Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

Hvor mange kalorier indeholder en kartoffel?

Hvor mange kalorier indeholder en kartoffel? Og er der forskel på kalorieindholdet i en almindelig kartoffel og en sød kartoffel? Dette får du svaret på i denne artikel, men du bliver også klogere på, om kartofler er sunde at spise.

Kalorier i kartofler

 

Kartofler og søde kartofler

Kartofler – vi kender dem alle. De kan bruges i et væld af retter og tilberedes på mange forskellige måder. Kogte kartofler, stegte kartofler, pommes frites, kartoffelmos og meget andet, er måder at bruge kartoflen på. Den hvide kartoffel er den mest kendte og anvendte, men vidste du, at der også findes en sød kartoffel?

Kartofler er ikke en grøntsag, men en rodfrugt og er derfor i familie med bl.a. rødbeder og gulerødder. 

 

Hvor mange kalorier er der i en kartoffel?

Det er meget varierende hvor mange kalorier der er i én kartoffel. Det kommer nemlig an på, hvor meget kartoflen vejer. Pr. 100 gram kartoffel er der ca. 82 kalorier. 

 

Hvor mange kalorier er der i en sød kartoffel?

I en sød kartoffel på 100 gram er der 71 kalorier. Smagen er sødlig og blød, hvilket bl.a. skyldes den søde kartoffels større indhold af sukker. 

 

Kartoflers næringsindhold

Der er en lille forskel i hvide-, søde- og blå kartoflers næringsindhold. Herunder kan du se næringsindholdet pr. 100 gram i alle tre slags kartofler.

Almindelige hvide kartoflers næringsindhold 

  • Energi: 82 kcal/342 kJ
  • Protein: 1,9 g.
  • Kulhydrat: 18,3 g
  • Fedt: 0,3 g
  • Kostfibre: 1,4 g

Vitaminer og mineraler i en hvid kartoffel 

  • A-vitamin: 0,833 RE
  • B1-vitamin: 0,055 mg
  • Riboflavin: 0,063 mg
  • Niacin: 1,6 NE
  • Pantotensyre: 0,38 mg
  • B6-vitamin: 0,2 mg
  • Biotin: 0,47 mg
  • Folat: 36 mcg
  • C-vitamin: 26,4 mg
  • E-vitamin: 0,1 TE
  • K-vitamin: 16 mcg

Søde kartoflers næringsindhold

  • Energi: 71 kcal/298 kJ
  • Protein: 1,3 g
  • Kulhydrat: 17 g
  • Fedt: 0,3 g
  • Kostfibre: 2,7 g

Vitaminer og mineraler i en sød kartoffel

  • A-vitamin: 373 RE
  • Calcium: 45 mg
  • C-vitamin: 2.4 mg
  • Jern: 0,9 mg
  • Pantotensyre: 0,8 mg
  • Magnesium: 15 mg

 

Er kartofler sunde?

Det korte svar er ja – kartofler er faktisk sunde. Både almindelige hvide kartofler og søde kartofler, er et sundere og bedre valg end pasta og ris. Men hvad er det der gør kartofler sunde og er det uanset hvordan de er tilberedt?

Kartoflers næringsindhold ændrer sig når de bliver kogt og derefter får lov til at afkøle. Ved afkøling reduceres optageligheden af kartoflens stivelse. Den stivelse som findes i kartoflen optages af kroppen, men efter kogning og afkøling, reduceres den mængde af stivelse som optages af kroppen. Dog kan tarmbakterierne optage stivelsen, som også kaldes inulin. Inulin fremmer væksten af gode bakterier, som understøtter fordøjelsesprocessen. Derudover mætter kartofler meget og længe og indeholder ikke fedt – fedtindholdet er nærmest ikkeeksisterende. 

Det betyder altså, at kogte og afkølede kartofler er de sundeste at spise. Kartofler er også sundere at spise, end f.eks. ris og pasta, hvilket primært skyldes, at kartoflerne indeholder vitaminer og mineraler, som ris og pasta er fattige på. 

 

Kartofler og vægttab

Mange tror fejlagtigt, at kartofler ikke kan være en del af kosten i forbindelse med et vægttab. Det kan kartofler dog sagtens. Du kan faktisk også spise flere kartofler under dit vægttab, end f.eks. ris og pasta. 1++ gram hvide ris indeholder over 70 gram kulhydrater pr 100 gram, mens kartofler blot indeholder 18 kulhydrater. Kartoflerne kan med fordel koges og spises kolde når du er i gang med dit vægttab. Dermed reducerer du kroppens optag af stivelse.

 

Opskrifter med kartofler

Kartofler kan indgå i rigtigt mange middags- og aftensmadretter. Brug dine kartofler i kartoffelsalater, kogte kartofler til frikadeller, skær kartoflerne i både eller skiver og steg dem eller mos dem til kartoffelmos. 

Hos Helsam finder du opskrifter med kartofler som du kan bruge til inspiration. Prøv f.eks. en lækker kartoffelsalt med sommergrønt. Kartoffelsalaten er nem at lave og er 100 % vegansk, med mange grøntsager og skøn olie og æblecidereddike. 

Du kan også bruge kartofler i en lidt anderledes smoothie, nemlig i en smoothie med rødbede, søde kartofler og jordbær. Pga. der bruges søde kartofler, er smoothien smagfuld og sød. Rødbederne giver drikken en smuk farve og så de gode for kredsløbet.

 

Fakta om kartofler

Vil du gerne have lidt mere viden om kartoflen? Så læs med her.

  • Kartoflen er en god kilde til C-vitaminer
  • Danskerne spiser i gennemsnit 110 gram kartofler pr. dag
  • Kartofler opbevares bedst ved en temperatur på 4-6 grader
  • Frost tåles ikke af kartofler
  • Kartoflen stammer fra Peru
  • De første kartofler ankom til Danmark i 1720
  • Kartoffelferie er det tidligere navn for efterårsferie
  • Kartoflen kan koges, steges, varmes og moses
Vis som