Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Magnesium

Hvad er magnesium og hvad er mineralet godt for? Kosten er en vigtig kilde til magnesium, men du kan også supplere med et kosttilskud. Læs mere her i artiklen.

Magnesium

 

Hvad er magnesium?

Magnesium er et af de mest almindelige mineraler i kroppen, og findes primært i knoglerne og i det bløde væv som bl.a. musklerne. Faktisk indeholder kroppen ca. 24 gram magnesium, og er ligeligt fordelt i knogler og muskler og blødt væv. Din krop har behov for mange mineraler, og et af de vigtigste er magnesium. Men hvorfor er magnesium så vigtigt, og hvad bidrager mineralet egentligt til? Det kan du læse meget mere om herunder.

 

Hvad er magnesium godt for?

Magnesium er godt til at holde kroppens fysiologiske processer i gang. Mineralet er nemlig en del af de forskellige enzymatiske reaktioner i kroppen, der særligt vedrører energiomsætningen. Man kan derfor sige, at magnesium overordnet er med til at opretholde kroppens strukturer og få dem til at arbejde sammen.

Magnesium bidrager til vedligeholdelse af flere af kroppens vigtige funktioner. Eksempelvis hjælper mineralet vores nervesystem med at fungere optimalt, så kropsfunktionerne er under kontrol. Magnesium er også med til at regulere energistofskiftet og løfte energiproduktionen. Dermed spiller mineralet en vigtig rolle for koncentrationen, hukommelsen og styringen af nerver og muskulatur.

Kroppen bruger også magnesium i dens mange indre produktioner. Mineralet danner bl.a. signalmolekyler og DNA, som er med til at opbygge systemer som cellemembraner og kromosomer. Mineralet har også betydning for styrkelse af knogler og tænder, da det er med til at regulere optagelsen af calcium - et andet mineral, der fungerer som byggesten til alle kroppens knogler.

Kroppen bruger altså magnesium til opbygning af både indvendige og udvendige strukturer, og netop derfor er mineralet vigtigt for størstedelen af kroppens funktioner. Der er derfor mange gode grunde til at sørge for at få tilstrækkeligt med magnesium i kosten. For nogle kan det dog være nødvendigt med et magnesium tilskud. I næste afsnit kan du læse mere om hvornår, man har brug for kosttilskud i sin hverdag.

Herunder finder du en liste over alle de funktioner, som magnesium indgår i – magnesium bidrager til:

  • At mindske træthed og udmattelse
  • Elektrolytbalancen (kroppens saltbalance)
  • Et normalt energistofskifte
  • Nervesystemets normale funktion
  • En normal muskelfunktion
  • En normal proteinsyntese
  • En normal psykologisk funktion
  • At vedligeholde normale knogler
  • At vedligeholde normale tænder
  • Celledelingsprocessen. 

 

Populære magnesium kosttilskud

 

Magnesium +300 fra Biosym    Magnesium Citrat fra Solaray    Magnesium fra Puori    Magnesium Malate fra New Nordic    Instant Magnesium fra Nordbo

 

Hvor meget magnesium har jeg brug for?

Det anbefales at følge anvisningen på produktet eller tale med lægen, hvis du er i tvivl om, hvilken mængde magnesium, du har behov for. De fleste får den anbefalede mængde, men er stadig i tvivl om magnesiumniveauet i kroppen. Dette skyldes at, det er umuligt at få undersøgt, hvor meget magnesium ens krop indeholder. Kroppen gemmer nemlig de overskydende mængder magnesium i knoglerne – et sted, hvor man endnu ikke kan måle mængden af magnesium.

 

Kan jeg selv tjekke mit magnesium-niveau?

Nej, det er desværre ikke muligt, men ved at undersøge dine kostvaner kan du dog selv holde en smule øje med, om din krop får nok magnesium. Drikker du f.eks. meget alkohol, kan din krop ikke optage magnesium optimalt. Dette kan afhjælpes med magnesium-tilskud.

Spiser du i stedet mange kornprodukter og grøntsager, så har du mulighed for at øge kroppens optagelse af magnesium. Længere nede kan du læse mere om, hvor i kosten du især finder de naturlige kilder til magnesium.

Er du i tvivl, om din krop mangler magnesium? Så er det altid bedst at søge lægelig vurdering. Hos lægen kan du få skabt et sikkert overblik over, hvad din krop mangler, hvad der skyldes manglen og hvordan det kan behandles. På den måde kan du finde ud af, hvilke kosttilskud der passer bedst til dig. Der findes nemlig mange forskellige tilskud og det er vigtigt at kende forskellen på bl.a. flydende magnesium, magnesium brusetabletter, organisk magnesium og magnesiumpulver, men også hvilken dosis du har behov for.

 

Magnesium: mangel og overdosering

Ved mangel på mindre mængder af magnesium kan du opleve symptomer som muskelsvaghed, nedsat appetit og en generel træthed der påvirker humør og hverdagen. Hvis kroppen over længere tid mangler magnesium, påvirker det kroppens optag af calcium, der i sidste ende kan være skyld i svagere knogler.

En lettere mangel på magnesium giver sjældent symptomer, og det er forholdsvis nemt at få den rette mængde, da magnesium findes i et væld af fødevarer. Desværre formår mange alligevel ikke at indtage nok, og derfor er det en god idé at indtage magnesium gennem et supplerende kosttilskud. 

Nogle personer har større risiko for at mangle magnesium end andre. Primært er det personer der lider af kronisk diarré, eller som tager vanddrivende medicin. Det skyldes at magnesium udskilles gennem kropsvæsker, og derfor kan det resultere i mangel. Hvis du er i behandling med antibiotika, kan magnesium i visse tilfælde nedsætte optagelsen med 50 %. Det betyder ikke, at du ikke kan indtage magnesium under en antibiotikakur, men du bør vente tre timer mellem indtagelsen af magnesium og antibiotika.

Er du gravid, kan du opleve at have et mindre øget behov for magnesium, men for det meste indeholder kosttilskud til gravide den ekstra mængde magnesium. 

Det er meget sjældent at overdosering af magnesium finder sted. De personer der oplever en overdosering, lider ofte af nyresygdomme. Hvis du skulle opleve at få symptomer som diarré, kan det være et tegn på, at du har indtaget for meget magnesium.
 

 

Magnesium

Naturlige kilder til magnesium

Magnesium spiller en vigtig rolle i rigtigt mange af kroppens funktioner. Magnesiums rolle i forhold til nervesystemets normale funktioner, er at det sørger for at muskler og hjerte kan trække sig sammen og dermed arbejde og pumpe blodet rundt i kroppen. 

For at spise nok magnesium skal du sørge for at spise varieret og nok af de fødevarer der indeholder mineralet. Fødevarer der indeholder magnesium, er mange, og nogle af dem er:

  • Grøntsager som artiskok, ærter, spinat og løg
  • Frugt som bananer
  • Mælk og mejeriprodukter som mælk, yoghurt og ost
  • Fisk og skaldyr som hornfisk, tun og jomfruhummer
  • Vegetabilske olier
  • Nødder som paranødder og mandler, samt frø og kerner
  • Kød som svinekød, oksekød og and
  • Ris
  • Mørk chokolade
  • Almindeligt postevand.

 

5 fødevarer med et højt indhold af magnesium (pr 100 gram):

  • Mandler – 265 mg pr 100 gram
  • Havregryn – 200 mg pr 100 gram
  • Kikærter – 158 mg pr 100 gram
  • Bulgur – 116 mg pr 100 gram
  • Tofu – 111 mg pr 100 gram

 

Du kan spise varieret ved at indtage forskellige grøntsager, frugter og fuldkornsprodukter hver dag. Du kan desuden også variere mellem forskellige typer af den samme madvarer; F.eks. forskellige typer fisk, forskellige mejeriprodukter eller forskellige bælgfrugter. Ved at spise varieret sørger du for, at din krop optager magnesium gennem naturlige kilder.  

 

Inspiration til køkkenet

Hvis du mangler inspiration til lækre og velsmagende retter med ovenstående fødevarer, kan du besøge vores opskriftsunivers, hvor du bl.a. finder opskrifter på spinatsalat med æble og brændte paranødder, jomfruhummer med røget tangolie, mandelmælk og stenalder myslibarer med chiafrø og kokos. Opskrifterne er nemme at gå til og kan nydes af hele familien. 

Alle disse retter kan øge dit indtag af magnesium - helt naturligt. En sund og varieret kost er vigtig for at du får nok vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer

 

Magnesium er godt for din søvn

Sport og søvn med magnesium

Sportsudøvere bør altid gøre brug af et kosttilskud med magnesium.

Ikke kun fordi det bidrager til at styrke knoglerne, men også fordi det ifølge Sundhed.dk har en gavnlig og forebyggende effekt på muskelkramper. Når du dyrker motion sveder du, og når du sveder udskiller du mineraler – bl.a. magnesium. Derfor er det vigtigt at du sørger for at vedligeholde din krops lager af magnesium, især da omkring halvdelen af kroppens magnesiumindhold som nævnt tidligere findes i musklerne og det bløde væv. 

Flere undersøgelser viser også, at magnesium har en positiv virkning på evnen til at falde i søvn. Hvis du oplever at have svært ved at falde i søvn, og få ro i kroppen om aftenen når du ligger i sengen, kan du derfor prøve at indtage magnesium i form af et kosttilskud. Den mængde magnesium der skal til kan du ikke få gennem kosten alene, med mindre du spiser virkelig store mængder magnesiumholdige fødevarer. 

 

Typer af magnesium

Der findes forskellige typer af magnesium, bl.a. magnesium citrat der øger kroppens optag af magnesium. Citrat er citronsyre og det er netop det der gør, at magnesium citrat lettere optages af kroppen. Denne form for magnesium kosttilskud er det mest almindelige.

Man kan også tale om magnesium i kapsel, pulver og flydende form. Magnesium i pulverform kan blandes i et glas væske eller, for nogle produkter, hældes direkte i munden. Magnesium spray, altså flydende magnesium, kan sprayes på huden hvorefter det optages kort efter.

 

Magnesium produkter

Magnesiumkosttilskud findes som pulver, kapsler, tabletter og i flydende form. Du er måske stødt på magnesium citrat – men hvad betyder citrat egentlig? Citrat kommer fra citronsyre, og findes naturligt i planter, dyr og mennesker. Ved at binde citrat til magnesium, øges optagelsen af magnesium i kroppen.

Der findes dog mange produkter med magnesium, som du alle kan finde på Helsam.dk.

Ønsker du at supplere din kost med et tilskud med magnesium, finder du her et godt udvalg af både mineralkompleks og som enkeltstående tilskud. Find det magnesiumtilskud der passer bedst til dig, og husk du kan få det sendt gratis til din nærmeste Helsam butik.

Sortér efter