Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

D-vitamin

Vi der bor i norden, er særligt udsatte for mangel på det vigtige D-vitamin. Det skyldes at vi har færre timer hvor solen er fremme, end længere syd på. Solens stråler er en vigtig og helt naturlig kilde til D-vitaminet, der bidrager til nogle helt særlige funktioner i kroppen - nemlig, at kroppen kan optage calcium og fosfat helt optimalt. Læs mere om D-vitamin nederst på siden.

Sortér efter
46 produkter
Sortér efter

D-vitaminer – find dine favoritter her

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, og udover at det dannes i huden ved udsættelse for sollys, findes vitaminet også i fødevarer som æg, fed fisk og ost. Da D-vitamin er fedtopløseligt, skal vitaminet tages samtidig med fedt for at blive optaget i kroppen. Dette betyder også, at D-vitamin ikke kan opløses i vand og udskilles med urinen – det kan i stedet ophobes i kroppens fedtdepoter.

 

Hvad er D-vitamin godt for?

Når du gennem din kost indtager vitaminer og mineraler, er nogle mere afhængige af andre, i forhold til at de kan optages af kroppen bedst muligt. Det gælder bl.a. mineralerne calcium (kalk) og fosfat, som er meget afhængige af D-vitaminet. Dine knogler og tænder har dagligt brug for calcium, for at kunne holdes ved lige. Og ved at opholde dig i solen (med måde), optager din krop D-vitaminet. Men som sagt, er det ikke altid muligt for os i norden at få nok af solens stråler – især om efteråret og vinteren er det svært.
Derfor er det en meget god idé, at gøre brug af et kosttilskud med D-vitamin i de mørke og kolde måneder. På den måde er du sikker på, at din krop får nok af vitaminet, så dine knogler, tænder og immunforsvar kan vedligeholdes. 

Dette er dog langt fra det eneste D-vitamin er godt for. D-vitamin bidrager til: 

  • En normal optagelse og udnyttelse af calcium og phosphor
  • Et normalt indhold af calcium i blodet
  • Vedligeholdelse af normale knogler
  • En normal muskelfunktion
  • Vedligeholdelse af normale tænder
  • Et normalt fungerende immunforsvar
  • Celledelingsprocessen

 

Hvor meget D-vitamin om dagen?

Din alder, din kost og hvor meget du er ude i sollyset, har betydning for hvor meget D-vitamin du har brug for om dagen. Børn fra 2-ugers alderen og frem til de er 4 år, anbefales af Sundhedsstyrelsen et dagligt tilskud D-vitamin på 10 mcg året rundt. Fra barnet fylder 4 år anbefales et dagligt tilskud på 5-10 mcg D-vitamin i vinterhalvåret, altså oktober til og med april. Det samme gælder for voksne.

Gravide anbefales desuden at tage 10 mcg D-vitamin dagligt.

20 mcg D-vitamin anbefales til personer over 70 år, samt personer på plejehjem og personer med øget risiko for knogleskørhed – uanset alder. 

 

Hvilket D-vitamintilskud skal du vælge?

Der kan være forskel på hvor stærkt et tilskud af D-vitamin du skal vælge. Her på siden finder du tilskud med styrker fra 10 mcg – 90 mcg. Derudover finder du både almindelige- og veganske D-vitamintilskud. Veganske D-vitamintilskud er omgrænset af en vegetabilsk kapsel, samt er selve vitaminet udvundet af vegetabilske råvarer.

Er du i tvivl om hvilken styrke dit D-vitamin-tilskud skal have, bør du kontakte din læge.

Babyer fra 2 uger kan ikke synke tabletter/kapsler eller tygge tyggetabletter. Derfor er D-vitamin dråber dem du skal vælge til din baby, f.eks. D3-vitamin dråber fra Bidro. Når dit barn selv kan tygge, kan du i stedet vælge tyggetabletter, f.eks.  D-max kids fra Vitabalans

Personer som både tager tilskud med kalk og D-vitamin, kan med fordel vælge et kosttilskud hvor begge næringsstoffer indgår i. UniKalk D-vitamin giver dig både 38 mcg D-vitamin og 400 mg calcium i ét og samme tilskud.

 

Overdosering af D-vitamin

Når du tager kosttilskud, herunder D-vitamin, bør du altid holde dig til anbefalede daglige dosis. Vær desuden opmærksom på, om du får D-vitamin gennem andre kosttilskud du tager. Hvis du i forvejen tager en multivitaminpille eller et calcium (kalk) tilskud, får du højst sandsynligt allerede D-vitamin. 
D-vitamin er et fedtopløseligt vitaminer og derfor kan du få for meget af vitaminet i din krop. Symptomer på for meget D-vitamin er: 

  • Mavesmerter
  • Hovedpine
  • Opkast

 

Mangel på D-vitamin

Symptomer der bl.a. kan komme ved mangel på D-vitamin er: træthed, dårligt humør og hårtab. Skulle du opleve noget af dette i vintermånederne, kan det skyldes, at du og din krop mangler D-vitamin – og heldigvis er et tilskud med D-vitamin ikke længere væk end et klik her på Helsam.dk.

I tilfælde hvor manglen på D-vitamin er stor, kan det bl.a. medføre nedsat muskelkraft.

 

Køb D-vitamin hos Helsam 

Understøt dine knogler, tænder og dit immunforsvar med et tilskud af D-vitamin. Du finder mange forskellige D-vitaminer her på Helsam.dk, og hvis du bestiller online, kan du få dine varer leveret helt fragtfrit til din nærmeste Helsam butik. Du er også mere end velkommen i vores butikker, hvor vores personale gerne giver dig god og personlig vejledning i dit næste køb af kosttilskud og andre helsekostprodukter.

I mellemtiden kan du blive medlem af vores kundeklub, Club Overskud. Som medlem får du bl.a. følgende fordele: 

  • 5% bonusoptjening ved hvert køb over 300 kr.
  • Brug dine point i både butik og på helsam.dk
  • 100 point svarer til 100 kr. rabat
  • Alle dine kvitteringer samlet ét sted
  • Inspiration med nyheder, tips, idéer og tilbud
  • Konkurrencer kun for medlemmer

Bliv medlem af Club Overskud her – det er helt gratis.