Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Træthed: få mere overskud

Går du også er træt hele tiden? Er energiniveauet ikke som ellers og fylder trætheden mere og mere? Helsam guider dig til mere energi i hverdagen.

Træthed

 

Træthed: oplever du at være træt hele tiden?

Synes du, at du på det sidste har været mere end træt end normalt? Måske føler du dig ikke udhvilet om morgenen, eller også er du helt færdig når du endelig kommer hjem fra skole eller arbejde? Træthed rammer alle, men i perioder kan det føles som om, at trætheden er større og fylder mere end den burde. 

Vi mennesker er forskellige og derfor er vores energiniveau og følelsen af træthed også forskellig. Der kan være flere årsager til, at du pludselig føler dig mere træt, eller at trætheden nærmest er konstant. Uanset hvad årsagen til din træthed er, er det generende da der sikkert er mange ting du gerne vil, men som du pga. trætheden ikke magter. 

Her i artiklen guider vi dig, forhåbentligt, til mere energi. 

 

Derfor oplever du større træthed end ellers

Er du kvinde, skal du være særligt opmærksom på at få nok jern gennem din kost, eller supplere med et jerntilskud. Det skyldes, at du som kvinde i den fødedygtige alder, udskiller jern i forbindelse med menstruationen. Er du gravid kan du også mangle jern.

Jern bidrager bl.a. til en normal ilttransport i kroppen og til at mindske træthed og udmattelse. Derfor giver det også god mening, at du føler dig mere træt, hvis du er i underskud af jern.

Jernmangel kan også ramme kvinder som er udenfor ovenstående kategorier, samt mænd, hvis du spiser en meget jern-fattig kost. Sørg for at spise jernholdige fødevarer så dine jerndepoter holdes ved lige.

Er du ramt af influenza eller andre infektionssygdomme, vil du også opleve at være mere træt end normalt. Træthed i forbindelse med sygdomme er meget normalt. Kroppen bruger sin energi på at bekæmpe bakterier og det efterlader dig drænet for energi – nogle gange op til flere uger efter sygdommen egentligt er bekæmpet i kroppen.

I de kolde og mørke efterårs- og vintermåneder, udfordres manges og det er da også her, at mange rammes af en vinterdepression. En depression kan vise sig ved at du er ekstremt træt og nedtrykt i en længere periode. I et sådant tilfælde bør du altid kontakte din læge!

Spis sundt og varieret

Måske mangler du vitaminer og mineraler

En sund og varieret kost er vigtig – det har du helt sikkert hørt før. Men selvom det kan være lidt tungt, igen og igen at høre denne sætning, så er der faktisk noget om det. Det er nemlig gennem kosten at du får tilført en masse gode og vigtige vitaminer og mineraler. Vitaminer og mineraler indgår i alle kroppens processer og funktioner, og mangler du én eller flere vitaminer, kan det øge din træthed.

Derfor – sørg for at spise så sundt og varieret som muligt. Føler du at du ikke kan ændre din kost mere end du i forvejen har gjort, kan du supplere med en multivitaminpille. En multivitamin sørger for, at du får nok af alle næringsstoffer – endda på en nem og bekvem måde.
 
Populære multivitaminer:

Det er især nedenstående vitaminer og mineraler, som bidrager til at mindske træthed og udmattelse:

  • Folat
  • Niacin
  • Pantothensyre
  • B6-vitamin
  • C-vitamin
  • Jern
  • Magnesium

Derudover skal du huske at drikke vand hver eneste dag. Kroppen består af over 60 % vand. Derfor er der heller ikke noget at sige til, hvis du føler dig træt og udmattet efter en dag med et lille væskeindtag. Hvis du har svært ved at følge med i, hvor meget vand u helt præcist har drukket i løbet af dagen, kan du bruge en water tracker. En water tracker drikkedunk lader dig ”tracke”, hvor mange ml. vand du har drukket. 

Der findes også smarte apps til din smartphone. Her kan du også sætte dig et mål, notere hvilke drikkevarer du har drukket og selvfølgelig hvor meget du har drukket.

Husk at få nok søvn

Husker du at få nok søvn?

Søvn er nok den mest almindelige årsag til, at du føler dig træt. Det er under søvnen at kroppen får mulighed for at restituere og forny sig. Hvor meget søvn du har brug for, afhænger bl.a. af din alder, dit aktivitetsniveau og så hvad der gør, at du føler dig udhvilet. Hvad der er nok søvn for nogen, er det måske ikke for andre.

  • Små børn og større børn sover som regel 9-11 timer dagligt.
  • Teenagere bør gerne få 9-10 timer dagligt.
  • Voksne fra midten af 20’erne og frem til 60 år sover gerne 7-8 timer
  • Ældre fra 60+ sover som regel mindre – ca. 6-7 timer om natten.

Hvis du ikke får dækket dit behov for søvn, kan du opleve at blive mere og mere irriteret, at få hovedpine og en dårlig koncentration i løbet af dagen. Står søvnmanglen på over en længere periode, kan det påvirke din almene sundhed. 

Der er altså masser af grunde til at huske, at få sovet godt og nok. Har du svært ved at falde i søvn, måske pga. tankemylder, eller føler du ikke at du sover tungt? Sørg for at få rigeligt med tryptofan gennem din kost, eller supplér med et tryptofan-kosttilskud.  

Læs mere om tryptofan

 

Sluk mobilen, tabletten og tv’et

Det er fristende, afslappende og rart at ligge med mobilen inden sengetid, eller måske ser du en film på den bærbare eller i tv’et, inden du lægger dig til at sove. Men vidste du, at alle de mange skærme, udsender et blåt lys som holder din hjerne vågen? 

Videnskabelige studier har vist, at det blå lys som skærmene udsender, påvirker kroppens hormonbalance og dermed søvnkvaliteten. Solens lys indeholder også blåt lys, men da det er med til at holde os vågne og friske om dagen, er der en god mening med at få nok sollys. 

Om aftenen vil du gerne kunne sove godt, tungt og længe. Derfor er det en god idé at skære ned på skærmforbruget inden sengetid. 

Det blå lys gør, at dine øjne fortæller din hjerne, at det er dag og at den derfor skal holde sig vågen. Det resulterer i, at hjernen ikke producerer nok melatonin, som er et søvnhormon. 

Motion mod træthed

Motion mod træthed

Selvom det kan være svært at huske motion, hvis du i forvejen er træt og udmattet, så er det utroligt vigtigt at du rent faktisk får dig rørt. Når du bevæger dig og får pulsen op, får du masser af frisk ilt til hjerne og krop. Muskler, led og knogler stimuleres og så øges din appetit så du får lyst til sundere mad. Med tiden vil motionen mindske din træthed, men find et niveau der passer til lige netop dig. 

I begyndelsen af dine nye motionsvaner, vil du hurtigt mærke en forskel og at motionen giver dig mere energi i hverdagen. Udover at motion øger dit energiniveau og bekæmper trætheden, har motion en række andre fordele du helt sikkert gerne vil nyde godt af.

Motion kan:

  • Øge din livsglæde
  • Give dig øget selvtillid
  • Give dig mere overskud
  • Forebygge livsstilssygdomme

Livsstilssygdomme er bl.a. type 2-diabetes, overvægt og hjertekarsygdomme. 

Er du i tvivl om hvor meget motion du har brug for? Følg anbefalingerne og dyrk gerne 30 minutters motion hver dag. Motion er ikke kun løb og cykling. Det kan også være en rask gåtur alene, med en veninde eller hunden. Fysisk aktivitet og motion kan også udføres hjemme – så længe pulsen kommer op og du får lidt sved på panden.

Hvis du gerne vil følge din udvikling, kan du f.eks. holde et øje på din hvilepuls. Hvilepulsen er en god indikator for, hvor god en kondition du har. Jo lavere en hvilepuls, des bedre form er du i. Læs mere om hvilepulsen i vores artikel og lær, hvordan du selv måler din nuværende hvilepuls. 

Sortér efter