Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Mælkesyrebakterier

Når det kommer til dårlige fødevarer, hygiejne og omgangssyge er det ofte bakterierne, der får skylden. Bakterier er dog ikke altid dårlige. Faktisk er de i visse henseender ikke bare gode, men helt nødvendige for vores sundhed og helbred. Det gælder mælkesyrebakterierne, der er et godt værn imod maveproblemer.

Hvad er mælkesyrebakterier? | En sund fordøjelse og afbalanceret tarmflora
Hvornår skal jeg tage mælkesyrebakterier? | Undgå maveonde på ferien
Kan man få for mange mælkebakterier? | Naturlige kilder til mælkesyrebakterier
Køb mælkesyrebakterier på Helsam.dk

Vis som
63 produkter
Vis som

Helsams mælkesyrebakterier

Hvad er mælkesyrebakterier?

De allermest bakterieforskrækkede af os vil måske ryste på hovedet ved tanken om, at vi i kroppen ikke bare har en, men flere millioner bakterier. Det er bl.a. disse bakterier, vi kan takke for, at vi holder os raske, ligesom de også er gavnlige for vores immunforsvar. Nogle af de rigtig vigtige af slagsen er mælkesyrebakterierne, der florerer i tarmene og som er afgørende for vores fordøjelse og tarmsundhed. 

Mælkesyrebakterierne har ikke, som man måske skulle tro, noget at gøre med mælk. Årsagen til navnet skal findes i, at bakterierne i en proces, der kaldes fermentering, omdanner lactose (mælkesukker) til mælkesyre. Denne syre medvirker til, at de skadelige og sygdomsfremkaldende bakterier, som findes i tarmene, nedkæmpes. Disse bakterier trives nemlig ikke i det sure miljø, som mælkesyrebakterierne skaber. 

Mælkesyrebakterierne findes naturligt i kroppen, men fås også igennem kosten og ikke mindst som kosttilskud. Sidstnævnte kaldes også probiotika eller probiotiske tilskud. 

En sund fordøjelse og afbalanceret tarmflora

Et af de officielle kostråd lyder, at vi så vidt muligt altid bør gå efter de grove varianter, der indeholder mest fuldkorn. Det gælder, når vi skal have brød, gryn, morgenmadsprodukter, pasta mv. Grunden hertil er, at fuldkorn har et stort indhold af vitaminer, mineraler og ikke mindst kostfibre.

Sidstnævnte er vigtige for fordøjelsen og er med til at holde maven i gang. Kostfibrene sikrer med andre ord, at din mave fungerer, som den skal. Omtrent lige så vigtige er mælkesyrebakterierne, hvis vigtigste egenskab er at normalisere tarmfloraen, som tilmed holdes i balance.

Hvornår skal jeg tage mælkesyrebakterier?

Hvis du har været igennem et sygdomsforløb, hvor du er blevet behandlet med antibiotika, fx med penicillin i forbindelse med en infektion, er det en god ide at være særligt opmærksom på indtaget af mælkesyrebakterier. 

Antibiotikaene virker ved, at det slår bakterierne i kroppen ihjel og forhindrer dem i at vokse – og det gør den godt. Faktisk så godt, at det også går udover over de gode bakterier. Du kan derfor med fordel indtage mælkesyrebakterier, når du er færdig med antibiotika-kuren. På den måde sikrer du, at balancen i tarmfloraen opretholdes. 

Hvis du tager mælkesyrebakterier under en antibiotikakur, er det vigtigt at du indtager bakterierne tre timer inden eller efter indtaget af antibiotika. På denne måde kan du sikre dig, at du og din mave stadig får gavn af mælkesyrebakterierne. 

Det bedste tidspunkt på dagen at tage mælkesyrebakterier er på tom mave, da de dermed vil opholde sig kortere tid i mavesækken inden de føres videre i tarmene hvor bakterierne optages og gør gavn. For endnu bedre optagelse af mælkesyrebakterierne, kan du samtidig sørge for indtage kalium, magnesium og mangan som alle er mineraler. 

Undgå maveonde på ferien

Spændende delikatesser og nye retter er nogle af ting, de fleste glæder sig til, når de skal rejse til eksotiske himmelstrøg. Den orientalske mad, der tit er noget ulig den mad, vi er vant til, er desværre også anledning til maveproblemer. 

I nogle tilfælde i så voldsom grad, at ferien bliver helt eller delvist ødelagt. Dårlig mad, forurenede fødevarer og uhygiejniske tilberedningsmetoder er desværre risikofaktorer overalt i verden – men dog risici, som du kan mindske gevaldigt, hvis du allierer dig med et tilskud af mælkesyrebakterier. 

Hvis du medbringer mælkesyrebakterierne på rejsen, kan du normalisere bakteriefloraen i maven og på den måde forebygge et ubehageligt maveonde som fx rejsediarre. Når du skal på ferie og søger råd til, hvad du – udover mælkesyrebakterierne – med fordel kan tage med i tasken, kan du finde gode ferietips her. 

Mælkesyrebakterier til ferien kan f.eks. være LactiPlus Travel eller Bifiform Travel Pack.

Kan man få for mange mælkebakterier?

Som udgangspunkt kan du ikke få for mange mælkebakterier. End ikke, hvis du indtager dem igennem kosttilskud. Det er desuden heller ikke påvist, at der er bivirkninger ved at indtage mælkesyrebakterier.

Skulle du opleve bivirkninger, skal du nedsætte din dosis eller stoppe brugen. Du bør altid følge det enkelte produkts anbefalede daglige dosis – på den måde sikrer du dig, hverken at indtage for få eller for mange mælkesyrebakterier. 

Naturlige kilder til mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterierne findes naturligt i kroppen, i de omtalte kosttilskud og er ikke mindst at finde naturligt i en række fødevarer. Det gælder især syrnede mælkeprodukter, herunder A38, Acido og Cultura, som alle er populære produkter at indtage som dagens første måltid. Du kan derfor få de gode mælkesyrebakterier ved selv at tilføje A38 eller Cultura til din morgenmad eller måske spise det som et mellemmåltid i løbet af dagen.

Udover mælkeprodukter findes der en del andre fødevarer, der også indeholder mælkesyrebakterier. Disse er dog knap så almindelige i Danmark. Der er bl.a. her tale om den koreanske ret Kimchi, der består af kinakål og en række forskellige andre fødevarer, som er fermenterede. Kimchi kan sammenlignes med den mere velkendte, tyske tilbehørsret Sauerkraut, der også er fermenteret kål.

Fælles for ovennævnte fødevarer – der også går under navnet probiotiske fødevarer – er, at de alle er gærede eller syrnede (fermenterende), og det er denne proces, der har givet fødevarerne den karakteristiske, syrnede smag. Fermenteringsprocessen med mælkesyrebakterierne anvendes faktisk til fremstillingen af en hel del fødevarer, herunder pickles og surdej, der bl.a. anvendes til visse typer af rugbrød. Hvis du har mod på selv at kaste dig ud i fermenteringskogekunsten, finder du på vores hjemmeside en opskrift på Kkakdugi, der er Kimchi med kinaradiser.

Køb mælkesyrebakterier på Helsam.dk

Du kan indtage mælkesyrebakterier på mange forskellige måder, og det gælder både i kapsel-, pulver eller tabletform, ligesom de også kan indtages flydende. Samtlige af dem finder du her i vores brede udvalg af probiotiske tilskud på Helsam.dk. Vælg mellem mælkesyrebakterier fra mærker som Bifiform, Biosym, NDS, Udo’s og Solaray. 

Du kan købe mælkesyrebakterier online på Helsam.dk, eller besøge os i en af vores mange butikker. Ved onlinebestilling kan du vælge mellem at få dine varer leveret til din bopæl, eller til din nærmeste Helsam-butik