Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

B-vitamin

B-vitaminer er ikke bare en, men mange vitaminer i én gruppe. Vitaminerne er blandt andet vigtige for, at energien omsættes i din krop, ligesom de også bidrager til vedligeholdelsen af både hud og hår.

Læs alt om B-vitaminerne og find her på siden det kosttilskud med B-vitamin, der passer dig og dine behov. 

Hvad er B-vitamin? | B1-vitamin | B2-vitamin (Riboflavin) | B3-vitamin (Niacin)
B5-vitamin (Pantotensyre) | B6-vitamin | B8-vitamin (Biotin) | B9-vitamin (Folat)
B12-vitamin (Kobalamin) | Mangler jeg B-vitamin? | Kan man få for meget B-vitamin?
Køb B-vitaminer på Helsam

Vis som
57 produkter
Vis som

Alt du skal vide om B-vitaminer

 

Hvad er B-vitamin?

De bidrager til din hud, dit hår og dit kredsløb, og så er der mange af dem. B-vitaminer er en samlet gruppe af vandopløselige vitaminer, og de mest kendte og vigtigste af dem, er B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9 (folat) og B12. Det er nemlig de B-vitaminer, som vi mennesker har brug for. Hver af dem bidrager til noget forskelligt, ligesom også det anbefalede indtag og mangelsymptomerne varierer fra vitamin til vitamin.

 

B1-vitamin

Dette vitamin kaldes også Thiamin, og er med til at omdanne energi (både i kulhydrat- og energiomsætningen) i kroppen.

Mangel
Ved let mangel på Thiamin forekommer symptomer som utilpashed, dårlig hukommelse, tristhed, hjertebanken, føleforstyrrelser og muskelsvaghed. Hvis manglen er stor over en længere periode, er der risiko for, at tilstanden beri-beri udvikles. Der findes her to typer: Våd beri beri, der giver symptomer på hjertesvigt og tør beri-beri, der påvirker nervesystemet.

Naturlige kilder
Du kan få Thiamin naturligt fra kornprodukter, kød og mælkeprodukter som mælk og ost.

 

B2-vitamin (Riboflavin)

Kaldes også Riboflavin og er et vitamin, der hjælper kroppen med at producere energi. Riboflavin er især kendetegnet af en kraftig gul farve, der bl.a. anvendes af levnedsmiddelindustrien som farvestof.

Mangel
Symptomerne, på at du mangler Riboflavin, er hudforandringer som udslæt, blodmangel og sårdannelser i mundvigene. Riboflavin-mangel er i udgangspunktet sjældent forekommende, men hvis den er der, er det ofte hos personer, der har ensidige kostvaner. I disse tilfælde vil Riboflavin-manglen ikke stå alene, men også andre B-vitaminer vil mangle.

Naturlige kilder
Det største indhold af Riboflavin findes i mælkeprodukter. Indmad som lever og nyrer, kød og bælgfrugter er desuden gode kilder til vitaminet.

 

B3-vitamin (Niacin)

Vitaminet B3 kaldes også Niacin og hjælper bl.a. med at omdanne energi i kroppen og dermed vigtig for, at kroppens energistofskifte fungerer.

Mangel
Ved svær Niacin-mangel er der risiko for, at man udvikler sygdommen pellagra, der giver hudforandringer herunder udslæt på kroppen. Pellagra giver desuden diarré, opkastning og psykiske symptomer som demens, depression og hallucinationer.

Naturlige kilder
Niacin findes i mange fødevarer – dog særligt i kød, fisk og kornprodukter, der alle er fødevarer.

 

B5-vitamin (Pantotensyre)

Dette vitamin kaldes også Pantotensyre og er et vitamin, der bidrager til forskellige stofskifteprocesser i kroppen, ligesom vitaminet også er med til at sikre en normal præstationsevne.

Mangel
B5-vitaminmangel ses i udgangspunktet sjældent, og oftest kun ved alvorlig underernæring. Symptomerne herpå er kronisk træthed og psykisk ubalance i form af depression.

Naturlige kilder
Findes allerede i mange af de fødevarer, vi spiser hver dag. I lever, æg (især æggeblommer) og broccoli er indholdet af B5-vitamin dog særligt højt.

 

B6-vitamin

B6-vitamin medvirker til kroppens omsætning af aminosyrer, kulhydrater og fedtstoffer, og har desuden en vigtig rolle for vores immunforsvar.

Mangel
B6-vitaminmangel forekommer sjældent, men hvis den gør, er symptomerne mundbetændelse, irritabilitet, depression og blodmangel.

Naturlige kilder
B6-vitaminet findes i mange fødevarer. Nogle af de vigtigste kilder til vitaminet er grøntsager, fuldkornsprodukter, kød (gerne den magre slags) og mælkeprodukter.

 

B8-vitamin (Biotin)

Dette vitamin er måske bedre kendt som Biotin, der er nødvendig for kroppens energiomsætning. Biotin er desuden med til at vedligeholde hårvæksten, hvorfor det ofte er en ingrediens i kosttilskud til hår og hud.

Mangel
Hvis du mangler Biotin, forekommer symptomer som hudforandringer, herunder hårtab og udslæt, ligesom nervebetændelse også er en risiko. Personer med et stort alkoholforbrug har øget risiko for Biotin-mangel. Dette skyldes, at Biotin-optagelsen i tarmsystemet nedsættes, når alkohol indtages i store mængder og lang tid.

Naturlige kilder
Biotin findes naturligt i kornprodukter, kød- og mælkeprodukter samt frugt.

 

B9-vitamin (Folat)

Dette B-vitamin er en betegnelse for en gruppe af stoffer. En af disse stoffer er folsyre, der findes i vitaminpiller og kosttilskud. Folat er en vigtig komponent, når cellerne i kroppen deler sig og indtagelse af vitaminet i forbindelse under graviditeten nedsætter desuden risiko for at føde et barn, der har neuralrørsdefekt.

Mangel
Ligesom det er tilfældet ved B12-vitaminmangel, er et af de symptomer, der opstår, hvis du mangler Folat, blodmangel.

Naturlige kilder
Findes i mange fødevarer, og især i grønne bønner, røde peberfrugter, porrer, avocado og tørrede bønner.

 

B12-vitamin (Kobalamin)

Det måske mest kendte B-vitamin er B12, der også hedder Kobalamin. Dette vitamin har mange funktioner i kroppen, og er med til at opretholde en normal funktion af bl.a. menneskets DNA og nervesystemet.

Mangel
Mangelsymptomerne på B12-vitamin er træthed, hjertebanken og svimmelhed. Ved udtalt mangel over en længere periode er der risiko for, at sygdommen perniciøs anæmi udvikles. Denne sygdom giver lav blodprocent, psykiske sygdomme og begyndende nerveskader. Da B12-vitaminet findes i animalske produkter, er det især vegetarer og veganere, der mangler det.

Naturlige kilder
Indholdet af B12-vitamin er især højt i indmad som lever og fede fisk som torskerogn og makrel. Vitaminet findes også i mælkeprodukter og æg om end i noget mindre omfang. B12-vitamin findes udelukkende i animalske fødevarer.

 

Mangler jeg B-vitamin?

Generelt om B-vitamin kan det siges, at mangel på de forskellige typer er relativt sjældne, da vi får samtlige af dem igennem vores kost. Mangelsymptomerne kan dog forekomme, hvis du spiser en meget ensidig kost, hvor visse fødevarer ikke indgår. Det gælder blandt andet, hvis du er veganer eller vegetar, hvor indholdet af animalske fødevarer som æg samt mælke- og kødprodukter udelades. Det samme gælder for personer, der er underernærede – fx i forbindelse med en længerevarende slankekur – eller personer med et kronisk alkoholmisbrug.

I udgangspunktet er det aldrig kun ét af de enkelte B-vitaminer, der mangler, men altid flere ad gangen. Det betyder, at du, i tilfælde af mangel, med fordel kan vælge et tilskud, der indeholder flere eller alle B-vitaminer.

 

Kan man få for meget B-vitamin?

Alle B-vitaminer er vandopløselige. Det betyder, at det eller de B-vitaminer, som du indtager, men ikke har brug for, ikke optages i tarmene, men nedbrydes i leveren og bliver skyllet ud igennem din urin. Kroppen optager desuden ikke mere B-vitamin, end den har behov for, så I udgangspunktet kan du ikke få for meget B-vitamin. Med det sagt gælder det naturligvis altid, at den anbefalede dagsdosis ikke bør overskrides.

 

Køb B-vitaminer på Helsam

Her på siden finder du et bredt udvalg af kosttilskud med B-vitaminer. Vi har tilskud, der kun indeholder en enkelt B-vitamintype, men også varianter, der indeholder flere af B-vitaminerne. Helsam.dk er Danmarks største helsebutik online, så her finder du alt, hvad du skal bruge.
Vi leverer altid fragtfrit til en Helsam-butik nær dig.

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×