Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Styrk dit immunforsvar

I denne artikel kan du blive klogere på hvad immunforsvaret er, hvordan det virker og hvordan du kan styrke det. Kosttilskud, sunde vaner og naturlægemidler kan alt sammen bidrage til et stærkere immunforsvar.

Hvordan virker immunforsvaret?

Immunforsvar og immunsystem er begreber for samme ting. Vi har alle et immunforsvar der beskytter os mod sygdomme, men hvor stærkt immunforsvaret er kan være meget individuelt – nogle oplever endda at have fejl i immunforsvaret så det angriber sig selv. Dette er dog relativt sjældent. 
Da immunforsvaret inkluderer mange faktorer, er det ret komplekst at beskrive hvordan det virker. Kort sagt virker det ved at stoppe udefrakommende bakterier og mikroorganismer, inden de når ind i kroppen og gør skade. 

Vores immunforsvar består af flere oranger, typer af væv og celler som findes i hele kroppen. Det gælder bl.a. hud, slimhinder, mavesyre og kropsvæsker. Slimhinder findes i både mund, næse, øjne, hals og lunger. Huden består af flere lag og yder tilsammen beskyttelse mod indtrængende bakterier ogmikroorganismer. Den vigtigste del af immunforsvaret er de hvide blodlegemer, som er dem der identificerer fremmede bakterier osv. Herefter angribes de fremmede bakterier og i de fleste tilfælde dræbes disse. I de tilfælde hvor det ikke lykkes for immunforsvaret at dræbe fremmede bakterier, resulterer det i sygdom som f.eks. forkølelse, infektioner og lignende. 

Før en bakterie eller anden fremmed mikroorganisme når ind i kroppen og møder de hvide blodlegemer, skal den først passere de føromtalte slimhinder og huden. Men hvordan beskytter eksempelvis næse og hud mod bakterier?

  • Næse: Vidste du at næsen er en slimhinde? Små fimrehår sørger for at fange fremmedlegemer inden de kommer længere ind i kroppen. I stedet udskilles de gennem ”bussemænd”. Derudover indeholder en slimhinde antistoffer, som bidrager til at bekæmpe bakterier. 
  • Lunger: Hvis bakterier ikke filtreres i næsens fimrehår og ender i lungerne, kan lungerne hoste bakterierne op igen. 
  • Hud: Huden som dækker hele kroppen, består af flere lag. Det yderste lag af huden er vandfast og sørger dermed at beskytte mod bakterier og andre fremmedlegemers indtrængen. Hvis du har sår, rifter eller andet, kan en bakterie lettere trænge igennem huden.
  • Mave: I maven findes det man kalder mavesyre. Mavesyren nedbryder bl.a. den mad vi spiser, men den kan også nedbryde størstedelen af fremmede bakterier. 
  • Kropsvæsker: løber dit øje i vand? Højst sandsynligt er det fordi øjet forsøger at skille sig af med nogle fremmede bakterier eller andet snavs. Vores spyt fjerner også bakterier eller fører dem videre ned i mavesyren. Det sker primært pga. kropsvæskernes antibakterielle enzymer.

 

Kan man styrke immunforsvaret?

Immunforsvaret består som nævnt af mange dele, og for at de enkelte dele og deres funktioner virker optimalt, har de behov for bl.a. vitaminer og mineraler. Vitaminer og mineraler fås gennem en sund og varieret kost, men i nogle tilfælde kan du supplere med et kosttilskud eller et naturlægemiddel. 
De fleste af os oplever at blive forkølede eller syge af anden sygdom en eller flere gange om året. Ved at spise sund og varieret tilfører du kroppen de vitaminer og mineraler, som alle bidrager til et normalt fungerende immunforsvar. Hvilke vitaminer og mineraler der er tale om, kan du læse mere om i afsnittet herunder.

 

Kosttilskud og naturlægemidler

Når du vil gøre noget ekstra for din krop og dermed dit immunforsvar, er der meget du kan gøre. Noget af det du nemt kan gøre, er at tage kosttilskud eller naturlægemidler. Men hvad er forskellen på kosttilskud og naturlægemidler? 
Kosttilskud er bl.a. vitaminer, mineraler, urter og fiskeolie og fungerer som et supplement til den daglige kost. Et kosttilskud hører under den danske fødevarelovgivning og registreres af Fødevarestyrelsen. Herunder finder du en liste over nogle af de vitaminer og mineraler som alle bidrager til immunsystemets/immunforsvarets normale funktion:

  • A-vitamin
  • B12-vitamin
  • B6-vitamin
  • C-vitamin (Bidrager til at vedligeholde immunsystemets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning. Desuden bidrager C-vitamin til en normal optagelse af jern)
  • D-vitamin
  • Jern
  • Kobber
  • Selen
  • Zink (Bidrager desuden til en normal omsætning af A-vitamin)

Du kan klikke på det enkelte vitamin og mineral herover og læse meget mere om hvert kosttilskud. Foruden vitaminer og mineraler finder du også kosttilskud med indhold af urter. Deres virkning er ikke videnskabeligt dokumenteret, men mange vælger alligevel at gøre brug af dem. Det er bl.a. kosttilskud som:

  • Astragalus, en urt der længe har været anvendt i traditionel kinesisk terapi. 
  • Immiflex, et kosttilskud med indhold af D-vitamin og beta 1,3 og 1,6.
  • Urte-Pensil, som er et kosttilskud fra Natur Drogeriet. Urte-Pensil indeholder bl.a. echinacea. 
  • Strath, tidligere Bio-Strath, indeholder urtegær og findes som både dråber, eliksir og tabletter. 

Hvis du vil se hele vores store udvalg af kosttilskud, skal du blot klikke her

Naturlægemidler kræver, at de vurderes og godkendes af Lægemiddelstyrelsen, hvilket de kun gør, hvis overholder en række nøje udvalgte kvalitetskrav. Et naturlægemiddel består af forskellige droger (planter), som har en positiv virkning på kroppen eller en sygdom. Det betyder altså, at hvis du køber et godkendt naturlægemiddel, så virker det efter hensigten. Du skal dog være opmærksom på, at virkningen kan være forskellige fra person til person. 

Herunder har vi beskrevet nogle af de populære naturlægemidler:

  • Kan Jang, indeholder bl.a. ekstrakt af andrographis og russisk rod. Kan Jang anvendes til lindring af forkølelsessymptomer. 
  • Echinaforce, forebygger og behandler forkølelse. Derudover styrker echinaforce kroppens immunforsvar. 
  • Sinux, er et naturlægemiddel til lindring af ukompliceret bihulebetændelse hos voksne og indeholder bl.a. ekstrakt af ensianrod, skræppe og hyldeblomst. 

 

Få et stærkere immunforsvar med motion

Det er ikke kun kosttilskud og hvad du spiser, som kan bidrage til et stærkere immunforsvar. Daglig motion spiller også en stor rolle i hvor stærkt dit immunforsvar er. Ved at dyrke regelmæssig motion, kan du faktisk reducere risikoen for at få infektioner og andre sygdomme, herunder livsstilssygdomme. Motion sørger for at holde dit immunforsvar i gang, men det bidrager også til at forebygge overvægt. 

Personer som er overvægtige, kan til tider opleve at være mere syge, end normalvægtige personer. Hvad det helt præcist skyldes ved man ikke. Har du brug for inspiration til sunde vaner, herunder kost og motion, har vi i vores artikelunivers mange spændende artikler, men også opskrifter som er lige til at gå til. Du finder artikler om motion her, slankekure her og opskrifter her. Der er masser af spændende læsestof der kan bidrage til at du holder vægten.

Vil du gerne gøre brug af kosttilskud som kan hjælpe dig til at tabe dig og holde vægten, samtidig med at du spiser sundt og dyrker motion? Så skal du prøve at undersøge vores udvalg af kosttilskud til en sundere livsstil.

Ifølge Sundhedsstyrelsen bør voksne mellem 18 og 64 år, dyrke mindst 30 minutters fysisk aktivitet hver eneste dag. Det kan være en rask gåtur, en løbetur, cykling eller en tur i træningscenteret. Det vigtigste er, at pulsen kommer højere op end ved almindelige dagligdags gøremål. For personer fra 65+ gælder det også at dyrke 30 minutters motion dagligt. Intensiteten kan dog være lavere end for personer under 65 år.
Motionen kan forebygge hjertekarsygdomme og type 2 diabetes, men har også en positiv effekt på stofskiftet og hormonsystemet. 

 

En god søvn styrker immunforsvaret

Ligesom motion, sund mad og kosttilskud alt sammen kan bidrage til et normalt fungerende immunforsvar, er en god nattesøvn også vigtig. Når du sover restituerer kroppen og forbereder sig på næste dags udfordringer og aktiviteter. Det er meget forskellige hvor meget søvn vi har brug for, alt efter vores alder, men for voksne gælder det som tommelfingerregel, at vi skal have syv timer hver nat. 

Under søvnen sænkes kroppens temperatur, men mange organer arbejder stadig videre. I organernes arbejde producerer de bl.a. hormoner og andre stoffer som er vigtige i bekæmpelsen af bakterier vi møder. Det betyder, at hvis vi ikke sover nok, kan kroppen ikke danne de stoffer den har brug for, for at kunne beskytte dig mod sygdomme. 

Det er faktisk meget nemt at vide om du har sovet for lidt. Hvis du vågner og føler dig uoplagt, er træt og har svært ved at koncentrere dig i løbet af dagen, kan det tyde på at du ikke har sovet nok. 

Derfor: Sørg for at sove nok og gør alt hvad du kan, for at give kroppen de rette betingelser for en god nats søvn. Dit soveværelse bør ikke være for varmt, men må meget gerne være køligere end stuen. Du kan evt. lufte ud 5-10 minutter inden sengetid og lade døren til et andet rum stå åben. Dermed tilføres soveværelset ny og ren luft gennem hele natten.

Du bør heller ikke bruge telefonen, computeren eller tv'et en time inden sengetid. Det blå lys som enhederne udsender fortæller din hjerne at det er dag og at du ikke skal sove. Derfor oplever mange at det er svært at falde i søvn hvis de går direkte i seng efter at have slukket tv'et.

Hvis du gerne vil opnå en bedre søvn, kan du prøve et kosttilskud med baldrian og humle. Begge urter har en svagt beroligende effekt, som kan gøre det lettere for dig at falde i søvn. Du finder alle baldrian og humle kosttilskud her

 

God hygiejne mindsker smitte

Selvom du lever sundt, kan du stadig risikere at blive syg. Ofte er der tale om bakterier der finder vej til slimhinderne efter hændernes kontakt med forskellige overflader som bl.a. dørhåndtag. Derfor er det vigtigt at du uanset årstid og livsstil, har en god håndhygiejne. Vask dine hænder eller brug håndsprit når andre er syge, du selv er syg, efter toiletbesøg og før og efter madlavning. 

Du kan læse meget mere om det at have god håndhygiejne i vores kategori ”Håndhygiejne”, hvor du også finder hele vores udvalg af håndsprit. Fordelen ved en håndsprit er, at den kan haves med overalt. Derfor kan du fjerne bakterier fra hænderne på arbejdet, når du handler, i bussen, på toget eller i lufthavnen. 

 

Hvis du er blevet forkølet

Skulle skaden være sket og du er blevet forkølet, er det vigtigt at du giver kroppen ro og hvile. Dit immunforsvar vil gøre alt for at bekæmpe de udefrakommende bakterier. Derudover skal også sørge for ikke at smitte andre. Host og nys i dit ærme, vask hænder og brug håndsprit. På den måde minimerer du risikoen for at smitsomme bakterier overlever og kan smitte andre i din omgangskreds.

Du kan også gøre brug af de føromtalte naturlægemidler for at lindre forkølelsessymptomerne som hoste, løbende næse og ondt i halsen. 
Mange vælger også at gøre brug af et kosttilskud med C-vitamin. Hvorvidt C-vitamin kan forkorte en forkølelse, findes der ikke videnskabelig dokumentation på, men alligevel føler mange at det syrlige vitamin har en positiv effekt.

 

Styrk dit immunforsvar med produkter fra Helsam

Hos Helsam forhandler vi et bredt udvalg af kosttilskud og naturlægemidler, som du kan anvende i forbindelse med forkølelser eller til at styrke dit immunforsvar. I denne artikel har vi beskrevet nogle af de kosttilskud og naturlægemidler vi forhandler, og vi håber du er blevet klogere på hvordan du kan styrke dit immunforsvar. 

Du kan købe kosttilskud, naturlægemidler og mange andre produkter online her på helsam.dk eller i en af vores mange butikker. Bestiller du dine varer online, kan du vælge at få dem leveret helt gratis til din nærmeste Helsam-butik. I vores butikker står vores professionelle personale altid klar til at give dig gode råd og personlig vejledning. Vi glæder os til at se dig. 

 
Vis som