Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Kom godt gennem vinteren

En sund og varieret kost er vigtig, men ikke altid nok, og det kan derfor være en rigtig god ide at supplere med kosttilskud.

Kom godt igennem vinterenAf Aase Thomsen, autoriseret helsevejleder, Helsam Aalborg City, november 2013

Kombinationen af en stresset hverdag og vinterens slud, blæst og svingende temperaturer kræver et stærkt immunforsvar.

En sund og varieret kost er vigtig, men ikke altid nok, og det kan derfor være en rigtig god ide at supplere med kosttilskud.

Det store D

Skandinaviens barske vinterklima er ikke altid godt for krop og sjæl, og derfor er der ifølge Helsevejleder Aase Thomsen kosttilskud, som det giver rigtig god mening at tage, når vinteren melder sin ankomst.
"I Skandinavien har vi ikke så mange solskinstimer, og det går ud over vores D-vitaminbalance. Vi får nemlig D-vitamin fra sollys. Uden D-vitamin kan kroppen ikke udnytte den kalk, vi får gennem kosten, og det har betydning for både knogler og muskler. På en lang, dansk vinter bliver sommersolens ophobede D-vitamindepoter tømt, og så må vi tilføre D-vitamin på anden måde. Det kan i mindre grad gøres gennem kosten, for eksempel ved at spise fede fisk, men den allerbedste måde er at tage D-vitamin som kosttilskud fra november til marts,” forklarer Aase Thomsen og tilføjer, at forskning peger på, at D-vitamin bidrager til immunsystemets normale funktion.

Det høje C

Et andet kosttilskud, som det kan være en rigtig god ide at tage om vinteren, er C-vitamin. Vitamin-C bidrager til immunforsvarets normale funktion og mindsker træthed og udmattelse. Mennesker kan ikke selv danne C-vitamin, og vi skal derfor have det tilført fra kosten eller kosttilskud. Sammen med jern er C-vitamin nødvendigt for dannelsen af en af de 20 aminosyrer, kroppen bruger til at opbygge protein. Denne aminosyre indgår i proteinet kollagen, der er en vigtig bestanddel i sener, brusk, tandkød og knogler. Mangler man kollagen, medfører det, at de mindste blodkar bliver skøre, og sår heler dårligt. Da der indgår kollagen i både brusk og knogler, bliver dannelsen af dette væv også defekt. Får man ikke tilstrækkelig C-vitamin, medfører det på længere sigt den klassiske mangelsygdom skørbug.

Aases bedste råd til vinteren

Spis varieret og økologisk. Kvaliteten af det, vi spiser, er vigtig. Undgå kemi i dine fødevarer og spis masser af friske og grove, økologiske madvarer. Det giver også mening og er sund fornuft at følge årstiderne madmæssigt, så vores krop, fordøjelse og immunsystem får det, vi har behov for i forhold til årstiden.

Gode tilskud

Suppler den sunde mad med gode vitaminog mineraltilskud, gerne med fokus på A- CD- vitamin samt mineralerne selen og zink. Vitaminer og mineraler er indbyrdes afhængige af hinanden, og nogle er vigtige for optagelsen af andre. Det er derfor også en god ide at tage en multivitamin og -mineraltablet, så kroppen har tilstrækkelig mængde næringsstoffer til rådighed.

Få søvn

En god nats søvn er afgørende for et godt immunforsvar. Få gerne otte timers søvn hver nat.

Hjælpen er nær

Oplever du, at dit immunforsvar skranter, så husk, at du altid kan finde hjælp i din lokale helsekostbutik.

Vis som

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×