Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Fiskeolie og Omega-3

Med et højt indhold af Omega-3-fedtsyrer er fiskeolie et sundt kosttilskud med mange sundhedsfremmende egenskaber, der gavner blandt andet hjertekredsløbet og synet. Fiskeolie anbefales til dig, der ellers ikke spiser meget fed fisk i ugens løb. Find det Omega-3-kosttilskud, der passer til dig – hvad end det skal være i fast eller flydende form – på siden her.

Hvad er fiskeolie og Omega-3? | Hvorfor er fiskeolie sundt? | Naturlige kilder til Omega 3
Hvor meget fiskeolie skal du indtage? | Kan man indtage for meget fiskeolie?
Find fiskeolie her på Helsam

Vis som
47 produkter
Vis som

Alt du skal vide om fiskeolie

Hvad er fiskeolie og Omega-3?

Kroppen har brug for fedt for at optimere optimalt. Det fedt du indtager, skal dog helst være af den sunde slags, og med det forstås de enkelt- og flerumættede fedtsyrer. Fisk – og særligt de fede af slagsen – er en essentiel kilde til disse og især sidstnævnte. Det gælder især Omega-3-fedtsyrerne, der er langkædede, flerumættede fedtsyrer og dermed den sunde og livsvigtige type fedt. Vi kan ikke selv danne Omega-3-fedtsyrerne, hvorfor vi er afhængige af at indtage dem igennem kosten, herunder fede fisk, der indeholder mellem 10-13 gram fedt per 100 gram. Fødevarestyrelsen anbefaler derfor, at du spiser fisk flere gange om ugen og gerne de fede slags som laks, makrel og ørred.

Der kan være mange forskellige grunde til, at det ikke er fisk, der kommer mest på middagsbordet derhjemme. Måske er det smagen af fisk, der ikke tiltaler alle familiemedlemmer, eller måske skyldes det kilopriserne på fisk, der kan være noget dyrere end de er ved grise- og svinekød. Undlades fisken fra kosten, får du imidlertid ikke en vigtig kilde til de essentielle fedtsyrer. Her er kosttilskud med fiskeolie et godt alternativ og et godt supplement til fiskeretterne.

Hvorfor er fiskeolie sundt?

Fiskeolien indeholder de langkædede omega 3-fedtsyrer EPA (Eicosapentaensyre) og DHA (Docosahexaensyre), som begge er vigtige foren normal hjertefunktion. Vil du vide mere om fedtstoffer og læse meget mere om, hvorfor fedtet er så vigtigt for os, kan du blive meget klogere i vores store guide til fedtstofferne.

Naturlige kilder til Omega 3

Fisk er en af de vigtigste kilder til Omega 3-fedtsyrer, men er langt fra den eneste fødevare, der indeholder de essentielle fedtsyrer. Omega-3-fedtsyrerne findes desuden i forskellige vegetariske planteolier som raps-, solsikke- og sojaolie. Kendetegnende for de olier, der er rige på de flerumættede fedtstoffer, er, at de holder sig flydende, uanset hvordan du opbevarer dem og selv under nul grader. Et udvalg af nødder har også et betydeligt indhold af Omega-3-fedtsyrer – det gælder bl.a. valnødder og paranødder – ligesom også visse nøddeolier har.

Når du får dine fedtsyrer igennem fisk, får du samtidig også andre vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod og selen. Det samme gælder, hvis det er nødderne, du får Omega-3-fedtsyrerne fra. Disse ekstra vitaminer og mineraler får du ikke fra fiskeolien.

Hvor meget fiskeolie skal du indtage?

Hvor stor en mængde fiskeolie, du anbefales at indtage, afhænger af, hvor meget fisk, du ellers spiser i løbet af ugen. De officielle anbefalinger går på, at du bør spise 350 gram fisk om ugen. De 200 gram af dem skal gerne være af de fede slags som laks, ørred og makrel. Hvis ikke du hver uge når op på denne mængde, anbefales du at tage et tilskud af fiskeolie. Vælg et fiskeolietilskud, der har et højt indhold af Omega-3-fedtsyrer, så du når op på 1 gram omega-3 fiskeolie dagligt.

Husk, at fiskeolien fungerer som et supplement til en sund kost. Kosttilskud kan ikke træde i stedet for en varieret kost.

Kan man indtage for meget fiskeolie?

Ved et overdrevet indtag af fiskeolie kan den virke blodfortyndende og forlænge blødningstiden. Der findes herudover en række andre bivirkninger, der dog ikke er alvorlige. Det gælder kvalme og fiskesmag. Hvis du er under behandling hos lægen eller på hospitalet, kan det være en god ide at konsultere din læge, inden du begynder at tage fiskeolie. I visse tilfælde kan fiskeolien nemlig have en indvirkning på din behandling.

Find fiskeolie her på Helsam

Få dækket dit Omega-3-behov med fiskeolie, som du finder i forskellige varianter på siden her. Bestil dem fra vores hjemmeside i dag – så leverer vi dem fragtfrit til en Helsam-forretning nær dig.

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×