Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Jern

I nogle tilfælde kan jern generelt afhjælpe træthed og udmattelse, da jern spiller en vigtig rolle i dannelsen af røde blodlegemer og bidrager til en normal ilttransport i kroppen og et normalt energistofskifte.

Vis som
18 produkter
Vis som

Jern

Jern er et meget vigtigt sporstof for kroppen, og som oftest kan et ekstra tilskud af jern anbefales til kvinder, der er gravide eller i menstruationsalderen, da behovet her er størst. Er man veganer eller vegetar så kan et tilskud af jern også overvejes, da jern fra kød, såkaldt hæmjern, optages noget lettere end jern fra kornprodukter og grøntsager gør. Visse typer af antibiotika og smertestillende kan også øge risikoen for jernmangel. Nogle undgår at tage jerntilskud, grundet frygten for forstoppelse, men der findes i dag rigtigt mange jerntilskud, der netop er udviklet så risikoen for forstoppelse er minimal. Der findes også en del kosttilskud, der både indeholder jern og C vitamin, da det har vist sig, at C vitamin øger optagelsen af jern i fordøjelsen. Tager du kosttilskud med jern, er det desuden en god idé at undgå at spise kalkholdige fødevarer samtidig med indtagelse af jern, da kalken hæmmer optagelsen.

Den største del af kroppens jern er bundet til blodets hæmoglobin og resten er bundet i muskler og proteiner. Der findes også jern lagret i blandt andet leveren, nyrerne og knoglemarven. Kroppen genbruger omkring 95 % af jernet i blodlegemerne, og de resterende 5% skal vi have dagligt fra kosten.