Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Familiejul uden stress?

Det er tid til at forebygge stress i juletiden. Brug de gode tips fra Anne-Lene Schwartz, der er uddannet i Post Induction Therapy i USA.

Familiejul uden stress

Det er faktisk ikke så svært at forebygge stress i juletiden, som vi måske går og tror.
De alt for høje forventninger og vores lidt for lyserøde bakspejle sammen med dårlige spisevaner og mørkt vejr er blandt hovedfaktorerne i regnestykket. Vi ser nærmere på de forholdsregler, du kan træffe, for at minimere skaderne og komme stressfri gennem julen.

I første omgang handler det om dig selv og dine egne forventninger. Et eksempel: Får du nogensinde bagt kager i hverdagene? Hvis ikke, gør det dig ikke til en mislykket person ikke at stille med et vaniliekransduftende hjem fra den første til den fireogtyvende december. Der er intet forgjort i at købe finskbrød og brunkager hos bageren. Han lever trods alt af at lave dem.
Pointen er, at blot fordi butikkerne, livsstilsmagasinerne og dem i Morgen-TV er særligt højt oppe i gear og virker ekstra overskudsagtige i denne tid med oppyntning, nissepiger, Glöggvogne og brændte mandler, er det altså ikke ensbetydende med, at du skal kunne yde samme indsats derhjemme. Lad os i stedet fokusere på hvordan du kan skabe en tryg, harmonisk og stressfri jul.

Planlægning, planlægning, planlægning
Nøglen til afslapning og minimering af julestress er – overraskende for mange – planlægning. Og her snakker vi intelligent og realistisk planlægning – ikke hvor mange familiebesøg og Glögg-mingels der kan skubbes ind i hvert eneste ledigt time slot i kalenderen. Sortér, prioritér, og sæt tid af til alene- eller familietid. Lær at sige nej tak til invitationer, og forsøg i så vidt muligt omfang at skedulere komsammener til det nye år, så alt ikke klumper sig sammen i juledagene.
Fastsæt et gavebudget og tilstræb at holde dig indenfor dét. Planlæg juleshopping i god tid, og prøv at få venner og familie til at lave ønskelister, så du kan give dem noget de ønsker sig i stedet for at storke land og rige rundt efter den perfekte gave. Nettet er en gave sendt fra himlen til formålet.

Drop traditionerne

– nogle af dem, i al fald. Traditioner har det med at hobe sig op over årene, især med den voldsomme udskiftning af familiemedlemmer, moderne familiedynamik medfører, og derfor befinder man sig pludselig i en heksekedel af juletraditioner, som de forskellige har medbragt hjemmefra – og som pinedød skal honoreres. Der skal både serveres and, flæskesteg og medisterpølse til juleaften, med både brune og hvide kartofler og rødkål såvel som sauerkraut og hjemmelavet ribsgelé, uanset om selskabet kun tæller fem personer. Der er kirkegang om formiddagen, spadseretur efter risalamanden, salmesang, dans om træet. Det kan tage livet af enhver, og hvis du som voksen synes det lyder slemt, så tænk på de af ungerne, som skal igennem det hele to gange, fordi både mor og far insisterer på at der skal holdes jul i deres hjem hvert år …

Pas på dig selv og forebyg julestress
I mylderet af alle de opgaver, du stiller dig selv i løbet af julen, bliver hensynet til dig selv og din sundhed skubbet i baggrunden. For det første udskyder du fitness og yoga til januar, fordi der er så meget at lave – for det andet spiser du sandsynligvis mange flere søde sager end du er vant til.
Som konsekvens heraf bliver din naturlige balance forskubbet, og har du tendens til at udvikle stress, bidrager den dårlige kost og manglende motion til forgiftningstilstanden. Dette bliver du nødt til at foregribe. Sæt tid af til træning og eventuel meditation (igen: planlægning), og hold igen med de søde sager.
Især i denne mørke tid er det vigtigt at få de nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, så man ikke kommer i en mangeltilstand. Spis årstidens rodfrugter, kål og grøntsager, evt. som en hyggelig suppe, og vær opmærksom på din krops signaler. Få frisk luft og lys, i de få timer solen er fremme her om vinteren.

Skru ned for forventningerne – også til de andre
Udover det, at du er nødt til at justere dit forventningsniveau i forhold til egen formåen, bør du også tage temperaturen på dine omgivelser. Måske vil ungerne hellere spille Minecraft end lave sneengle. Måske synes manden ikke, det er et hit at holde egg nogg party for naboerne lillejuleaften, når nu han hellere vil flade ud på sofaen og se dartmesterskaber.
Ligesom du bør stille realistiske forventninger til dig selv, bør du give din familie en chance for at opnå julestemning i deres eget tempo. Med mere planlægning og mindre perfektionisme kan du undgå den værste julestress i familien - og i stedet få en jul med mere overskud.

Af Anne-Lene Scwartz, StressCare Institute, www.stress-care.dk

 

Vis som

www.helsam.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål. Du kan finde vores cookiepolitik her: Klik her

×