej 2,5 mg 
Kylling  1,5-2 mg 

Vegetabilske fødevarer  Zink pr 100 gram 
Hvedekim  17,8 mg
Hirseflager  3,4 mg 
Havregryn  3 mg 
Bulgur  2,8 mg 
Græskarkernefrø  7,5 mg 
Sorte bønner  3,6 mg 
Hørfrø  7,75 mg 


Zink i form af kosttilskud

Som et supplement til din daglige kost, kan du tage et kosttilskud med zink. Zink er næsten altid at finde i multivitaminer, men også i kosttilskud henvendt til hud, hår og negle samt i kosttilskud udelukkende bestående af zink.

Hvilket kosttilskud der passer dig, afhænger af dine behov. Måske har du også brug for andre vitaminer og mineraler, hvorfor et multivitamin tilskud kan være ideelt. Zink som enkeltmineral findes både i form af tabletter og kapsler, og med varierende styrker. 

Hvis du vælger at tage zink som kosttilskud, bør du altid holde dig til det enkelte kosttilskuds anbefalede daglige dosis. På den måde kan du sikre dig, at du ikke indtager for meget. Det er nemlig muligt at få for meget zink. At få for meget zink sker der ikke noget ved, hvis der er tale om nogle dage, men er det over en længere periode, kan du opleve symptomer som kvalme og mavesmerter. 

 

Hvem har brug for zink?

Alle har brug for zink, dog har nogen brug for større mængder zink end andre. Det er meget sjældent at zinkmangel ses i Danmark, hvilket skyldes, at vi er ret gode til at spise en sund og varieret kost – eller supplere med kosttilskud. 

Gravide, ammende og ældre bør være ekstra opmærksomme på, at få dækket det daglige behov for zink.  

 

Zink dosering

Den anbefalede daglige dosis kan variere og hænger bl.a. af køn og alder. Derudover kan noget medicin, særligt vanddrivende, også gøre, at større doser zink er nødvendigt. I Danmark får voksne gennemsnitligt 12 mg zink dagligt gennem kosten. 

Generelt lægger den dagligt anbefalede dosis på 9-12 mg zink. 

 

Køb dit zink hos Helsam 

Hos Helsam forhandler vi et bredt udvalg af kosttilskud med zink, men også et væld af vegetabilske fødevarer. Du kan altså finde dine ingredienser til din madlavning, eller vælge et kosttilskud og supplere din kost. Uanset hvordan du vælger at indtage zink finder du et produkt her på helsam.dk eller i en af vores butikker. 

Få leveret din ordre til døren, til en pakkeshop eller gratis til din nærmeste Helsam butik.

Sortér efter