Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Selen

Selen er et mineral, og dermed et grundstof, der er meget vigtigt for flere af kroppens funktioner. Selen indgår bl.a. i et enzym der er med til at nedbryde affaldsstoffet kaldet hydrogenperoxid. Affaldsstoffet dannes når kroppens celler producerer energi af ilt og næring som kroppen indtager. Selen findes i en stor del af den kost du dagligt indtager, men det kan være nødvendigt for nogen, at gøre brug af et dagligt tilskud.

Du kan ved nogle produkter støde på ordet ”organisk”. Når der står organisk selen betyder det, at det indeholder kulstof. Når selen er organisk, er det lettere for kroppen at optage.

Selen kan tages som et tilskud bestående udelukkende af selen, men også i tilskud hvor det er sammensat med zink, eller i multivitamintilskud der indeholder alle de essentielle vitaminer og mineraler som kroppen har brug for.

Med et dagligt tilskud af selen, er du med til at gøre en forskel for dit immunforsvar.

Hvad er selen godt for? | Hvor meget selen har jeg brug for? | For lidt eller for meget selen
Naturlige kilder til selen | Selen og zink | Selen hos Helsam

Vis som
8 produkter
Vis som

Din guide til selen

Hvad er selen godt for?

Hvorfor er det en god idé at gøre brug af et selen tilskud? Din krop har hver dag brug for mange forskellige vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Selen er et af de mineraler din krop har behov for, for at kunne fungere optimalt.

Måske døjer du med et hår der ikke ser friskt ud som det plejer, eller negle der ikke har den styrke du ønsker. Det kan også være du gerne vil pleje dit immunforsvar, så du kan gå efteråret og vinteren i møde. Selen bidrager til mange forskellige og vigtige funktioner i kroppen.

Nogle af de funktioner selen bidrager til er:

  • At vedligeholde et normalt hår
  • At vedligeholde normale negle
  • Immunsystemets normale funktion
  • En normal skjoldbruskirtelfunktion
  • En normal dannelse af sædceller.

Dagligt påvirkes vores kroppe af mange forskellige faktorer, herunder forurening. Nogen påvirkes også af tobaksrøg og medicin. Når kroppen udsættes for dette, kan der skabes en ubalance mellem oxidanter og antioxidanter. Hvis ubalancen bliver for stor, kan det påvirke fedtstoffer, proteiner og arveanlæg negativt. Dette kaldes oxidativt stress, og selen bidrager også til at beskytte cellerne mod oxidativt stress.

Det er forskelligt hvor meget selen man har behov for, men der er selvfølgelig en anbefalet daglig dosis du bør holde dig til. Hvor meget du har brug for, kan du læse mere om herunder.

 

Hvor meget selen har jeg brug for?

Menneskets krop har brug for at få tilført mange mineraler, og faktisk indeholder din krop ca. 10-15 mg selen. De 15 mg er fordelt i alle kroppens celler. Dine muskler indeholder ca. halvdelen af al selenet. Hvis du indtager mere selen end kroppen har behov for nu og her, så lagres overskuddet i nyrer og lever.

Til alle vitaminer og mineraler er der fastlagt en anbefalet daglig dosis. På det enkelte produkt kan du læse hvor meget du bør indtage.

Hvis du spiser varieret og spiser mange fødevarer med et rigt indhold af selen, kan det også have betydning for, hvor meget selen du skal indtage som tilskud. Hvilke fødevarer der er rige på selen, kan du læse mere om længere nede på denne side.

 

For lidt eller for meget selen

I Danmark er det meget sjældent, at personer får for lidt selen. Det er bl.a. fordi vi er gode til at spise varieret og sundt. I de tilfælde selenmangel ses, er det hos personer der dagligt kun indtager 10 µg eller mindre.

Symptomerne på at have indtaget for meget selen i en længere periode, viser sig ved at du får en metalsmag i munden, eller en hvidløgsduftende ånde. Træthed og neglefortykkelse kan også vise sig, hvis overdoseringen har fundet sted over flere uger.

Hvis du indtager den dagligt anbefalede dosis, vil du ikke opleve hverken mangel eller overdosering.

 

Naturlige kilder til selen

Selen findes naturligt i jorden, og de planter vi spiser, optager selenet. Der er ikke altid lige store mængder selen i jorden. Nogle steder er jorden selen fattig, mens den andre steder kan have et enormt indhold.  Ifølge målinger, er der ikke et stort indhold af selen i jorden i Danmark og resten af Skandinavien.

Selen findes naturligt i fuldkornsprodukter, mælk og mejeriprodukter, samt kød og fjerkræ. I kød findes de største mængder af selen, da dyr i landbrug får tilsat selen i deres foder. Grøntsager indeholder også selen, men da der er forskel på mængden af selen i den jord de dyrkes i, er det ikke altid sikkert, at grøntsagerne indeholder særligt meget.

Nogle af de fødevarer der har det højeste indhold af selen pr. 100 g. er:
- Røget makrel
- Kalvelever
- Æg
- Boghvedegryn
- Hvide bønner [1].

 

Selen og zink

Ligesom selen er zink også et grundstof, og et mineral. Zink bidrager bl.a. til en normal frugtbarhed og reproduktion, samt en normal dna-syntese. Derfor vælger mange kvinder der arbejder på at blive gravide, at indtage både zink og selen kosttilskud.

 

Selen hos Helsam

Hos Helsam finder du et bredt udvalg af kosttilskud med selen.
Du finder kosttilskud med forskellig styrke, og derfor kan du vælge lige det produkt der passer til dig.
Husk du altid kan få leveret dine varer gratis til din nærmeste Helsam butik.
Du er selvfølgelig også velkommen i en af vores butikker, hvor vi står klar til at hjælpe dig, og give dig den bedste vejledning.

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×