Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Gluten - intolerans - nyttig information

Hvilke fødevarer skal man gå udenom, hvis man vil undgå gluten, og hvilke fødevarer er naturligt fri for gluten?


Guide til dig og dine nærmeste samt daginstitution, skole og andre.

Du kan hente information og hjælp mange steder,
bl.a. i Fødevarestyrelsens pjece ”Cøliaki og mad uden gluten
Pjecen beskriver bl.a.:

  • Hvad er Cøliaki
  • Hvor findes gluten
  • Kostråd

Derudover fungerer pjecen som et ”leksikon” hvor du hurtigt kan søge hjælp,
når du er i tvivl.

 

coeliaki.dk - til for dig som har eller kender en med cøliaki

Gluten findes i
  • Hvedemel, durumhvede, grahamsmel, fuldkornshvedemel, sigtemel, hvedeklid, hvedekim, hvedekerner, mannagryn,
    semulje, bulgur, couscous, spelt, urhvede, emmer, enkorn, kamut.
  • Rugmel, rugkerner.
  • Havregryn, havremel, havremix, müsli, havreklid, havrekager – med mindre det er lavet af specialfremstillet havre.
  • Byggryn, perlebyg.
  • Brød, kager, pasta, panering (rasp), vafler, kiks, biskuits, bageblandinger, ristede løg.
  • Madlavningsfløde, undtaget Cremefine.

Gluten kan findes i

  • Mange morgenmadsprodukter.
  • Farsvarer, paté, pølse, pålægsvarer, færdige middagsretter, stuvning, sovs, bouillon.
  • Sennep, ketchup, mayonnaise, remoulade, karry og andre krydderiblandinger.
  • Fyldt chokolade, lakrids, lakridskonfekt, vingummi, karameller.
  • Frosne kartoffelprodukter, chips.
  • Øl og milkshake.
  • Sojasauce

Fødevarer, naturligt fri for gluten

Fødevarerne på denne liste indeholder sjældent gluten. For at være på den sikre side bør man alligevel altid læse varedeklarationen.

  • Kød (fersk, frossent, røget og saltet), fjerkræ, fisk, indmad, æg.
  • Kartofler og grøntsager (friske og konserverede).
  • Frugt (frisk, tørret, frosset eller konserveret), kokos, nødder, mandler.
  • Mælk, syrnede mælkeprodukter (uden müsli), ost.
  • Margarine, smør, olie, minarine.
  • Saft, juice, sodavand, vin, spiritus.
  • Mel, naturligt fri for gluten
  • Majsmel, majsstivelse, kartoffelmel, boghvedemel, rismel, sojamel, tapioka, quinoa,
    polenta, kikærtemel, hirsemel.
  • Gryn og kerner naturligt fri for gluten
  • Ris, boghvedegryn, majsgryn, hirseflager, sagogryn, sesamfrø, birkes, solsikkekerner,
    græskarkerner, loppefrøskaller, hørfrø, kokosmel, amarant, chiafrø.
     

 

Gluten - ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er gluten?
    Gluten er et protein, der findes i kornsorter. Blandt andet udgør gluten godt 80 procent af proteinerne i f.eks. hvede. Derudover findes gluten primært i rug og byg. Du kan kende gluten som det stof, der gør dejen elastisk.

  • Hvad er der i gluten?
    Gluten indeholder et væld proteiner. Derfor er gluten faktisk en fællesbetegnelse for størstedelen af de proteiner, der findes i kornsorter som hvede, rug, byg og havre. Gluten indeholder blandt andet stoffer, der giver elasticitet og styrke til dejen samt sørger for at ensartet dejen.

  • Hvad gør gluten ved kroppen?
    Gluten findes i mange fuldkornsprodukter, som indeholder vigtige næringsstoffer. Derfor er gluten gavnligt for kroppen, og et af ’De officielle Kostråd’ er da også at spise fuldkorn hver dag. For nogle mennesker nedbryder og beskadiger gluten dog tyndtarmen – men det er kun hos mennesker, som lider af den sjældnere sygdom, Cøliaki.
Vis som