Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Kundeservice

Handelsbetingelser

(Opdateret den 29-09-2020)

Oversigt
1. Indledning
2. Medlemskab i Helsams kundeklub
3. Bestilling af varer
3.1. Specielt vedrørende optjening og brug af point
3.1.1. Optjening af point
3.1.2. Brug af point
3.2. Returnering og ombytning af varer købt helt eller delvist for point
3.3. Udløb af point
4. Priser og betaling
5. Levering
5.1. Fragt og point i forbindelse med kundeklubben
5.2. Fragtgebyr i Danmark
6. Ændring eller fortrydelse af igangværende ordre
7. Fortrydelsesret
8. Reklamation og klager
9. Farver
10. Sikkerhed
11. Misligholdelse af betingelserne og deaktivering af kundeklubben
12. Privatlivspolitik
13. Lovvalg
14. Prisfejl og lignende


1. Indledning

Disse handelsbetingelser gælder for køb foretaget af forbrugere på denne webshop, som ejes og drives af Helsam A/S, CVR-nr. 17444387, tlf. nr. 74488140, Rønsdam 1, 6400 Sønderborg (herefter kaldet ”Helsam” eller ”vi”). 

Vi anbefaler, at du læser betingelserne grundigt igennem, inden du handler på webshoppen.

Du skal særligt være opmærksom på de tekster, som er anført med kursiveret skrift i handelsbetingelserne.

 

2. Medlemskab i Helsams kundeklub

Det er Helsam der står bag Helsams kundeklub (herefter kaldet ”kundeklub” eller ”kundeklubben”). Henvendelser vedrørende kundeklubben kan ske på telefon 74458140 eller e-mail kundecenter@helsam.dk.

Nærværende betingelser gælder ligeledes for medlemskab af kundeklubben. Medlemskab i kundeklubben er gratis og uforpligtende. Som medlem i kundeklubben kan du altid udmelde dig.

Optagelse som medlem i kundeklubben kan ske online på helsam.dk eller i en af de fysiske butikker. Dit medlemskab er tilknyttet dit oplyste telefonnummer (herefter omtalt som ”medlemsnummer”), hvorpå du kan optjene loyalitetspoint (”point”) ved køb foretaget i Helsam’s webshop eller i Helsam’s fysiske butikker. Du optjener også point ved kontantbetaling, hvis du samtidig oplyser dit telefonnummer eller e-mailadresse ved betalingens foretagelse.

Det er en betingelse for medlemskab i kundeklubben, at du er fyldt 18 år. Hvis du endnu ikke er fyldt 18 år, er medlemskab i kundeklubben betinget af, at du fremsender underskreven bekræftelse fra forældre eller værge til Helsam.

Der kan kun oprettes ét medlemskab pr. person. Medlemsnummeret er personligt og optjente point og rabatter kan udelukkende benyttes af medlemmet. Såfremt Helsam finder det nødvendigt, kan Helsam kræve at se billede ID i forbindelse med indløsning af point.  

Ved oprettelse af medlemskab i kundeklubben, afgiver du et særskilt samtykke til, at Helsam i markedsføringsøjemed må kontakte dig via e-mail og/eller SMS. Samtykket omfatter samtidig, at Helsam må rette henvendelse til dig vedrørende opdatering af samtykket for at inkludere yderligere partnere eller andre kommunikationsveje. Samtykket kan til hver en tid trækkes tilbage af dig, dette kan f.eks. gøres ved at trykke på det afmeldingslink, som findes i bunden af de e-mails, som Helsam udsender.

Ved evt. udmeldelse af kundeklubben, bliver alle dine optjente point slettet, og kan herefter ikke refunderes. Dvs. hvis du fortryder din udmeldelse af kundeklubben, så skal du oprette dig på ny som medlem, og din pointsaldo starter på 0, som ethvert nyt medlem.


3. Bestilling af varer

Du kan bestille online 24 timer i døgnet.

Vi håndterer løbende bestillinger, og du træffer os telefonisk på ovennævnte tlf. nr. i tidsrummet 08:30-15:30 mandag-torsdag og 08:30-14:00 fredag. 

Når du afgiver en ordre, modtager du en autogenereret e-mail med en strakskvittering på ordren. Når vi har pakket din ordre og afsendt ordren, så modtager du via e-mail en faktura, som er vedhæftet, som pdf-fil. Fakturaen indeholder bl.a. leverings- og track- & trace-oplysninger.

Hvis du har oplyst din e-mailadresse og mobiltelefonnummer samt valgt fragtfri levering til en helsekostbutik, så vil du modtage en sms med besked, når ordren er klar til afhentning i den valgte butik.

Du er selv ansvarlig for, at de kundeoplysninger, som du indtaster som led i et køb, er korrekte, idet vi ikke efterfølgende validerer eller kontrollerer disse oplysninger.

Yderligere information fås ved henvendelse i din lokale helsekostbutik. Her er uddannet personale klar til at rådgive og vejlede dig i dit valg af produkter. Din lokale butik finder du ved at vælge "Find butik" øverst i navigationen på Helsam.dk eller via dette link.

3.1. Specielt vedrørende optjening og brug af point

3.1.1 Optjening af point

Som medlem af kundeklubben har du mulighed for at optjene point.

1 point svarer til 1 DKK, som du som medlem i kundeklubben, enten kan bruge i Helsams webshop eller i de fysiske butikker.

Som medlem af kundeklubben optjener du point ved at foretage køb i Helsam’s webshop eller i de fysiske butikker. Der optjenes ikke point ved følgende køb:

  • Køb af gavekort
  • Køb af håndkøbsmedicin
  • Køb af modermælkserstatning
  • Køb af lægemidler til dyr

Kun køb med en samlet værdi på over 300 kr. udløser point.

Der optjenes point af 5 % af det fulde beløb, forudsat købet har en samlet værdi på 300 kr. Såfremt der i et køb også er købt håndkøbsmedicin, gavekort, modermælkserstatning og lægemidler til dyr, vil disse varers værdi blive fratrukket den samlede købesum, som anvendes ved beregning af point. Køb af de nævnte undtagelser tæller derfor ikke med i den pointgivende sum. 

Der spares 5 % op i point på køb med en samlet værdi over 300 kr. Har du derfor 100 point på din pointsaldo, svarer det til, at du har købt varer, som ikke omfatter undtagelserne, for i alt 2.000 kr., forudsat alle køb er foretaget med en samlet værdi på over 300 kr. per gang.

3.1.2. Brug af point

Point kan ikke anvendes til køb af følgende varer på webshoppen eller i de fysiske butikker:

  • Håndkøbsmedicin
  • Gavekort
  • Modermælkserstatning
  • Lægemidler til dyr

Indløsning af point forudsætter, at der som minimum altid indestår 100 point på medlemmets pointsaldo.

Ønsker du at betale det fulde beløb på helsam.dk med point, er Helsam af tekniske årsager nødt til at afrunde beløbet til betaling med point og det resterende beløb (max 1 kr.) vil blive trukket fra dit betalingskort.

3.2. Returnering og ombytning af varer købt helt eller delvist for point

Returnering og ombytning af varer købt helt eller delvist for point sker i henhold til Helsam’s regler om fortrydelse eller reklamation, som omtalt i senere punkter.

3.3. Udløb af point

Point optjent gennem medlemskab af kundeklubben udløber efter 3 år fra udstedelsesdatoen. Helsam kontakter dig ad flere gange minimum 2 måneder før udløb af point via e-mail og/eller sms, afhængig af, hvilke kanaler du har afgivet samtykke til ved indmeldelse, så du bliver gjort opmærksom på forældelse.

Du kan altid se din pointsaldo under din personlige side på www.helsam.dk. Point vil være synlige på pointsaldoen senest dagen efter et gennemført køb.

Der kan ikke ske kontantindløsning af point.

 

4. Priser og betaling

På Helsam.dk kan du benytte følgende betalingskort: 

  • Dankort og VISA/Dankort
  • VISA
  • VISA Elektron
  • MasterCard
  • Mobilepay

Der opkræves ikke kortafgift på Helsam.dk. Vi bruger ikke forsendelse pr. efterkrav, giro eller checks. Alle opgivne priser er i DKK og inkl. moms og andre afgifter. Priserne er dagspriser og opdateres løbende.

Betaling for bestilling sker ikke, før vi har afsendt varer til dig. Først da vil beløbet blive trukket på din konto. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet. De oplysninger, du indtaster ved brug af betalingskort, sendes direkte til Nets i krypteret form, dvs. det kun er Nets, som kan læse disse oplysninger. Helsam har ikke adgang til oplysningerne.

Har du som medlem af kundeklubben indløst point ved køb af varer, vil de indløste point blive fratrukket din pointsaldo ved købets endelige foretagelse, hvilket vil fremgå af din pointsaldo senest dagen efter købets foretagelse.

Når du har foretaget et køb med point på helsam.dk vil pointene, indtil ordren er pakket og afsendt fra Helsam, være reserveret. Hvis en eller flere af dine varer ikke kan pakkes med i din ordre, og ordren er købt med point, vil pointene reserveret komme retur på din pointsaldo.

5. Levering

Varer bestilt på Helsam.dk leveres i Danmark, Grønland, Færøerne, Sverige og Island.

  • Gratis fragt i Danmark ved køb over 399 kr., jf. nærmere om betingelserne nedenfor.
  • Ved levering af varer til Grønland, Færøerne, Island og Sverige opkræves et fragtgebyr på kr. 250,- uanset ordreværdien. 

Helsam bestræber sig på at afsende de bestilte varer inden for 1-3 hverdage, dog må der påregnes lidt længere leveringstid i forbindelse med højtider og ferier.

Uden for Danmark (Grønland, Færøerne, Sverige og Island) kan vi ikke garantere en bestemt leveringstid, da leveringen afhænger af det lokale lands postvæsen og eventuelle toldmyndigheder.

Pakker sendes med DAO eller Postnord. Paller sendes med Danske Fragtmænd.

5.1. Fragt og point i forbindelse med kundeklubben

Har du som medlem af kundeklubben indløst point ifølge med dit køb, vil disse point blive fratrukket varens pris, hvorfor der kun ydes gratis fragt for varer, hvor betaling fratrukket point overstiger en samlet købesum på 399 kr.

5.2. Fragtgebyr i Danmark

Click&Collect:

  • Ved levering i én af vores helsekostbutikker: Gratis fragt (Se butikkerne her).

DAO 365 Pakkeshop:

  • Ordrer på mere end 399,- kr., der sendes til afhentning i DAO 365 Pakkeshop:  kr. 0,- / Fri fragt
  • Ordrer på mindre end 399,- kr., der sendes til afhentning i DAO 365 Pakkeshop: kr. 29,-

Postnord:

  • Alle ordre uanset størrelse til levering som: Direkte til privatadresse/erhvervsadresse eller Postnord Droppoint: kr. 39,-


6. Ændring eller fortrydelse af igangværende ordre

Du kan desværre ikke ændre eller stoppe din igangværende ordre, efter din ordre er godkendt og bekræftet af Helsam.

7. Fortrydelsesret

Der er 14 dages fortrydelsesret, regnet fra den dato du modtager varen, eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i en ordre, og som leveres enkeltvis. Du skal inden 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Fortrydelsesretten kan udøves ved at sende en meddelelse til os herom via almindeligt brev eller e-mail uden at angive nogen bestemt grund til fortrydelsen. Du kan også vælge at hente en standardfortrydelsesformular via dette link: helsam.dk/kundeservice/fortrydelsesret

BEMÆRK: Du kan ikke udøve fortrydelsesretten ved blot at nægte at modtage varen eller ved at undlade at afhente den ved transportøren, uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.

Send venligst meddelelsen om fortrydelse til følgende adresse:

Helsam A/S
Rønsdam 1
6400 Sønderborg
E-mail: kundecenter@helsam.dk

Husk at anføre ordrenummer 

BEMÆRK: Fortrydelsesretten gælder ikke for varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, fx drikkevarer og fødevarer, og for varer, hvor du har fjernet forseglingen/emballagen, og hvor varen af hensyn til sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt.

Som følge heraf har du eksempelvis ikke mulighed for at fortryde køb af lægemidler, medicinsk udstyr, vitaminer, kosttilskud, hårfarve, rengørings- og vaskemidler, slik og snacks, drikke, dyremad og –pleje, produkter til babypleje, graviditetstests og lignende tests, produkter til personlig pleje (fx kropspleje, kosmetik, negle, dufte, hygiejneartikler, håndcreme mv., plaster og bandage), hvis emballagen er brudt. 

Hvis du sender en meddelelse om fortrydelse af købet, skal du efterfølgende returnere varen til os. Hvis du har fået varen leveret som ”fri levering”, da har du mulighed for at returnere varen i den butik, hvor du har afhentet varen eller ved at sende varen retur til ovennævnte adresse. Hvis ikke varen er leveret som ”fri levering”, skal du returnere varen til ovennævnte adresse. Du skal returnere varen uden unødig forsinkelse, og senest 14 dage efter du gav meddelelse om, at du ville fortryde købet. Vi kan kræve dokumentation for, at varen er afsendt inden fristens udløb. Hvis varen sendes, skal den være pakket forsvarligt.

BEMÆRK: Du er selv ansvarlig for eventuelle skader, som kan opstå under transporten. Bemærk også, at du selv skal bære omkostningerne forbundet med returnering af varen, medmindre vi har leveret varen til dig ved en fejl, eller hvis varen ved modtagelsen har været beskadiget eller defekt. Vi har ikke mulighed for på forhånd at angive prisen for returforsendelsen, da dette bl.a. afhænger af varens vægt, valg af transportør mv. Det er dog sandsynligt, at returforsendelsen vil koste mindst det samme som dét, du selv har betalt i webshoppen for levering (forudsat at leveringen ikke har været gratis).

Returnerede varer bør være i god og ubeskadiget stand. Hvis returnerede varer viser tegn på skade eller brug ud over hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på, hæfter du for forringelse af varens værdi. Vi anslår en eventuel værdi ud fra en konkret vurdering af den returnerede vare.

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

For at modtage hele købsbeløbet retur må du afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.

Betaling for varen bliver tilbageført snarest muligt og under alle omstændigheder senest 14 dage efter vores modtagelse af din meddelelse om fortrydelse. Vi forbeholder os dog retten til at tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen/varerne retur til inspektion, eller indtil du har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret, alt efter hvilket tidspunkt der er tidligst.

Hvis du ophæver købet i overensstemmelse med disse betingelser, refunderer vi købsprisen sammen med de oprindelige forsendelsesomkostninger (dog ikke ekstraomkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering), fratrukket eventuel værdiforringelse. Medmindre du har givet os instruks om andet, vil vi foretage tilbagebetalingen under anvendelse af samme betalingsmiddel, som du benyttede til at foretage den oprindelige transaktion.

I Danmark tilbyder vi, at du får alle de oprindelige forsendelsesomkostninger tilbage – også selvom du kun fortryder dele af et køb. Bemærk dog (som tidligere beskrevet), at du selv - ved fortrydelse - skal bære de fulde leveringsomkostninger forbundet med returnering af varen til Helsam.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

Hvis du ønsker mere information vedrørende din 14-dages fortrydelsesret, kan du besøge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.

Du har som udgangspunkt 2 års reklamationsret fra varens modtagelse ifølge købeloven, såfremt du mener, at den vare, du har modtaget, er mangelfuld.

Du skal indenfor ”rimelig tid” efter, at have konstateret en fejl/mangel ved varen, give Helsam A/S besked herom på e-mail til kundecenter@helsam.dk eller på nedenstående fysiske adresse.

Hvis du reklamerer indenfor to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Hvis du reklamerer over en vare, skal du skriftligt beskrive manglen / fejlen og vedlægge en kopi af din faktura.

Hvis din reklamation er berettiget (varen er mangelfuld), kan du enten få varen ombyttet, repareret, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængigt af den konkrete situation, og (rimelige) fragtomkostninger refunderes til dig.

Varen sendes til:

Helsam A/S
Rønsdam 1
6400 Sønderborg
Mrk. Reklamation

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende.

Husk, at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Hvis du ønsker at udøve din reklamationsret eller at klage over dit køb, kan du skrive en e-mail til os på følgende adresse: kundecenter@helsam.dk.

Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til: Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg, via www.naevneneshus.dk. Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen HER.

Den 2-årige reklamationsret gælder også ved køb af varer, hvor der er indløst point.

9. Farver

Selvom vi har gjort en stor indsats for at angive farver og kvaliteter så nøjagtigt som muligt, kan computeres farver og skærmopløsninger variere. Mindre farveafvigelser betragtes derfor ikke som en mangel i købelovens forstand.


10. Sikkerhed

Alle betalinger på Helsam.dk foregår gennem en sikker forbindelse, der er godkendt og kontrolleret af Nets. Alle indtastede bankoplysninger er krypterede, og det er kun Nets, der kan læse informationerne. Helsam har ingen rettigheder hertil.

Når du har godkendt en bestilling og betalt med betalingskort, kan der også kun hæves det beløb på din konto, som du har godkendt.

 

11. Misligholdelse af betingelserne og deaktivering af kundeklubben

Helsam forbeholder sig enhver ret til at udelukke dig fra kundeklubben, herunder fratage dig optjente point, hvis et eller flere af følgende forhold gør sig gældende:

  • Enhver overtrædelse af handelsbetingelserne
  • Bedrageri eller misbrug af medlemsnummeret
  • Ubetalte regninger
  • Upassende eller nedværdigende adfærd over for medarbejdere hos Helsam, eller upassende og nedværdigende omtale af Helsam over for offentligheden.
  • Tyveri
  • Ulovlig adfærd, svig eller handlinger, der i offentligheden betragtes som umoralske eller uetiske

Oplistningen er ikke udtømmende, idet Helsam forbeholder sig retten til at udelukke et medlem ud fra et af Helsam foretaget skøn.

Du kan til hver en tid anmode om, at Helsam fjerner og sletter alle data, Helsam har indsamlet om dig. En sådan anmodning medfører, at alle af dine optjente point slettes permanent, og kan ikke refunderes.

Helsam kan til enhver tid vælge at lukke kundeklubben. Forinden kundeklubben lukkes, vil du blive notificeret via de oplysninger, du har givet i forbindelse med oprettelse af medlemskab. Du har herefter 3 år, til at indløse optjente point. Indløses pointene ikke inden 3 år fra det tidspunkt, hvor Helsam har meddelt, at kundeklubben lukkes, mistes pointene, og der ydes ikke refusion.  Der kan ikke optjenes point fra det tidspunkt, hvor Helsam notificerer om, at kundeklubben lukkes. Der kan således ikke optjenes yderligere point i den 3-årige periode, hvori du kan anvende allerede optjente point.

Helsam har ligeledes til enhver tid mulighed for at ændre vilkårene i nærværende handelsbetingelser omhandlende kundeklubben.

 
12. Privatlivspolitik

Vi indsamler, behandler og lagrer data i overensstemmelse med Databeskyttelses-forordningen, samt Databeskyttelsesloven. Hvis du ønsker mere information vedrørende de oplysninger, som vi indsamler, og måden, hvorpå de bruges, henvises der til vores privatlivspolitik

Ved oprettelse af medlemskab i kundeklubben indsamler Helsam informationer om dig, til brug for oprettelse af din bruger. Nødvendige oplysninger til oprettelse af medlemskab er:

  • Fornavn
  • Efternavn
  • Mobilnummer
  • Adresse (post nr. og by)
  • E-mail
  • Køn (Kvinde/Mand/Andet-Ønsker ikke at oplyse)
  • Fødselsdato

Hvis du ønsker mere information om vores brug af cookies, henvises der til vores cookiepolitik.


13. Lovvalg

Disse handelsbetingelser og enhver købsaftale vedrørende køb af varer fra os er underlagt dansk ret, undtaget danske lovvalgsregler og CISG.


14. Prisfejl og lign.

I tilfælde af prisfejl og lign. kontakter vi dig hurtigst muligt for at finde en løsning.


Bilag 1: Standard fortrydelsesformular

Standard fortrydelsesformularen udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende.
Hent standard fortrydelsesformularen her.
Vis som