Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

B2-vitamin

B2-vitaminet kaldes også riboflavin, og bidrager til flere af kroppens funktioner. Derfor er det et vitamin, du dagligt har brug for, for at din krop kan fungere optimalt. Vitaminet finder du i kosttilskud for sig selv, i B-kompleks tilskud og i multivitaminer.
Her på siden kan du læse mere om vitaminets egenskaber, samt hvornår du har behov for det.

Hvad er B2-vitamin | Hvornår bør du tage B2-vitamin? | For lidt eller for meget B2-vitamin | Naturlige kilder til B2-vitamin | Køb dit B2-vitamin tilskud hos Helsam
Vis som
3 produkter
Vis som

B2-vitamin: Til hud, negle og hår

Hvad er B2-vitamin

B2-vitaminet/riboflavin er vandopløseligt, og indgår i en lang række af kroppens enzymsystemer.
B2 bidrager til:

• et normalt fungerende energistofskifte
• nervesystemets normale funktion
• vedligeholdelse af normale slimhinder
• vedligeholdelse af normale røde blodlegemer
• en normal hud
• et normalt syn
• en normal omsætning af jern.

Det er altså synligt, at B2-vitaminet virkelig bidrager til mange af kroppens funktioner, og derfor er det vigtigt, at du enten får tilført det gennem din daglige kost eller i form af vitamintilskud.
Når du holder en B2-vitaminpille i hånde, vil du helt sikkert opdage, at dens farve er meget gul. Det er et af kendetegnene ved vitaminet, og er helt ufarligt.

 

Hvornår bør du tage B2-vitamin?

Du bør tage B2-vitamin/riboflavin hvis ikke du spiser nok mad der indeholder B2-vitamin, eller hvis du decideret har mangel på vitaminet.
Den anbefalede daglige dosis varierer fra tid til anden. Derfor skal du altid orientere dig om dosis på produktets mærkat. På den måde sikrer du dig, at du får nok af vitaminet.
Som gravid må du gerne tage B2-vitamin tilskud. Både dig og dit barn har behov for vitaminet, og barnet har behov for det, for at kunne vokse optimalt.

 

For lidt eller for meget B2-vitamin

Som alle andre vitaminer er det muligt at indtage for lidt B2-vitamin. Skulle du få for lidt B2-vitamin, kan du opleve symptomer som træthed. Der findes ikke dokumentation om tilfælde med for stort indtag B2-vitamin, hvilket bl.a. skyldes, at vitaminet er vandopløseligt, og derfor skylles ud med urinen. Derfor ophober B2-vitaminet sig ikke i kroppen, som f.eks. et fedtopløseligt vitamin ville gøre det.

 

Naturlige kilder til B2-vitamin

Hvis du spiser varieret får du sikkert allerede en del B2-vitamin. Det gælder dog kun, hvis du indtager de fødevarer som har et højt indhold af vitaminet. Nogle af de fødevarer der har et højt indhold er:

• Mejeriprodukter
• Fuldkornsprodukter
• Kød
• Ærter
• Bønner
• Fisk

Spiser du ikke nok af ovenstående fødevarer, kan det være en rigtig fin idé, at gøre brug af et dagligt B2-vitamin tilskud. Gennem maden optager kroppen omkring 60-70 % af det daglige B2-vitamin behov. Det er især mælk der er den største kilde til vitaminet.

 

Køb dit B2-vitamin tilskud hos Helsam

Køb dit B2-vitamin/riboflavin tilskud hos Helsam – du finder vitamintilskud i forskellige styrker og former. Vælg det B2-vitamintilskud der passer til dig, og bestiller du online, kan du få det leveret gratis til din nærmeste Helsam butik. Du er også velkommen i en af vores mange butikker. Vi giver dig gerne gode råd og vejledning i forbindelse med dit næste køb af vitaminer.