Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Jerntilskud

Vil du gerne vide mere om jern og jerntilskud, så læs med i denne artikel hvor vi forklarer hvad jern er og hvad det bidrager til i kroppen.

Jerntilskud

 

Hvad er jern?

Jern er et mineral som findes naturligt i kroppen. Faktisk indeholder kroppen omkring 40 mg jern pr kilo legemesvægt. Det svarer til, at en person på 80 kg indeholder 3,2 gram jern. Selvom det er relativt små mængder der er tale om, så indgår jern i en lang række funktioner og processer. Når du vælger et jerntilskud, er der flere varianter og former at vælge i mellem. Nogle jerntilskud er lettere for kroppen at optage, end andre – dette kan du blive meget klogere på her i artiklen. 

 

Populære kosttilskud med jern

aminoJern    Berthelsen jern med C     OmniJern fra Biosym

 

Hvad er jern godt for?

Jern bidrager til flere funktioner i kroppen og er et livsvigtigt mineral, især fordi det findes i store mængder i blodet. Jern bidrager til:

  • En normal kognitiv funktion
  • Et normalt energistofskifte
  • En normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
  • En normal ilttransport i kroppen
  • Immunforsvarets normale funktion
  • At mindske træthed og udmattelse
  • Celledelingsprocessen

Den største koncentration af jern i kroppen findes i blodet, muskler og er bundet til proteiner. Kroppen er sådan indrettet, at den kan genbruge hele 95 % af jernet som findes i blodlegemerne, mens de resterende 5 % skal indtages/tilføres gennem kosten – eller gennem et kosttilskud. 

 

Mangel på jern og symptomer

Hos kvinder kan jernindholdet svinge meget. Det skyldes at kvinder menstruerer og dermed mister blod – blod hvori store mængder jern findes. Det er også derfor at kvinder anbefales at tage et jerntilskud, så de ikke oplever mangelsymptomerne. 

Hvis du mangler jern, kan du opleve symptomer som:

  • Træthed og udmattelse*
  • Hovedpine* 
  • Svimmelhed og hjertebanken
  • Åndenød

* De mest almindelige symptomer på jernmangel. 

 

For meget jern – overdosering

Selvom jern er et godt og vigtigt mineral, så er det ikke godt at indtage for meget. Jern bindes til proteiner i kroppen og indtages der for store mængder jern, vil der ikke være nok proteiner det kan bindes til. Dette vil altså resultere i, at jernet vil forekomme frit i kroppen. Det frie jern kan øge dannelsen af frie radikaler, altså oxidativt stress.

Symptomer på for meget jern er:

  • Ondt i maven
  • Kvalme
  • Forstoppelse
  • Sort afføring

 

Det bedste jerntilskud – hæmjern eller nonhæmjern?

Der er ikke ét jerntilskud som er bedst, men der er jerntilskud som ofte er mere optagelige end andre. Når man taler om jerntilskud taler om ”organisk jern” og ”uorganisk jern” også kaldet ”hæmjern” og ”nonhæmjern”. 

Organisk jern (hæmjern) findes i blodpartikler og dermed i kød. Det er det organiske jern som er lettest for kroppen at optage, samtidig med at det er den type jern, som giver færrest bivirkninger i forbindelse med indtagelse. 

Uorganisk jern (nonhæmjern) findes i vegetabilske fødevarer, f.eks. grøntsager. Denne form for jern er sværere for kroppen at optage og derfor er det begrænset hvor godt jernet udnyttes. 

Kroppen optager 5-35 % af hæmjern, mens det kun gælder 2-20 % af nonhæmjern. Den danske kost indeholder både hæmjern og nonhæmjern. Generelt er fordelingen således, at kosten giver 10 % hæmjern og 90 % nonhæmjern. 

Hvis du gerne vil sikre dig den bedste optagelse af dit jerntilskud, kan du samtidig tage eller spise C-vitamin. C-vitamin bidrager til en øget optagelse af jern – både organisk- og uorganisk jern. C-vitamin har også en masse andre fordele – dem kan du læse mere om i vores artikel omhandlende C-vitaminet

Derudover bør du undgå indtagelse af calcium (kalk), kaffe, te og rødvin i forbindelse med dit indtag af jern. Disse fødevarer/næringsstoffer hæmmer kroppens optagelse af jern. Calcium findes i mejeri/mælkeprodukter. Derfor er det også en dårlig idé at tage dit eventuelle jerntilskud sammen med morgenmaden, hvis du spiser eller drikker mælkeprodukter. 

 

Jern til vegetarer og veganere

Er du vegetar eller veganere vil det være nonhæmjern, altså uorganisk jern, som du indtager. Sørg derfor for at spise varieret og at din kost indeholder de jernholdige vegetabilske fødevarer. Spis fødevarer med C-vitamin samtidig, da C-vitamin som nævnt øger kroppens optagelse af jern.

Hvis du ikke kan dække dit jernbehov gennem kosten alene, kan du altid supplere med et vegansk jerntilskud, f.eks. VegJern fra Biosym. VegJern indeholder aminokelateret jernbisglycinat og er tilsat acerola som fra naturens side er rig på C-vitamin. 

 

Hvor hurtigt virker et jerntilskud?

Jern findes i både animalske- og vegetabilske fødevarer, men det er det animalske jern (hæmjern) der optages bedst af kroppen. Det er også denne type jern som er mest skånsom for maven. Jern der findes i f.eks. kød, kaldes hæmjern. 

Der findes ikke et præcist tal på antal timer eller dage for hvor hurtigt jern virker. Det kommer nemlig an på hvor stort din jernmangel er.

 

Kan man få flere blodlegemer ved at tage et jerntilskud?

Nej, du kan ikke øge mængden af blodlegemer ved at tage ekstra jern i form af et kosttilskud. Dette er desværre noget som nogle sportsfolks tror. Sandheden er, at jern kun giver flere blodlegemer, hvis du i forvejen mangler pga. jernmangel. 

 

Hvor længe skal man tage jern som tilskud?

Hvis du tager et jerntilskud pga. jernmangel, kan det være nødvendigt at tage jern som tilskud i op til seks måneder. Normalt indtages en vis mængde jern indtil hæmoglobinniveauet igen er normalt. Derefter fortsættes der med et mindre indtag i op til seks måneder. Din læge har mulighed for at fastlægge dit jernniveau gennem en blodprøve. 

 

Hvem har brug for et jerntilskud?

Der kan være forskellige årsager til, at du har brug for et jerntilskud. Måske er du vegetar, veganer, kvinde med menstruation eller noget helt fjerde. 

  • Gravide bør tage et jerntilskud (40-50 mg pr dag) fra 10. graviditetsuge. Fosteret/barnet tærer på mors depoter, herunder jerndepotet og derfor kan et tilskud af jern anbefales for at du ikke kommer til at mangle.
  • Ældre mennesker som ikke spiser varieret, kan dække deres jernbehov gennem indtag af jerntilskud.
  • Piger/kvinder som menstruerer, kan mangle jern og derfor er et jerntilskud vigtigt.
  • Bloddonorer som ofte giver blod kan i perioden efter donation, indtage et jerntilskud.

 

Supplér med et kosttilskud der indeholder jern

Hvis du ikke spiser varieret, eller hvis du mangler jern af andre årsager, kan du få jern ved at supplere med et kosttilskud. Hos Helsam har vi mange forskellige jerntilskud fra alle de kendte og populære mærker.

Vælg mellem mærker som HemoJern, IronVital, Nordic Health, aminoJern og Floradix Kräuterblut. Du finder forskellige styrker så du nemt kan vælge det jerntilskud som passer til dit jernbehov. Du kan desuden også vælge mellem jern i form af tabletter, kapsler samt dråber. 

 

Jern findes naturligt i maden

Når du spiser sundt og varieret tilfører du kroppen jern – helt naturligt. Jern findes især i animalske fødevarer som kød, fisk, skaldyr og æggeblommer. Jern findes også i vegetabilske fødevarer som spinat, bælgfrugter, linser og mandler. 

Top 5 animalske fødevarer – indhold af jern pr 100 gram

  1. Andelever: 30,5 mg jern
  2. Blodpølse: 16,2 mg jern
  3. Svinelever: 13,4 mg jern 
  4. Kyllingelever: 9,2 mg jern
  5. Rå muslinger: 7,7 mg jern

Top 5 vegetabilske fødevarer – indhold af jern pr 100 gram

  1. Tørrede kikærter: 6,4 mg jern
  2. Spinat: 4,5 mg jern
  3. Havregryn: 3,9 mg jern
  4. Persille: 3,6 mg jern
  5. Hasselnødder: 2,8 mg jern

 

Jern i din kost

 

Køb dit jerntilskud hos Helsam

Uanset dit behov for jern, finder du helt sikkert et jerntilskud der passer til dig her hos os. Vi forhandler et bredt udvalg af jerntilskud fra alle de populære mærker og i mange forskellige styrker. Hvis du gerne vil øge din jernoptagelse, har vi selvfølgelig også et stort udvalg af C-vitaminer

Køb dine produkter online på helsam.dk og få dine varer leveret fragtfrit til din nærmeste Helsam-butik. Du kan også vælge at få dem leveret til en pakkeboks nær dig, eller din hjemmeadresse.

Har du spørgsmål til et produkt eller jern, er du mere end velkommen i vores butikker hvor vores uddannede og venlige personale altid er klar til at give dig gode råd og personlig vejledning.

Er du medlem af vores kundeklub, Club Overskud? Som medlem af kundeklubben får du ekstra gode tilbud. Du optjener point på alle din køb, som kan bruges til at opnå rabat på dit næste køb. Du får også mulighed for at deltage i spændende konkurrencer, hvor du kan vinde skønne helseprodukter til dig selv og hele familien. Bliv medlem af Club Overskud her – det er helt gratis. 

Sortér efter