Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

L-carnitin

Carnitin, også kaldet B7-vitamin, er et vitaminlignende stof som dannes af kroppen. Derudover findes carnitin i animalske fødevarer, mens det i kroppen primært lagres i skelet og hjerte. Læs mere om l-carnitin her.

 

Carnitin: Hvad er det?

L-carnitin, eller bare carnitin, er et stof som minder om et vitamin. Nogle gange vil du støde på carnitin under betegnelsen B7-vitamin. Carnitin er vandopløseligt og derfor udskilles det gennem urin og afføring. Det betyder også, at kroppen kan udskille carnitin, hvis du indtager for meget – enten gennem kosten eller i form af et kosttilskud. L-carnitin produceres helt naturligt af kroppen, hvor størstedelen af stoffet findes i hjerte og skelet. For at kroppen selv kan danne carnitin, er det nødvendigt at den har adgang til aminosyren lysin. 

 

Hvad er l-carnitin godt for?

I kroppen findes carnitin som tidligere nævnt primært i skelet og hjertet. I hjertet understøtter carnitin energiomsætningen, altså omdannelsen af fedt og kulhydrat til energi. Energien bruges af hjertet til bl.a. at kunne trække sig sammen, hvilket det gør i forbindelse med hvert hjerteslag. 

Nogle mener, at carnitin kan have en slankevirkende effekt, samt en præstationsfremmende virkning. Disse to påstande er der dog ingen/tilstrækkelige videnskabelige beviser for, hvilket er vigtigt at huske på.

 

Hvor findes l-carnitin?

Hvis du gerne vil øge dit indtag af carnitin gennem kosten, er der nogle fødevarer som særligt indeholder det vitaminlignende stof. Du finder carnitin i animalske fødevarer, især kød, fisk og mejeriprodukter.

Jo rødere kød er, des højere er indholdet af carnitin. Måske tænker du, findes carnitin ikke i vegetabilske fødevarer? Jo, men i meget begrænsede mængder – faktisk så begrænset, at det ikke har betydning. Alligevel bør du som vegetar eller veganer ikke være nervøs for, at du ikke indtager nok l-carnitin. Kroppen kan nemlig selv danne den nødvendige mængde carnitin, også selvom du ikke spiser kød og mejeriprodukter.

Sidst, men ikke mindst, findes l-carnitin i form af kosttilskud. Kosttilskud med carnitin fås både i kapsel- og tabletform, hvor nogle udelukkende indeholder l-carnitin, mens andre også er tilsat supplerende vitaminer- og/eller mineraler. 

 

Hvor meget l-carnitin har kroppen brug for?

Det er meget individuelt hvor meget l-carnitin kroppen har brug for. Det skyldes især kroppens egen evne til at producere stoffet. Hvis du af den ene eller anden grund vælger at tage et kosttilskud med l-carnitin, bør du altid holde dig til produktets anbefalede daglige dosis. 

Skulle du indtage lidt for meget carnitin, vil kroppen sørge for at udskille det overskydende gennem bl.a. urinen. 

 

Hvem har brug for l-carnitin?

Sunde, raske og alsidigt spisende personer har generelt ikke behov for l-carnitin i form af kosttilskud. Her tilføres de nødvendige mængder gennem kosten, eller også sørger kroppen for selv at producere stoffet.

Ønsker du at bruge l-carnitin i en anden sammenhæng, er det vigtigt at være opmærksom på, at carnitin ikke bør tages hvis du:

  • Tager blodfortyndende medicin
  • Er i en form for hormonbehandling

Hvis du tager anden medicin, er det bedst at konsultere din læge, så du kan få klarlagt om medicinen og l-carnitin kan tages samtidig.

 

Carnitin mangel 

Mangel på l-carnitin er meget sjælden og finder som ofte kun sted, hvis der er underliggende sygdom. Carnitin mangel kan opstå hvis en person har en genetisk sygdom, hvor carnitin ikke optages. Manglen kan også opstå i forbindelse med f.eks. nyresvigt og antibiotikabehandling. I tilfælde af mangel på carnitin pga. antibiotika, normaliseres carnitin produktionen efter endt behandling.

 

L-carnitin og forskning

L-carnitin har været og bliver stadig undersøgt fra tid til anden. Der forskes især i carnitins virkning på fedtforbrænding og den præstationsfremmende effekt. Desværre er der som tidligere nævnt, endnu ikke godkendte videnskabelige beviser for, at carnitin har en virkning på dette.

Mange sportsudøvere og atleter gør desuden brug af l-carnitin i forbindelse med at øge deres præstationer. 

Vis som