Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Æg - en superfood?

Vidste du, at æg indeholder alle vitaminer med undtagelse af C-vitamin?

Den høje næringsværdi i æg skyldes, at det indeholder alle de stoffer, som er nødvendige for at udvikle en kylling. De mange næringsstoffer befinder sig hovedsageligt i blommen, mens hviden primært indeholder protein.
Æg er derfor fyldt med alt det, din krop skal bruge. Det indeholder simpelthen alle essentielle næringsstoffer, men som nævnt med undtagelse af C-vitamin, og samtidig indeholder et æg 11 gram fedt pr. 100 gram, hvoraf 57 pct. er umættede fedtsyrer.
Hvis du forsøger at holde styr på blodsukkeret og undgå for mange kulhydrater i kosten, er æg også den perfekte fødevare. Protein og fedt udgør nemlig de energigivende næringsstoffer i æg, mens indholdet af kulhydrat kun ligger på omkring 1 gram pr. 100 gram æg du spiser.

Fyldt med vitaminer og mineraler
Æg er heldigvis ret almindeligt i de flestes kost og er dermed en dejlig nem måde at få vitaminer, mineraler, essentielle fedtsyrer og essentielle aminosyrer sluset ind i dine daglige måltider.
Indholdet af jod og selen i æg ligger på samme niveau, som indholdet i fisk med omkring 21 mikrogram pr. 100 gram.
Æg er desuden en god kilde til D-vitamin, som vi ellers kun får i fede fisk og sollys, hvilket jo er endnu en god grund til at få masser af æg i vinterhalvåret, hvor vi danskere typisk mangler det vigtige D-vitamin. Undersøgelser viser, at hvis vi spiser 1 æg om dagen, vil vi få ca. 21 % af den anbefalede daglige mængde D-vitamin.

Æg har desuden et højt indhold af B12-vitamin, som er vigtigt for normal nervefunktion og dannelse af blodceller. Et æg om dagen giver ca. 48 % af den anbefalede daglige mængde af B12-vitamin.
Æg indeholder også mange andre vitaminer, som f.eks. A-vitamin, B2-vitamin og E-vitamin og mineraler som f.eks. jern, zink og selen. I skemaet nedenfor ses de vitaminer, hvor æg bidrager med mere end 15 % af RI. RI står for referenceindtag, og er det, der tidligere blev kaldt for anbefalet daglig tilførsel (ADT).

Oversigt over vitaminer i æg pr. 100 gram
Vitamin A - 208 mg - 26% af dagligt referenceindtag (RI)
Riboflavin (B2) - 0,45 mg - 32% af RI
Niacin (B3) - 3,05mg - 19% af RI
Vitamin B12 - 2 mcg - 80% af RI
Biotin (B7) - 25 mcg - 50% af RI
Pathethesyre (B5) - 1,6 mg - 27% af RI
Vitamin D - 1,75 mcg - 35% af RI
Vitamin E - 1,8 mg - 15% af RI

Æg giver dig også 42 % af RI af selen og 30 % af RI af fosfor, samt indeholder desuden lutein, folsyre og cholin.

Proteiner i æg
Æggets sammensætning af aminosyrer (proteiner) er tæt på det optimale, hvilket er grunden til at æggets proteinindhold ofte bruges som reference ved bedømmelse af andre proteiners næringsmæssige værdi. Æg indeholder nemlig de otte essentielle aminosyrer: Valin, leucin, isoleucin, treonin, tryptofan, fenylalanin, metionin og lysin.
I alt indeholder et æg ca. 12 gram protein pr. 100 gram, hvilket betyder at et enkelt æg faktisk dækker op til 15 pct. af det daglige proteinbehov hos en voksen.

Fedt og fedtsyrer i æg
Æg indeholder en del forskellige typer af fedtsyrer, hvilket er en rigtig god ting i forhold til optagelsen af de fedtopløselige vitaminer i ægget, nemlig vitamin A, D, E og K.
Æg indeholder den almindelige linolensyre og begge de essentielle fedtsyrer omega-3 og omega-6. Monoumættede og polyumættede fedtsyrer udgør ca. 2/3 af fedtsyrerne i blommen.
Al fedt i ægget befinder sig i æggeblommen i form af triglycerider, kolesterol og lecithin. Kolesterol bruges i kroppens cellemembraner og til produktion af D-vitamin, kønshormoner mm. Kroppen danner selv den største andel af kolesterol, men tilføres også kolesterol med kosten.

Selvom æg indeholder en del kolesterol, viser de nyeste undersøgelser faktisk, at æg ikke forhøjer kolesterolmængden i blodet hos sunde og raske mennesker*. Det betyder, at du roligt kan spise et æg om dagen som en del af en varieret kostplan, uden at der er risiko for forhøjede kolesterolværdier.
Så spis bare løs af de sunde, næringsrige æg – og ikke kun til påske!


*Kilde: DTU Fødevareinstituttet. Æg i kosten og betydning for sundhed og sygdom, 2011.

Kilder:
www.danskeæg.dk
www.danaeg.dk
www.eggs.dk

Vis som

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×