Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

D-vitamin

Her kan du læse meget mere om, hvorfor D-vitaminet er så vigtigt for vores sundhed, og hvorfor også du bør sikre dig, at du får nok af det vigtige vitamin. Hvis du leder efter D-vitamintilskud finder du det her på Helsam, hvor vi har tilskud i mange forskellige former.  

Hvorfor er D-vitamin så vigtigt? | Hvor meget D-vitamin har jeg brug for? | Får jeg nok D-vitamin?
Hvorfor mangler jeg D-vitamin? | Kan jeg få for meget D-vitamin? | Naturlige kilder til D-vitamin
Find det rigtige D-vitamintilskud på Helsam

Vis som
31 produkter
Vis som

Alt om D-vitamin

Hvorfor er D-vitamin så vigtigt?

Den primære funktion for D-vitamin er at fremme optagelsen af calcium og fosfat, og vitaminet sørger for, at disse to mineraler, der er grundlæggende bestanddele af knogle- og tandvævet, aflejres i din krop. D-vitamin er med andre ord afgørende for dine knoglers opbygning og har ligeledes stor betydning for, at dit immunforsvar fungerer optimalt. 

 

Hvor meget D-vitamin har jeg brug for?

Den anbefalede daglige dosis er 10 µg (kilde) . Størstedelen af danskere får kun 2-4 µg pr. dag udelukkende gennem kosten. Opholder man sig ikke tilstrækkeligt i solen, kan det være nødvendigt med et D-vitamintilskud.

 

Får jeg nok D-vitamin?

D-vitamin dannes i din hud, når du bliver eksponeret for solen – og det er netop solen, der er den primære kilde til D-vitamin. Da soltimerne herhjemme i vinterhalvåret kan være få, er vi i Norden særligt eksponerede for D-vitaminmangel. Faktisk anslås det, at over 40 procent af den danske befolkning mangler det vigtige vitamin – og der ér altså en reel chance for, at også du ikke får nok D-vitamin.
Her er fem symptomer, der kan indikere, at du mangler D-vitamin:

Udpræget træt- og svaghed
Smerter i knoglerne – og i sidste ende knogleskørhed
Svækkelse af muskler
Dårligt humør
Hukommelsessvigt
Hårtab

De ovenstående symptomer kan let forveksles med andet end vitaminmangel, og det kan derfor være svært selv at vurdere, hvorvidt de skyldes D-vitaminmangel eller ej. Er du i tvivl om hvorvidt du lider af D-vitaminmangel, kan du rette henvendelse til din læge.

 

Hvorfor mangler jeg D-vitamin?

Nogle personer er generelt mere eksponerede for D-vitaminmangel end andre. Det gælder personer med en mørk hudtype og personer, der ikke befinder sig udenfor. Også børn i alderen 0-2 år og ældre er i risikozonen for vitaminmangel, ligesom at gravide og ammende anbefales at indtage et tilskud. 

Der er, foruden solens fravær, forskellige årsager til D-vitaminmanglen. En af dem kan være at den kost, du spiser, er for fedtfattig. En meget fedtfattig kost hæmmer optagelsen af de fedtopløselige vitaminer som D-vitamin, da kroppen netop skal bruge fedtet til optage vitaminet. For at undgå dette, skal du sørge for, at din daglige kost også indeholder sunde fedtstoffer, som du bl.a. finder i nødder, olier og fed fisk. 

Som udgangspunkt bør de personer, der i det daglige er eksponeret for meget lidt sol, overveje at tage et tilskud af D-vitamin. Det er især en god idé i vintermånederne, da den udendørs færden og antallet af solskinstimer selvsagt er begrænsede. Læs også meget mere om D-vitamin mangel her.

 

Kan jeg få for meget D-vitamin?

Ja – det er muligt at få for meget D-vitamin. Ligesom K-, A- og E-vitamin er D-vitamin et fedtopløseligt vitamin, og med det forstås, at det opløses i kroppens fedtophobninger. I modsætning til de vandopløselige vitaminer, der kan opløses i vand og ryger ud med urinen, hvis de er overflødige, ophober D-vitaminet sig i stedet for i kroppen. Hvis du er i tvivl om, om du får for meget D-vitamin er der herunder en række symptomer, du kan se efter:

Kvalme
Hovedpine
Forstoppelse

Undgå at indtage for meget D-vitamin ved at holde dig inden for den anbefalede daglige dosis for din alders- og befolkningsgruppe. Hvis du lider af et forhøjet indhold af fosfat og kalcium i blodet, bør du ligeledes undgå at indtage en for stor mængde D-vitamin. 

 

Naturlige kilder til D-vitamin

Den nemmeste måde at få D-vitamin på er ved hjælp af solens stråler. Den rigtige kost kan herudover bidrage til, at du opnår den anbefalede D-vitamindosis. Du kan med fordel vælge fede fisk som makrel, sild og laks, der alle er vigtige, naturlige D-vitaminkilder. Faktisk er netop disse madvarer de eneste, der indeholder D-vitamin i store mængder. Vitaminet findes også i kød, ost og æg, om end i væsentlig mindre mængder.  Det skal hertil nævnes, at kosten ikke alene kan dække dit D-vitaminbehov.

 

Find det rigtige D-vitamintilskud på Helsam

Hvis du har fået konstateret D-vitaminmangel eller gerne vil være helt sikker på, at du også i vintermånederne når den anbefalede dosis, kan du tage et tilskud.

Du finder det her på Helsam i forskellige former - både som kapsler, tyggetablet, sprays og i flydende form alt efter, hvad der passer dig bedst. Der er med andre ord på Helsam rig mulighed for at finde et tilskud, der passer til netop dit behov. Helsam er den største helseshop på nettet med det største udvalg – så her finder du alt, du skal bruge.  

 

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×