Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Olieblandinger og Omega-3-6-7-9

Din krop har dagligt et behov for at få tilført de essentielle omega 3, 6 og 9 fedtsyrer. Du kan enten få dem gennem en sund og varieret kost, eller gennem et kosttilskud. Når du vælger en blandingsolie med både fiskeolie og planteolie, får du ernæringsmæssigt dækket et langt bredere spekter af de essentielle omega fedtsyrer, end du vil finde i de rene planteolier og fiskeolier.

Læs mere om produkterne, og gå på opdagelse i de mange spændende produkter og find den olieblanding, der dækker netop dit behov, her på siden.

Hvad er forskellen på omega 3, 6 og 9? | EPA og DHAHvor meget har jeg brug for?
Shot med omega 3, 6 og 9Køb omega 3, 6 og 9 hos Helsam

Vis som
34 produkter
Vis som

Din guide til Omega 3, 6 og 9

Hvad er forskellen på omega 3, 6 og 9?

• Omega 3: Er flerumættede fedtsyrer, der især findes i fede fisk og enkelte planter. Omega 3 omfatter både EPA syre og DHA syre i fisk, og ALA i planter. Fede fisk der indehold DHA og EPA er f.eks.: laks, sild, makrel, sardin, ål og hellefisk. Vegetabilske fødevarer der indeholder ALA er bl.a.: hørfrø, nødder, grønkål og andre grønne bladgrøntsager.

• Omega 6: Er ligesom omega 3 flerumættede fedtsyrer, men til forskel fra omega 3, findes den ikke i fisk, men oftest i planteolier som vindruekerneolie, majsolie og solsikkeolie. Linolsyre findes i planteolier, og arachidonsyre findes i animalske fødevarer.

• Omega 9: Er umættede fedtsyrer der findes i bl.a. avocado og oliven.

EPA og DHA

EPA og DHA er langkædede fedtsyrer der bl.a. findes i hjernen og øjnene. Derudover er de vigtige i forhold til hjertets normale funktion. DHA findes også i øjnene, hvor 20 % af hele øjet består af fedt. DHA er bevægeligt, og ved at indtage det, hjælper du kroppen til at bevæge det vigtige stof rhodopsin, der også findes i øjnene. Rhodopsin bidrager til at øjet kan modtage lyssignaler, og derfor bidrager DHA til at dit syn fungerer normalt.

Hvor meget har jeg brug for?

Det anbefales at spise 350 gram fisk hver uge. Af de 350 gram bør de 200 gram være fed fisk. Hvis dette ikke opnås, bør du tage et tilskud der svarer til 1 gram dagligt . Uanset hvilket omega kosttilskud du vælger, er det en god idé altid at læse på produktet hvor meget du dagligt skal indtage.

Ved et dagligt indtag på 250 mg af EPA (eicosapentaensyre) samt DHA (docosahexaensyre), bidrager fedtsyren til en normal hjertefunktion.
Ved et dagligt indtag på 250 mg af DHA, bidrager fedtsyren til at vedligeholde en normal hjernefunktion, samt et normalt syn.

 

Shot med omega 3, 6 og 9

Hvis du engang i mellem har lyst til omega 3, 6 og 9 på en ny og anderledes måde, kan du prøve vores opskrift på ingefær shot med omega 3 (tilføj blot omega 3, 6 og 9 olie i stedet) Opskriften er nem at følge, og kan drikkes af større børn og voksne. Dog skal du være forsigtig med ingefær shots, hvis du er gravid eller ammende. Helt små børn har ikke godt af for meget ingefær. Kan du ikke lide ingefær, kan du selvfølgelig også tilføje omega 3, 6 og 9 i andre shots eller smoothies.

 

Køb omega 3, 6 og 9 hos Helsam

Hos Helsam finder du et bredt udvalg af omega fedtsyrer, både i kapsel- og flydende form. Vælg det produkt der passer lige til dig, og husk du kan få det leveret gratis til din nærmeste Helsam butik. Du er selvfølgelig også mere end velkommen i en af vores butikker, hvor vi gerne hjælper dig i dit køb, med gode råd og personlig vejledning.  

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×