Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Vitaminer

Vitaminer

Hver dag indtager du vitaminer gennem den kost du spiser. Mængden du indtager af de forskellige vitaminer er dog meget forskellig, og da kroppen har brug for vitaminer til at holde sig stærk og sund, er det vigtigt at du indtager nok af de rette vitaminer.

Men hvilke vitaminer skal du vælge som kosttilskud, og hvorfor er vitaminerne rent faktisk så vigtige for kroppens velvære? Læs mere nederst på denne side.

Sortér efter

Vitaminer – til hele familien

Hvad er vitaminer?

Vitaminer er næringsstoffer som kroppen har brug for, for at kunne fungere optimalt. Alle kroppens funktioner er afhængige af vitaminer, hvilket gør det utroligt vigtigt, at du får tilført nok vitaminer gennem din kost eller supplerer med det vitamintilskud.

Vitaminer kan inddeles i fedtopløselige- og vandopløselige vitaminer. De fedtopløselige vitaminer, A-, D-, E- og K-vitamin, optages bedst af kroppen, ved samtidig indtagelse af fedtholdige fødevarer. Derudover lagres de i kroppens fedtdepoter og bruges løbende når der er behov for det. Det betyder dog også, at det er muligt at indtage for mange af disse vitaminer. 

Vandopløselige vitaminer lagres ikke i kroppen, men udskilles gennem urinen. Derfor er det også svært at indtage for meget af de vandopløselige vitaminer, da det netop er den overskydende mængde, som udskilles fra kroppen. De vandopløselige vitaminer er alle B-vitaminerne og C-vitamin. 

 

Hvilke vitaminer skal jeg tage?

Der er ikke én regel for, hvilke vitaminer du skal tage. Det er utroligt individuelt hvilke og hvor mange vitaminer du bør tage. Du skal selvfølgelig have alle vitaminer, men det præcise behov er individuelt. Alt efter om det er vitaminer til et barn, en mand, en kvinde, en gravid eller en ældre, er der forskellige vitaminer som anbefales at tage.

Er du gravid anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du tager et dagligt tilskud af både D-vitamin og folsyre/folat. Folsyre er vigtigt i forhold til udviklingen af barnet i maven, men sørger også for, at morens funktioner fortsat fungerer. D-vitamin sørger for at den gravide optager calcium optimalt samt at barnet kan optage calcium, der bruges i udviklingen af knogler. 

Baby og børn anbefales at få et dagligt tilskud D-vitamin fra de er to uger og frem til 4 år. Vælg gerne et D-vitamintilskud i dråbeform, indtil dit barn selv kan tygge en tyggetablet uden at få den galt i halsen. Læs altid hvor mange dråber du skal give, så du ikke kommer til at overdosere. 

Voksne, både kvinder og mænd, bør i de mørke efterårs- og vintermåneder tage et dagligt tilskud D-vitamin, 5-10 mcg. Eftersom solen er den primære kilde til D-vitamin, kan mange opleve at mangle det gode vitamin. 

Vegetarer og veganere bør sætte sig grundigt ind i, hvilke vitaminer der findes i de forskellige fødevarer. Når hele fødevaregrupper skæres fra, kan det resultere i mangel på ét eller flere vitaminer. Som regel anbefales vegetarer og veganere, at tage et dagligt tilskud af B12-vitamin, som primært findes i kød.

 

Populære vitaminer hos Helsam 

Udvalget af vitaminer er stort, men nogle af de mest populære vitaminer er:          

DFI D3-vitamin    Mega C-500    Omni-B Active

 

Hvilke vitaminer mangler jeg?

Det kan vi desværre ikke svare på. Det afhænger nemlig af, hvordan din kost er sammensat samt hvordan dit helbred ellers er. Hvis du er i tvivl om du mangler vitaminer, kan din læge svare på det gennem en blodprøve. 

 

Anbefalet daglig dosis og referenceindtag

Den anbefalede daglige dosis fortæller dig, hvor mange tabletter, kapsler, milliliter osv. du dagligt bør tage. Du bør aldrig overskride den anbefalede daglige dosis. Når du står med et kosttilskud eller andet produkt hvori der er vitaminer, vil du støde på forkortelsen RI, som står for referenceindtag

På det enkelte produkt kan RI være angivet som enten en mængde eller en procent. Mængden eller procenten fortæller, hvor meget af et vitamin du indtager, ved at tage kosttilskuddet. Referenceindtaget er fastlagt på baggrund af gennemsnittet som voksne i gennemvis har brug for. 

Fødevarestyrelsen har udarbejdet en oversigt over, hvor meget af de enkelte vitaminer et kosttilskud højst bør indeholde. Oversigten er lavet på baggrund af en øvre sikker grænse for indtaget af det enkelte vitamin. 

Se oversigten for vejledende daglige dosis af alle vitaminer her.

 

Hvornår skal jeg tage mine vitaminer?

De fleste vitaminer kan du tage i løbet af hele dagen. Du bør altid være opmærksom på, at de fedtopløselige vitaminer, altså A, D, E og K bedst optages sammen med en fedtholdig kost. Sørg for at disse vitaminer tages sammen med dagens mest fedtholdige måltid, så opnår du det bedste optag af vitaminerne. 

 

Hvad er vitaminer godt for?

Dit hår, dine negle, din hud, dine øjne og kroppens funktioner har alle sammen brug for vitaminer for at kunne fungere ordentligt. Hvis du ikke spiser sundt og varieret, kan det være meget svært at indtage nok af de forskellige vitaminer. Derfor kan det være en god idé at supplere med vitamintilskud – dog skal du huske, at kosttilskud kun skal være et supplement til dine daglige måltider. 

Du kan læse meget mere om hvad de forskellige vitaminer bidrager til, samt hvilke fødevarer de findes i, herunder:  


A-vitamin

Bidrager til: 

  • en normal omsætning af jern
  • vedligeholdelse af normale slimhinder
  • vedligeholdelse af en normal hud
  • vedligeholdelse af et normalt syn
  • immunforsvarets normale funktion
  • cellespecialiseringsprocessen

Findes bl.a. i fødevarerne: lever, makrel, æg, ost, grønkål, abrikoser og gulerødder

B1-vitamin (Thiamin)

Bidrager til: 

  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal psykologisk funktion
  • en normal hjertefunktion

Findes bl.a. i fødevarerne: fuldkorn, kød, ost og mælk

B2-vitamin (Riboflavin)

Bidrager til:

  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • vedligeholdelse af normale slimhinder
  • vedligeholdelse af normale røde blodlegemer
  • vedligeholdelse af en normal hud
  • vedligeholdelse af et normalt syn
  • en normal omsætning af jern
  • beskyttelse af cellerne mod oxidativt stress
  • at mindske træthed og udmattelse

Findes bl.a. i fødevarerne: lever, magert kød og bælgfrugter

B3-vitamin (Niacin)

Bidrager til: 

  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal psykologisk funktion
  • vedligeholdelse af normale slimhinder
  • vedligeholdelse af en normal hud
  • at mindske træthed og udmattelse

Findes bl.a. i fødevarerne: det meste kød og kornprodukter

B5-vitamin (Pantotensyre)

Bidrager til: 

  • et normalt energistofskifte
  • en normal syntese og omsætning af steroidhormoner, D-vitamin og visse neurotransmittere
  • at mindske træthed og udmattelse
  • en normal mental ydeevne

Findes bl.a. i fødevarerne: lever, æg og broccoli, samt andet grønt

B6-vitamin (Pyridoxin)

Bidrager til: 

  • en normal cysteinsyntese
  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal omsætning af homocystein
  • en normal omsætning af protein og glykogen
  • en normal psykologisk funktion
  • en normal dannelse af røde blodlegemer
  • immunforsvarets normale funktion
  • at mindske træthed og udmattelse
  • at regulere hormonaktiviteten

Findes bl.a. i fødevarerne: grøntsager, frugt, fuldkornsprodukter og mælkeprodukter

B8-vitamin (Biotin)

Bidrager til: 

  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal omsætning af makronæringsstoffer
  • en normal psykologisk funktion
  • vedligeholdelse af et normal hår
  • vedligeholdelse af normale slimhinder
  • vedligeholdelse af en normal hud

Findes bl.a. i fødevarerne: kornprodukter – gerne fuldkorn, kød og mejeriprodukter

B9-vitamin (Folat)

Bidrager til: 

  • vævsvæksten hos den gravide kvinde
  • en normal aminosyresyntese
  • en normal bloddannelse
  • en normal omsætning af homocystein
  • en normal psykologisk funktion
  • immunforsvarets normale funktion
  • at mindske træthed og udmattelse
  • celledelingsprocessen

Findes bl.a. i fødevarerne: grønne bønner, rød peberfrugt, porrer og avocado

B12-vitamin (Kobalamin)

Bidrager til: 

  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal omsætning af homocystein
  • en normal psykologisk funktion
  • en normal dannelse af røde blodlegemer
  • immunforsvarets normale funktion
  • at mindske træthed og udmattelse
  • celledelingsprocessen

Findes bl.a. i fødevarerne: primært i kød og fede fisk, men også æg og mælkeprodukter 

C-vitamin

Bidrager til: 

  • vedligeholdelse af immunforsvarets normale funktion under efter intensiv fysisk træning
  • en normal dannelse af collagen, som har betydning for:
    • normalt fungerende blodkar
    • normalt fungerende knogler
    • normalt fungerende brusk
    • normalt fungerende tandkød
    • normalt fungerende hud
    • normalt fungerende tænder
  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal psykologisk funktion
  • immunforsvarets normale funktion
  • beskyttelse af cellerne mod oxidativt stress
  • at mindske træthed og udmattelse
  • at gendanne den reducerede form af E-vitamin
  • øget optagelse af jern

Findes bl.a. i fødevarerne: kål, kartofler, frugt og bær – mængden af C-vitamin bliver mindre ved tilberedning med varme

D-vitamin

Bidrager til:

  • en normal optagelse og udnyttelse af calcium og phosphor/fosfor
  • et normalt calcium indhold i blodet
  • vedligeholdelse af normale knogler
  • vedligeholdelse af en normal muskelfunktion
  • vedligeholdelse af normale tænder
  • vedligeholdelse af immunforsvarets normale funktion
  • celledelingsprocessen

Findes bl.a. i fødevarerne:  fisk, fedtstoffer som planteolier, kød, æg og mælkeprodukter

E-vitamin

Bidrager til:

  • at beskytte cellerne mod oxidativt stress

Findes bl.a. i fødevarerne: kornprodukter, nødder, rosenkål og broccoli

K-vitamin

Bidrager til: 

  • en normal størkning af blodet
  • vedligeholdelse af normale knogler

Findes bl.a. i fødevarerne: mørkegrønne grøntsager, kål, friske grønne urter

 

Enkeltvitaminer eller multivitaminer

Alt efter hvad dit behov for vitaminer er, kan du vælge enkeltvitaminer eller multivitaminer. Multivitaminer indeholder, som navnet hentyder til, flere vitaminer. Ved at vælge multivitaminer kan du nemt supplere din kost med et udvalg af alle vitaminer. Som regel er multivitaminer også med indhold af mineraler. 

 

Køb de bedste vitaminer hos Helsam 

Gå på opdagelse i vores store univers af vitaminer, og vælg de tilskud du har behov for. Uanset om du mangler vitaminer til dig selv, dit barn eller en anden i familien eller din omgangskreds, finder du vitaminer af bedste kvalitet her hos Helsam. Vi forhandler vitaminer i form af tabletter, kapsler, spray, dråber og pulver. Derfor kan du nemt indtage dine vitaminer lige som du ønsker det. Vælg dine vitaminer fra mærker som f.eks. Biosym, Solaray, DFI, Solgar, Natur-Drogeriet og Mivi Total.

Hvis du bestiller online, kan du få dine varer leveret helt gratis til din nærmeste Helsam butik. Du er også altid mere end velkommen i en af vores mange butikker, hvor vi står klar til at give dig gode råd og personlig vejledning i dit næste køb af vitaminer.

Er du medlem af vores kundeklub? Som medlem af Club Overskud kan du optjene point på alle dine køb, som efterfølgende giver rabat på fremtidige køb. Du får også adgang til gode tilbud og spændende konkurrencer. Bliv medlem af Club Overskud her – det er selvfølgelig helt gratis.