Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Har du styr på dit kolesterolniveau?

Helsam guider dig og fortæller alt, du skal vide for at forstå kolesterol bedre.

kolesterol

 

Mange har måske perifært hørt om forhøjet kolesterol, kolesteroltal og måske endda det lede kolesterol. Men de fleste kender faktisk ikke grunden til vores besvær med det drilske fedtstof eller hvorfor det er så vigtigt for vores krop. Læs derfor med her, og bliv klogere på din krop og dens behov for kolesterol.

 

Hvad er LDL kolesterol?

Vi har alle sammen kolesterol i kroppen, men hvad er det og hvilken funktion har det? Kolesterol er et fedtstof og dannes helt naturligt i kroppen. Derudover findes kolesterol i mange fødevarer, hvilket kan resultere i, at vi nogle gange får for meget. I kroppen transporteres kolesterol rundt i blodet ved hjælp af lipoproteiner – enten LDL eller HDL.

LDL er en forkortelse for den engelske betegnelse, Lov Density Lipoprotein, mens HDL er en forkortelse af High Density Lipoprotein. LDL er det dårlige kolesterol, da indholdet af fedt er højt. LDL kolesterol kan aflejre sig i blodkarrenes vægge og resultere i åreforkalkning. 

LDL kolesterol er nødvendigt at have i kroppen, men det er vigtigt ikke at have et for høj indhold, da det kan lede til hjertekarsygdomme. 

  • HDL-kolesterol: HDL-kolesterol indeholder mere protein end fedt. Stoffet kaldes for "Det herlige kolesterol", da det transporterer fedtstoffer fra blodkarrene til leveren. Derved hjælper HDL-kolesterol med at udskille fedtstoffer og reducere risikoen for åreforkalkning.
  • LDL-kolesterol: LDL-kolesterol indeholder mere fedt end protein. Stoffet kaldes for ”Det lede kolesterol”, fordi en høj koncentration af dette stof øger risikoen for åreforkalkning.
  • Triglycerid: Triglycerid er et fedtstof, som optages gennem kosten. Det er endnu ikke bevist, at et forhøjet niveau af triglycerid i sig selv giver åreforkalkning. Det er derimod konkluderet, at en større mængde triglycerid i blodet kan gøre skade på flere organer herunder bugspytkirtlen og leveren.

 

Hvordan måles kolesterol?

Når man får målt sit kolesterolniveau i blodet, måles et total-kolesteroltal, der sammenfatter mængderne af HDL, LDL og triglycerid. Det totale kolesteroltal angives i millimol kolesterol per liter blod: mmol/l.
Du får målt dit kolesteroltal for at tjekke niveauet af kolesterol i din krop. Du kan nemlig ikke selv mærke, om dit kolesteroltal er for højt eller lavt. Derfor er det vigtigt jævnligt at få foretaget en blodprøve-måling af dit kolesterolniveau hos lægen – især hvis der er fundet arveligt forhøjet kolesterolindhold i din familie.

 

Hvor højt må LDL kolesterol være?

Der findes flere værdier for kolesterolkoncentrationen i blodet. Den normale koncentration af kolesterol i blodet er mindre end 5 mmol/L.

  • 5 – 6,4 mmol/L er let forhøjet kolesterol
  • 6,5 – 7,9 mmol/L er moderat forhøjet kolesterol
  • 8,0+ mmol/L er meget forhøjet kolesterol

Det er vigtigt at være opmærksom på, at forhøjet kolesterol i sig selv ikke er en sygdom. Dog øger forhøjet kolesterol risikoen for sygdomme – bl.a. åreforkalkning. 

 

Er dit kolesteroltal for lavt?

Hvis dit samlede kolesteroltal ligger langt under 5,0 mmol/l, er dit kolesteroltal for lavt. Nye undersøgelser har vist, at et lavt kolesteroltal giver negative udslag for kroppen. Eksempelvis kan et lavt kolesteroltal medføre forhøjet risiko for infektionssygdomme, dårligere immunforsvar og for lav dannelse af visse hormoner.

Et lavt niveau af kolesterol er oftest forbundet med usund og uhensigtsmæssig livsstil. Derfor skal et lavt kolesteroltal, i det fleste tilfælde, afhjælpes gennem ændringer i kost- og motionsvaner.

 

Er dit kolesteroltal for højt?                    

Hvis du har fået konstateret et kolesteroltal på over 5,0 mmol/l, er det fordi du har for mange fedtstoffer i blodbanerne. Forhøjet kolesterol er ikke en sygdom i sig selv, men en tilstand i kroppen, som kan øge risikoen for sygdomme som åreforkalkning og hjertekarsygdomme. Sygdommene kan vise sig som hjertekrampe, forskellige blodpropper, dårligt kredsløb i benene, hjerneblødning og dårlig blodforsyning til hovedet. Det er derfor yderst vigtigt at reagere, hvis dit kolesteroltal er forhøjet. Med et forhøjet kolesteroltal kan du nemlig risikere, at fedtstofferne ophober sig i blodkarrene og resulterer i en af ovenstående sygdomme.

Et forhøjet kolesteroltal kan forekomme på grund af bl.a. for stort indtag af alkohol, sukkerholdige drikke, sukker, måltider med stor mængde fedt eller for få måltider med fede fisk. For højt kolesterol kan dog også skyldes arvelighed.

 

Hvordan sænker man LDL kolesterol?

Langt de fleste kan regulere deres kolesterolniveau ved at ændre, hvad de spiser og drikker. Når du ændrer din livsstil, kan du starte på en frisk. Løsningen er nødvendigvis ikke altid at tabe sig, men i stedet at få bugt med de usunde vaner. Ved at lave om på din kost og dyrke regelmæssig motion, kan du ændre dit kolesteroltal med 10-15 procent.

Kost

Hvis man ofte spiser meget fed mad, stiger fedtstofniveauet i blodet. Dette skaber et forhøjet niveau af fedtstoffer i blodkarrene og derved øges risikoen for åreforkalkning og hjertekarsygdomme. Kosten spiller derfor en stor rolle i forbindelse med kolesteroltallet.
For at have et ideelt kolesteroltal bør du tage højde for disse stoffer og råvarer:

  • Fedt er vigtig for kroppens energiproduktion. Men der findes to typer af fedt: mættet fedt og umættet fedt.

Mættet fedt findes i fødevarer, der kommer fra dyreriget: Kød, pålæg, bacon, fløde, smør, ost og sødmælk. Det mættede fedt øger kolesteroltallet og derfor skal det begrænses.

Umættet fedt er fedt fra planteriget. Det umættede fedt findes i olier, nødder, oliven og avokado. Umættet fedt er gavnligt for hjertet og bør bruges i stedet for mættet fedt.

  • Fisk er den eneste undtagelse fra dyreriget og bør spises flere gange ugentligt, da fisk indeholder sunde, umættede fedtstoffer. Fisk bør derfor erstatte kød og pålæg flere gange ugentligt.

  • Frugt og grønt beskytter hjertet og blodkarrene omkring det.

  • Fuldkorn indeholder kostfibre, der binder kolesterol i tarmen, så overskydende mængder af stoffet ikke optages i kroppens kolesterolkredsløb. På den måde kan 75 gram fuldkornsprodukter dagligt sænke kolesteroltallet. Fuldkorn findes i bl.a. fuldkornsbrød, fiberholdigt knækbrød, rugbrød, havregryn, fuldkornsris og fuldkornspasta.

Motion

Hvis du vil have en sund livsstil, kan du ikke komme udenom motion. Det anbefales, at voksne dyrker en halv times motion hver dag og får pulsen op minimum to gange ugentligt. Kolesteroltallet nedsættes nemlig ved fysisk aktivitet, da bevægelse af alle former fortynder blodets sammensætning af kolesterol.

Motion er altså en naturlig kilde til at nedsætte kolesteroltallet og samtidig vedligeholde kroppens fysik. Der er derfor god grund til at sætte gang i den daglige bevægelse. Vær dog opmærksom på, at nogle kan omlægge deres livsstil selv, mens andre har brug for hjælp fra diætister, læger eller personlige trænere.

Kosttilskud

Kosttilskud kan også benyttes som hjælp mod forhøjet kolesterol. Kosttilskud bør dog først være en realitet, når en omlægning i livsstilen ikke viser sig at kunne ændre kolesteroltallet tilstrækkeligt. Kosttilskud til forhøjet kolesterol findes i mange forskellige varianter. Du kan finde produkter, der enten bidrager udelukkende til regulering af kolesterolniveauet, men også udvidede tilskud som styrker hele hjertekar-funktionen. Det er samtidig vigtigt at huske på, at selvom du gør brug af kosttilskud, så er sunde tiltag i kost og motion stadig vigtige faktorer, som kan holde kolesterolet nede på længere sigt.

Hos Helsam finder du både kapsler, olier og tabletter som kosttilskud til regulering af kolesteroltallet. Produkterne indeholder bl.a. monacolin-k fra røde gær-ris, som bidrager til at vedligeholde et normalt kolesterolniveau.

 

 

Sortér efter