Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

God mad og højt humør redder dit hjerte

Læs den spændende artikel af Jerk W. Langer


 

Føler du dig glad? Det håber jeg virkelig, for så er du godt på vej til at leve længere. Godt humør holder nemlig hjertet sundt.
Om din glæde skyldes, at du sætter pris på at læse velskrevne bøger, gå ture i skoven, eller lytte til din yndlingsmusik, er ikke afgørende. Bare du føler dig godt tilpas.


Det konkluderer en undersøgelse af 1.739 kvinder og mænd fulgt gennem 10 år. Forskerne vurderede betydningen af faktorer såsom humør, glæde, tilfredshed og optimisme samt i den anden ende af skalaen depression, fjendtlighed og ængstelse. Det omregnede de til en skala for glæde, som er blevet sammenlignet med faren for hjertesygdom. Glade, entusiastiske og tilfredse mennesker, der opfatter glasset som halvt fuldt snarere end halvt tomt, har markant større chance for at holde hjertet sundt, fortæller forskerne i fagtidsskriftet European Heart Journal.

Det er rart at vide, for hjertesygdomme er den største dræber i Danmark, selvom risikoen heldigvis er faldet det seneste årti. Andre punkter i livsførelsen betyder selvfølgelig også en masse. Ikke mindst vores kostvaner. Jeg har udviklet det antiinflammatoriske spiseprincip, som du møder i min nye bog ”21 nye helbredende dage med antiinflammatorisk kost”. Jeg håber også, at vi ses i foråret, når jeg over hele landet sammen med lokale Helsam-butikker og helsekostbutikker afholder foredragsaftener, endda med mulighed for en personlig sundhedssamtale i din egen butik.

Til foredragene taler vi bl.a. om antiinflammatorisk kost, ser på hvordan vi holder blodtryk, kolesterol og blodsukker på plads. Samt i det hele taget får mere overskud i hverdagen, lindrer eventuelle symptomer samt forebygger sygdomme. Som forsmag har jeg samlet mine erfaringer i et antiinflammatorisk manifest med de absolut sundeste kostråd til at give dig masser af antiinflammatorisk power.


 


- Spis naturlig autentisk mad med vægten på smag og kvalitet.
- Lav maden selv, når det er praktisk muligt.
- Grøntsager af alle slags og farver udgør hovedretten.
- Fisk så tit du lyster og altid dit animalske førstevalg.
- Bælgfrugter, nødder, linser og frø som vigtige proteinkilder.
- Krydderier og krydderurter fyldt med antiinflammatoriske stoffer.
- Altid fuldkornsudgaver med mange kostfibre i stedet for raffinerede kornprodukter.
- Helst ikke forarbejdede fødevarer, færdigvarer, halvfabrikata, junkfood.
- Olier af højeste kvalitet.
- Spis langsomt og nyd maden.


Til sidst løfter jeg lige en advarende pegefinger. Stop ikke på egen hånd med at tage lægeordineret medicin for blodtryk, kolesterol og blodsukker, bare fordi du føler dig godt tilpas og nu lever sundere end før. Heldigvis viser erfaringen, at du ofte sammen med lægen kan sænke dosis eller måske helt undvære medicinen, når du selv begynder at gøre en indsats for hjertesundheden.

 

Køb bogen HER
 

 
Sortér efter