Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Jerntilskud

Vil du gerne vide mere om jern og jerntilskud, så læs med i denne artikel hvor vi forklarer hvad jern er og hvad det bidrager til i kroppen.

Jerntilskud

 

Hvad er et jerntilskud?

Et jerntilskud er et tilskud af mineralet jern, som findes naturligt i kroppen hvor det spiller en vigtig rolle i en lang række funktioner og processer. Når du vælger et jerntilskud, er der flere varianter og former at vælge i mellem. Nogle jerntilskud er lettere for kroppen at optage, end andre – dette kan du blive meget klogere på her i artiklen.

 

Hvad er jerntilskud godt for?

Jern bidrager til flere funktioner i kroppen og er et livsvigtigt mineral, især fordi det findes i store mængder i blodet. Jern bidrager til:

  • En normal kognitiv funktion
  • Et normalt energistofskifte
  • En normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
  • En normal ilttransport i kroppen
  • Immunforsvarets normale funktion
  • At mindske træthed og udmattelse
  • Celledelingsprocessen

Den største koncentration af jern i kroppen findes i blodet, muskler og er bundet til proteiner. Kroppen er sådan indrettet, at den kan genbruge hele 95 % af jernet som findes i blodlegemerne, mens de resterende 5 % skal indtages/tilføres gennem kosten – eller gennem et kosttilskud. 

Samlet set indeholder kroppen omkring 30-40 milligram jern pr. kg. kropsvægt, men hos kvinder kan jernindholdet svinge meget. Det skyldes at kvinder menstruerer og dermed mister blod – blod hvori store mængder jern findes. Det er også derfor, at kvinder anbefales at tage et jerntilskud så de ikke oplever mangelsymptomerne. 

Hvis du mangler jern, kan du opleve symptomer som:

  • Træthed og udmattelse*
  • Hovedpine* 
  • Svimmelhed og hjertebanken
  • Åndenød

* De mest almindelige symptomer på jernmangel. 

 

Det bedste jerntilskud

Der er ikke ét jerntilskud som er bedst, men der er jerntilskud som ofte er mere optagelige end andre. Når man taler om jerntilskud taler om ”organisk jern” og ”uorganisk jern”. 

Organisk jern findes i blodpartikler og dermed i kød. Det er det organiske jern som er lettest for kroppen at optage, samtidig med at det er den type jern, som giver færrest bivirkninger i forbindelse med indtagelse. 

Uorganisk jern findes i vegetabilske fødevarer, f.eks. grøntsager. Denne form for jern er sværere for kroppen at optage og derfor er det begrænset hvor godt jernet udnyttes. 

Hvis du gerne vil sikre dig den bedste optagelse af dit jerntilskud, kan du samtidig tage eller spise C-vitamin. C-vitamin bidrager til en øget optagelse af jern – både organisk- og uorganisk jern. 

Derudover bør du undgå indtagelse af calcium, kaffe, te og rødvin i forbindelse med dit indtag af jern. Alle disse fødevarer/næringsstoffer hæmmer kroppens optagelse af jern. 

 

Hvor hurtigt virker jerntilskud?

Jern findes i både animalske- og vegetabilske fødevarer, men det er det animalske jern der optages bedst af kroppen. Det er også denne type jern som er mest skånsom for maven. Jern der findes i f.eks. kød, kaldes hæmjern. 

Der findes ikke et præcist tal på antal timer eller dage for hvor hurtigt jern virker. Det kommer nemlig an på hvor stort din jernmangel er.

 

Hvor længe skal man tage jerntilskud?

Hvis du tager et jerntilskud pga. jernmangel, kan det være nødvendigt at tage jern som tilskud i op til seks måneder. Normalt indtages en vis mængde jern indtil hæmoglobinniveauet igen er normalt. Derefter fortsættes der med et mindre indtag i op til seks måneder.

 

Hvem har brug for et jerntilskud?

Der kan være forskellige årsager til, at du har brug for et jerntilskud. Måske er du vegetar, veganer, kvinde med menstruation eller noget helt fjerde. 

  • Gravide bør tage et jerntilskud fra 10. graviditetsuge. Fosteret/barnet tærer på mors depoter, herunder jerndepotet og derfor kan et tilskud af jern anbefales for ikke at komme i mangel.
  • Ældre mennesker som ikke spiser varieret, kan dække deres jernbehov gennem indtag af jerntilskud.
  • Piger/kvinder som menstruerer, kan mangle jern og derfor er et jerntilskud vigtigt.
  • Bloddonorer som ofte giver blod kan i perioden efter donation, indtage et jerntilskud.

Jerntilskud gennem kosttilskud

Hvis du ikke spiser varieret, eller hvis du mangler jern af andre årsager, kan du få jern ved at supplere med et kosttilskud. Hos Helsam har vi mange forskellige jerntilskud fra alle de kendte og populære mærker.

Vælg mellem mærker som HemoJern, IronVital, Nordic Health, aminoJern og Floradix Kräuterblut. Du finder forskellige styrker så du nemt kan vælge det jerntilskud som passer til dit jernbehov. 

Jern findes naturligt i maden

Når du spiser sundt og varieret tilfører du kroppen jern – helt naturligt. Jern findes især i animalske fødevarer som kød, fisk, skaldyr og æggeblommer. Jern findes også i vegetabilske fødevarer som spinat, bælgfrugter, linser og mandler. 

 

Køb dit jerntilskud hos Helsam

Uanset dit behov for jern, finder du helt sikkert et jerntilskud der passer til dig her hos os. Vi forhandler et bredt udvalg af jerntilskud fra alle de populære mærker og i mange forskellige styrker. Hvis du gerne vil øge din jernoptagelse, har vi selvfølgelig også et stort udvalg af C-vitaminer

Køb dine produkter online på helsam.dk og få dine varer leveret fragtfrit til din nærmeste Helsam-butik. Du kan også vælge at få dem leveret til en pakkeboks nær dig, eller din hjemmeadresse.

Har du spørgsmål til et produkt eller jern, er du mere end velkommen i vores butikker hvor vores uddannede og venlige personale altid er klar til at give dig gode råd og personlig vejledning.

Vis som