Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Kalium: Alt du skal vide

Bliv klogere på mineralet kalium og hvad det bidrager til i kroppen

Kalium

 

Hvad er kalium?

Kalium er et mineral, der virker som en elektrolyt. Elektrolytter er naturlige salte i kroppens væsker og inkluderer bl.a. natrium, calcium, kalium, magnesium, klorid og fosfat. Det er vigtigt for, at kroppens celler kan fungere og kommunikere med hinanden, da ca. 98 % af kroppens kalium findes i cellerne - især muskelcellerne har et højt indhold af kalium. Kaliumniveauet i blodet holdes derfor normalt inden for et meget snævert område. 

Selve ordet kalium stammer fra arabisk: al-qali, som betyder planteaske. Det engelske navn: potassium, kommer af: potash (potaske).

 

Hvorfor er det vigtigt at få tilstrækkeligt med kalium?

Kalium er, som nævnt, en elektrolyt (et elektrisk ladet atom), som i samspil med natrium sørger for opretholdelse af elektrolyt-væskebalancen. Kalium er forudsætningen for normal muskel- og nervecellefunktion.
Muskelkramper og dårlig impulsledning i nervesystemet kan forårsages af kaliummangel. Hjertet har brug for kalium, for at vedligeholde et normalt blodtryk
Kalium bidrager til:

  • Nervesystemets normale funktion
  • En normal muskelfunktion
  • Vedligeholdelse af et normalt blodtryk 

Kalium i nødder 

 

Kilder til kalium?

De fleste fødevarer indeholder kalium. Tørret frugt og nødder topper listen, dernæst rodfrugter, kål og kartofler, men kød og fisk er også kaliumrige. Mælk og ost indeholder ikke store mængder kalium. Det pæne bidrag til kostens kaliumforsyning skyldes den sædvanlige daglige portionsstørrelse på op mod ½ liter mælk. En god og varieret vegetarkost kan godt dække vores kaliumbehov. 

Find kalium i: 

  • Tørret frugt
  • Nødder
  • Rodfrugter
  • Kål
  • Kartofler med skræl
  • Kød
  • Fisk og muslinger
  • Frugter og bær
  • Grøntsager
  • Edamamebønner
  • Mælk og mælkeprodukter


Der er også kalium i mindre sunde fødevarer, det er dog vigtigt at sikre en så sund og varieret kost som muligt for at optimere indtagelsen af kalium. 
Har du for højt indhold af kalium i blodet og er blevet anbefalet af din læge, at spise en kalium reduceret kost, er der mange måder at gøre det på:

  • Kog dine grøntsager og kartofler, da kaliumindholdet i fødevarerne vil blive reduceret ved kogning.
  • Begræns dit frugtindtag – både i smoothies, tørrede frugter, dåse frugt og almindelig frisk frugt. Især banan, abrikos, rabarber, kiwi, solbær, ribs, hyldebær og honningmelon indeholder meget kalium.
  • Undgå nødder, mandler, chokolade og lakrids da disse har et højt indhold af kalium.
  • Det kan også hjælpe at begrænse dit mejeriprodukt indtag samt alle former for kakaodrikke.   

 

Hvad sker der ved mangel?

I Danmark ses kalium mangel hos raske personer meget sjældent, da kalium findes i så mange forskellige almindelige fødevarer. 
Kaliummangel kan opstå i mild grad, hvis man får vanddrivende medicin, og ellers ses mangelproblemet mest hos personer med nyresygdomme, langvarige opkastninger og diarré, eller hvis man har en tarmsygdom. 

Mangel på kalium:

  • Træthed 
  • Muskelsvaghed
  • Kramper i underbenene
  • Forstoppelse
  • Prikkende fornemmelser og følelsesløshed
  • Kvalme
  • Tørst 

 

Normalt ligger niveauet af kalium i blodet mellem 3.5 og 5.0 mmol/L. Hvis værdien er lavere end 3.5 mmol/L, lider man af kalium mangel.

Lider man af kalium mangel, kaldes det på fagsprog for hypokaliæmi, som betyder, at der er for lidt kalium i blodet. De fleste tilfælde af kalium mangel er milde og medfører normalt ingen symptomer. I mange tilfælde stammer symptomerne snarere fra den underliggende årsag til kalium manglen, end fra kalium manglen selv.

I de moderate til svære tilfælde af kalium mangel kan der ses symptomer fra nerve- og muskelvæv. Det kan f.eks. være træthed, kramper i underbenene, forstoppelse og muskelsvaghed. Andre oplever prikkende fornemmelser, tørst, kvalme, følelsesløshed og forskellige gener i maven. I forbindelse med fysiske aktiviteter såsom træning eller fysisk hårdt arbejde, hvor åndenød eller stakåndet hed opstår, oplever nogle også problemer.  

I de alvorlige tilfælde, hvor kaliumniveauet er meget lavt, kan hjerterytmeforstyrrelser opstå og evt. hjertestop. 

De fleste tilfælde af kaliummangel er dog milde og kan behandles af en praktiserende læge.

 

Kalium produkter hos Helsam

Hos Helsam finder du kalium kosttilskud i tablet samt andre produkter, der indeholder kalium. Ved at indtage et af vores kosttilskud er du sikret at få dækket dit daglige behov af kalium. Husk, du altid kan bestille dine varer online her på Helsam.dk og få det leveret gratis til din nærmeste Helsam butik. Du er selvfølgelig også velkommen i en af vores mange spændende butikker. Vi er altid klar til at svare på spørgsmål, eller give dig personlige råd og vejledning i dit næste køb. 

 

Kalium - ofte stillede spørgsmål

 

Kalium - ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er kalium?
    Kalium er et mineral, der sørger for at din krop fungerer optimalt. Kalium er nemlig en elektrolyt, som gør, at kroppens celler kan kommunikere med hinanden. Kalium er således grunden til at kroppens forskellige funktioner kan fungere og vedligeholde hinanden.


  • Hvad forårsager forhøjet kalium?
    Som udgangspunkt regulerer din krop selv kaliumbalancen ved at sende overskydende kalium ud gennem urinen, og det er derfor svært forårsage for meget kalium i kroppen. I sjældne tilfælde kan personer med nedsat kropsfunktioner dog godt døje med forhøjet kalium.

  • Hvilke symptomer er der på kalium mangel?
    Symptomer på kalium mangel kan være træthed, muskelsvaghed, kramper i underbenene, forstoppelse, prikkende fornemmelser, følelsesløshed, kvalme og tørst. Det er dog yderst sjældent, at raske personer i Danmark døjer med kalium-mangel.

  • Hvordan forhøjer man sit kalium indtag?
    Kalium findes i fødevarer som tørret frugt, nødder, kød og fisk. Trænger du til ekstra kalium i hverdagen, så kan du også finde forskellige kalium kosttilskud. Hos Helsam kan du købe kalium som kosttilskud i tablet-form, som gør det let at komme op på den anbefalede daglige dosis.
Sortér efter