Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Hvor mange kalorier er der i en banan?

Hvor mange kalorier indeholder en banan? Få svaret her! Bliv også klogere på bananens andre sunde næringsstoffer og få lækre opskrifter med bananer. Klik her for at læse mere.

 

Hvor mange kalorier er der i en banan?

Undrer du dig over, om en banan er sund eller usund? Måske træner du og vil gerne vide, hvor mange kalorier osv. en banan indeholder? En hel banan indeholder ca. 120 kalorier. Derudover findes der et væld af andre næringsstoffer som er gode for din krop. Hvilke næringsstoffer der er tale om, kan du blive klogere på, i afsnittet om en banans næringsstoffer længere nede.

 

Hvad er kalorier?

Du kender helt sikkert til kalorier – enten lidt eller også alt. Kalorier forkortes ”kcal” og er kroppens brændstof. For at kroppen kan bevæge sig og alle kroppens funktioner virke, skal den have tilført kalorier hver eneste dag. Det er bedst hvis du kan holde dig til at spise den mængde kalorier som du reelt har brug for. Hvis du spiser for mange kalorier, vil de sætte sig på kroppen som fedt. Omvendt vil du tabe dig, hvis du indtager færre kalorier end du bruger.

Kalorier findes i alle fødevarer – både animalske og vegetabilske. Dog varierer mængden af kalorier meget fra fødevare til fødevare. Når du handler ind, kan du altid læse dig til fødevarens kalorieindhold i varens ingrediens- og næringsindholdsbeskrivelse.

En tommelfingerregel siger, at voksne har brug for at indtage 2200-2400 kalorier dagligt. På nettet kan du flere steder finde en kalorieberegner. I en kalorieberegner indtaster du køn, alder og vægt og højde, hvorefter dit daglige kaloriebehov udregnes. Du skal dog huske at tage højde for, hvor aktiv eller inaktiv du er.

 

En banans næringsindhold

Vil du gerne have tal på en banans næringsindhold, så se med herunder. En banan indeholder pr. 100 gram:

  • Kalorier: 88
  • Fedt: 0,3 gram
  • Natrium: 1 mg
  • Kalium: 358 mg
  • Kulhydrat: 23 gram, heraf 2,6 gram kostfibre og 12 gram sukker
  • Protein: 1,1 gram
  • A-vitamin: 64 IU
  • B6-vitamin: 0,4 mg
  • C-vitamin: 8,7 mg
  • Calcium (kalk): 5 mg
  • Jern: 0,3 mg
  • Magnesium: 27 mg

 

Er bananer sunde?

Ja, en banan er sund. Dog skal du ikke spise bananer dagen lang, men bananer med måde er bestemt sundt. 

Som du kunne læse i forrige afsnit, indeholder en banan mange sunde og gavnlige næringsstoffer, herunder vitaminer og mineraler. Især magnesium er kendt for sin evne til at give en bedre nattesøvn. Derfor kan du, hvis du døjer med milde søvnproblemer, spise en banan eller to inden sengetid. En banan indeholder også aminosyren tryptophan, som øger hjernes produktion af serotonin. Serotonin har en positiv virkning på dit humør og din søvn, så det gælder om at få tryptophan hver dag.

Men hvad bidrager de andre vitaminer og mineraler til?

  • A-vitamin bidrager bl.a. til en normal omsætning af jern, en normal hud, et normalt syn og immunforsvarets normale funktion.
  • B6-vitamin bidrager bl.a. til et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion og en normal psykologisk funktion.
  • C-vitamin bidrager bl.a. til at vedligeholde et normalt immunforsvar, en normal dannelse af collagen, en normal psykologisk funktion og nervesystemets normal funktion.
  • Calcium bidrager bl.a. til en normal muskelfunktion, vedligeholdelse af normale knogler og tænder.
  • Magnesium bidrager bl.a. til at mindske træthed og udmattelse, en normal muskelfunktion og en normal psykologisk funktion.
  • Kalium er et salt og er utroligt vigtigt at have i kroppen, hvor det primært findes i cellerne. Kun 2 % af kroppens kalium findes uden for cellerne. Det er hovedsageligt muskel- og nervecellerne som bruger kalium til at kunne fungere. 

 

Opskrifter med banan

Bananer smager godt rå og kan lides af næsten alle. Men bananer kan også bruges i mange forskellige opskrifter, f.eks. smoothies og kager. Hos Helsam har vi et stort opskriftsunivers, hvor du også finder opskrifter hvor bananer indgår som ingrediens.

Har du prøvet grillede bananer? De smager fantastisk af sødme og citrus, grundet appelsinmarmelade og appelsin- og citronsaft. Selvfølgelig stiger kalorieindholdet, men det er også helt okay en gang i mellem. 

Til morgen- eller nem aftensmad, kan du prøve at lave chrunchy pandekager med chia. Udover banan skal du også bruge chiafrø og valnødder som er naturligt rige på sunde omega-fedtsyrer.

En banan i en tofarvet smoothie er helt fantastisk. Blandende bær og spinat gør den smoothie flot at se på, velsmagende og ret så sund. En god måde at starte dagen på.

 

Bananer – vidste du det?

Vil du gerne lære nogle sjove fakta om bananen at kende, så læs med her:

Aber åbner bananen i bunden, fremfor toppen som vi mennesker gør. Ved åbne bananen i bunden er det nemmere at skrælle bananen.
Grønne bananer indeholder mere stivelse end gule bananer.
En banan består af 75 % vand.
Bananer tilfører bærfamilien.
Bananer stammer oprindeligt fra Asien.
Bananer er en af de mest populære frugter blandt mennesker i hele verden.
Vis som