Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Niacin

Kan mangel på B-vitaminet, niacin, være årsagen til dit ubehag? Læs mere om her, hvad du kan gøre for en bedre livskvalitet.

Niacin

 

Føler du ofte, at du har en let hovedpine? Eller har du svært ved at sove, hvorfor du døjer med træthed og udmattelse i hverdagen? Er det måske så slemt, at du ikke ved, hvordan du skal få dagene til at hænge sammen? Har du oplevet en form for appetitløshed, så du ikke længere får spist den samme mængde mad, som du ellers har plejet at gøre? 

Det kan også være, at du oplever hudforandringer, eller føler du hele tiden skal bruge en læbepomade til at fugte læberne med eller drikke noget væske for at undgå tørhed i munden? 

Kan du se dig selv i disse scenarier, så kan det være væsentligt at få tjekket dit vitamin-depot. Her kan du finde mange grunde til, hvorfor du oplever en generel utilpashed i kroppen. Du vil blive overrasket over, at der formentlig ikke skal mere til at få kroppen tilbage til den helt optimale balance. Det vil være en simpel kilde til et mere overskueligt liv. 

 

Hvad er niacin? 

Det oprindelige navn niacin stammer fra tobaksplanten, der ligeledes indeholder stoffet, nikotin. Niacin bliver dog betragtet som et vigtigt og altafgørende vitaminstof, som kroppen har brug for at kunne fungere på flere parametre. Uden niacin vil kroppen ikke være i stand til at fordøje og skabe energi. 

I den daglige tale er det omtalt som værende B3-vitaminet. Niacin indeholder to forskellige kemiske enheder. Det drejer sig om nicotinsyre og nicotinamid. Det er ydermere via aminosyren (fra protein) tryptofan, at niacin blandt andet dannes. 

Produktet er en vigtig spiller, når det kommer til kroppens evne til at omdanne vores indtagelse af mad til energi. Det vil altså sige, at det har en påvirkning på vores stofskifte og fordøjelsen af den mad, vi indtager. Læs også mere om de resterende vigtige vitaminer her

 

Hvilke fordele har niacin? 

Der er forskellige fordele ved at tage niacin. Især hvis du har et lavere niveau end anbefalet i kroppen, så kan du risikere at udvikle sygdommen pellagra. En sygdom der kan være dødelig. Niacin har dog mange forskellige funktioner, som kan være behjælpelig i kroppens mekanismer: 

  • Niacin opretholder en optimal psykisk tilstand for dig, der har behov for det 
  • Det sørger for at hjælpe stofskiftet med at forblive energisk 
  • Præparatet hjælper på vedligeholdelsen af vores nervesystem 
  • Vitaminen sørger for både en sund indre (heriblandt vores slimhinder) og ydre hud 

Det betyder ydermere, at stoffet niacin har betydning for, hvilken energi vi har. Og hvis energiniveauet er på dets bedste, så vil du opleve at kroppensknudepunkter såsom hjerte, organer, hud og nervesystem vil blive positivt påvirket. Find de andre væsentlige B-vitaminer her

 

Hvordan indtages niacin? 

Der er overordnet to tilgange til, hvordan du kan indtage niacin og på den måde vedligeholde det optimale niacin-niveau i kroppen. Du kan både tage niacin som et decideret kosttilskud, men der er også mange råvarer, der kan være en primær kilde til det nødvendige stof. 

Niacin som kosttilskud og vitamin 

Selve mængden og dosisen af det nødvendige niacin for dig afhænger naturligvis af din årsag til indtagelsen af stoffet. Din fysiske form og størrelse har ydermere betydning for, hvor mange milligram du bør indtage. 

Du kan altid vælge at forhøre dig hos din læge, hvis du er i tvivl om, hvad du bør indtage for at opnå den ønskede effekt. Ligesom at vi også kan rådgive dig i vores produkter. 

Niacin via madvarer 

Hvis du sørger for at få den korrekte mængde kød-, fisk- og fiberrige produkter, så vil du via disse kunne tilføre niacin til kroppen. De har nemlig et højt indhold af stoffet. Du kan her få et indblik i, hvordan du kan få B3-vitamin fra fødevarer: 

Animalske:  

  • Mælk og æg (indeholder ikke niacin, men tryptofan, som omdannes til niacin) 
  • Lever, kød og fisk

Planteriget:

  • Kornrige produkter (brød, pasta)
  • Nødder
  • Grønkål 

Det er væsentligt at tilføje, at en generel protein- og fiberrig kost vil skabe mange gode forudsætninger for din krop og dens niacin depot. Det er derfor også sjældent, at vi i Danmark oplever mangel på niacin, da vores kost ofte er meget varierende. 

 

Hvilke bivirkninger er der ved niacin? 

Niacinen er et stof der opløses i vand, som betyder, at skulle du indtage en højere mængde end kroppen har brug for, så vil den ryge ud med urinen. Det er især nikotinsyren, der er synderen til bivirkningerne ved indtagelse af niacin. De væsentligste er: 

  • Irritation i huden 

Hvis du har taget en høj dosering, så kan du risikere at opleve følgende bivirkninger: 

  • Lavt blodtryk
  • Maveonde 

Du kan hos Helsam undersøge vores store og brede sortiment indenfor B3-vitaminer. Du kan altid få hjælp i vores butikker eller forhøre din egen læge om, hvad du bør gøre for at forbedre din livskvalitet. Vi har også mineraler, som du kan læse om, hvis du søger det. 

Sortér efter