Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Zink

Zink er, udover et grundstof, et mineral der fungerer som sporstof i kroppen. Det kaldes sporstof fordi kroppen kun har behov for meget få milligram hver eneste dag. Zink kan findes i alle kroppens celler og tilsammen indeholder kroppen ca. 2-4 gram zink.

Kroppen bruger zink i stofskiftets omsætning af kulhydrater, protein og fedt, som er en vigtig proces for at kroppen fungerer optimalt. Derudover bidrager det også til at vedligeholde normale og sunde knogler, normal hud og negle. Zink beskytter også cellerne og styrker immunforsvaret. Der er altså mange sundhedsmæssige fordele ved at have et normalt indhold af zink i kroppen. Her på siden kan du læse meget mere om zink, og samtidig gå på opdagelse i vores udvalg af zink tilskud.

Kilder til zink | Hvor meget zink har jeg brug for? | Mangel på zink
Kan jeg få for meget zink? | Zink-produkter hos Helsam

Vis som
10 produkter
Vis som

Zink - alt, du skal vide

Kilder til zink

Ved at spise sundt og varieret, herunder nødder, frø, kød, fisk, brune ris, bønner, ost, mælk, frugter og bær, kan du opnå at dække dit zinkbehov på en naturlig måde. Får du ikke nok zink gennem kosten, kan du supplere med zink-kosttilskud i form af f.eks. zink-tabletter, som du kan købe hos Helsam. Du kan finde inspiration til din madlavning i vores store samling af opskrifter

Hvor meget zink har jeg brug for?

Den anbefalede mængde zink er forskellig i forhold til køn og alder, samt hvordan ens kost er sammensat.
Generelt ligger den daglige dosis på 9-12 mg . Du bør også være opmærksom på at den anbefalede daglige dosis kan ændre sig fra tid til anden. Derfor anbefaler vi, at du altid orienterer dig om dosis i produktets beskrivelse.

Zink er desuden en forudsætning for optimal udnyttelse af jern og A-vitamin, og selve zinkoptagelsen styrkes af B6 vitamin, kalk, fosfor og citrusfrugtsyre. Forholdet mellem zink og kobber skal helst være 8:1, da de to mineraler er tæt forbundne i flere processer i kroppen. Zink findes primært koncentreret i knogler, hud muskler, røde blodlegemer, prostata, lever, nyrer, kirtler, hjerne, kønsorganer, hår, negle og øjne.

Mangel på zink

Heldigvis er det meget sjældent at personer i Danmark oplever zinkmangel, da vi har adgang til en meget varieret kost og er opmærksomme på vores sundhed. Kroppen indeholder i alt omkring 2 – 4 g zink, og zink har vist sig at være særligt vigtigt for gravide og ammende, samt for folk over 50.

Skulle du have en mistanke om, at du er i zinkunderskud, kan symptomer på mangel være:

• Mistet appetit
• Smagsforstyrrelser
• Udslæt
• Hårtab

Den hurtigste måde at opfylde kroppens behov for zink, er gennem et tilskud af mineralet. Vælg den styrke du ønsker, og følg produktets beskrivelse for indtagning. Inden længe vil du igen have tilført kroppen den mængde zink den har behov for, for at kunne fungere optimalt.

Kan jeg få for meget zink?

Ja, det er muligt at få for meget zink. Hvis du over en længere periode indtager et for stort zinktilskud, kan du opleve symptomer som kvalme, opkast og mavesmerter. Sørg altid for at tage dit zinktilskud i forbindelse med et måltid. Derudover bør du holde dig til den anbefalede daglige dosis. På den måde får du hverken for lidt, eller for meget zink.

Zink-produkter hos Helsam

Hos Helsam kan du finde lige det zink-produkt der passer til dig. Vi har et bredt udvalg indenfor zinktilskud, både i forskellige former, og med forskellige styrker. Se også vores andre produkter og få det leveret gratis til din nærmeste Helsam. Du er selvfølgelig også velkommen i en af vores butikker, hvor vi altid giver dig gode råd og personlig vejledning.
 

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×