Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Calcium og Magnesium

Calcium, også kaldet kalk, er et mineral der er utrolig vigtigt i opretholdelsen af sunde og stærke knogler. For at kroppen optager og bruger calcium bedst muligt, er det en god idé, at kroppen også får magnesium tilført. Magnesium bidrager også til sunde knogler og tænder, men derudover bidrager magnesium til fordelingen af calcium i kroppens celler.

En stor del af den calcium og magnesium du har behov for, optager du gennem en sund og varieret kost. Dog kan nogle mennesker have behov for et ekstra tilskud af et eller begge mineraler.

Hos Helsam finder du et bredt udvalg af kosttilskud der indeholder calcium og magnesium. Calcium er en vigtig byggesten i kroppens skelet, men bridrager også til normal muskelfunktion, vedligeholdelse af knogler og tænder, samt normalt energistofskifte. For at din krop kan holde sig sund og stærk, er det vigtigt at du som minimum indtager den dagligt anbefalede mængde af calcium og magnesium.

Hvorfor er calcium vigtigt? | Naturlige kilder til calcium | Hvor meget calcium har jeg brug for?
Bivirkninger ved for lavt- og for højt indhold af calcium i kroppen | Find det rigtige calcium produkt til dig, hos Helsam

Vis som
21 produkter
Vis som

Hvorfor er calcium vigtigt?

Kroppen indeholder ca. 1 kg. calcium, hvoraf meget af det er bundet til knoglerne. Derfor skal kroppen gerne have tilført calcium dagligt. Heldigvis findes calcium naturligt i mange fødevarer, og de fleste opnår den anbefalede daglige indtagelse herigennem. Calcium optages bedre af kroppen hvis det tages sammen med magnesium og D-vitamin. Calcium skal ud til alle kroppens celler, og magnesium er med til at sørge for, at det når derud. Derudover hjælper D-vitaminet kroppen med at optage calcium fra tarmene.

Det er vigtigt at indtage calcium dagligt, da kroppen hver dag udskiller calcium gennem urin og sved, og bliver tabet ikke erstattet, fører det til tab af calcium fra knoglerne.
Calcium bidrager også til et normalt energiniveau, så du kan møde dagen og dens opgaver med god energi.

Naturlige kilder til calcium

Du opnår den største indtagelse af calcium gennem en sund og varieret kost. Mængden af calcium varierer meget fra fødevare til fødevare, og der er stor forskel på hvor meget kroppen optager fra de forskellige produkter. Calcium findes naturligt i mælkeprodukter som mælk og ost, i grøntsager som broccoli og bønner, i fede fisk samt fuldkornsprodukter som havregryn og rugbrød. Disse fødevarer er dem der har det største indhold af mineralet – størstedelen af andre fødevarer indeholder også calcium.

Calcium findes også i det vand vi dagligt drikker. Gennemsnitligt indeholder det danske vand 12 mg calcium pr. 100 milliliter. Ved at drikke de dagligt anbefalede mængder vand, kan du opnå en del af den calcium kroppen har behov for.

Eftersom danskerne opnår det største daglige indtag af calcium gennem mælkeprodukter, er det vigtigt at du undersøger alternativer, hvis du ikke kan tåle mælkeprodukter, eller du har fravalgt dem af en anden 
årsag. Det kan være gennem et af de calciumtilskud du finder her hos Helsam. 

 

Hvor meget calcium har jeg brug for?

Der er forskel på hvor meget calcium kvinder og mænd har brug for at indtage dagligt.
Se anbefalingerne (kilde) for det daglige calciumindtag i forhold til alder her:

1-5 år – 600 mg dagligt for både drenge og piger
6-9 år – 700 mg dagligt for både drenge og piger
10-17 år – 900 mg dagligt for både drenge og piger
Kvinder og mænd fra 18 år – 800 mg dagligt.
Gravide og ammende bør få 900 mg dagligt.

Bivirkninger ved for lavt- og for højt indhold af calcium i kroppen

Det er sjældent at der opleves mangel på calcium hos sunde og raske personer. 
Skulle der alligevel være et for lavt indhold, kan symptomerne være:

• Prikkende-stikkende fornemmelser i fingre, hænder og omkring læberne
• Slaphed og irritation
• Muskelkramper

Ligesom det er muligt at få for lidt calcium, er det også muligt at få for meget. Indtagelse af for store mængder sker som oftest hvis man vælger at supplere med for stærke calciumtilskud hvor det ikke er nødvendigt. En typisk bivirkning som mange kan opleve er forstoppelse. Skulle du opleve det, kan du øge dit fysiske niveau og drikke mere væske.

Andre symptomer på et for højt indhold af calcium kan være:

• Træthed
• Muskelsvaghed
• Kvalme og opkastninger
• Dannelse af nyresten
• Depression

Er du i tvivl om du har et for lavt eller højt indhold af calcium, kan din egen praktiserende læge måle det via en blodprøve.

 

Find det rigtige calcium produkt til dig, hos Helsam

Hos Helsam finder du mange forskellige calciumtilskud, både med og uden D-vitamin.
Der er calciumtilskud i form af almindelige tabletter, samt tyggetabletter. Hvad enten du har fået konstateret for lavt indhold af calcium, eller blot ønsker at supplere din daglige kost, har vi et produkt til dig.
 

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×