Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

Røde ris

Røde ris er en traditionel kinesisk kornsort, som kineserne har spist i flere århundrede. De bliver dyrket på gærsvampen Monascus Purpureus, og går derfor også under navnet “røde gærris”. Svampen er med til at give risen sin karakteristiske røde farve. Generelt er asiater meget glade for at bruge røde ris i deres madlavning og bruger dem også til at fremstille risvin med. Du kan med fordel spise røde ris som en del af dagens største måltid eller som tilbehør til din salat. Derudover bruger kineserne også røde ris som et lægemiddel til at forebygge eller sænke kolesteroltallet hos befolkningen. Er du blevet nysgerrig på røde ris? Så læs med, og bliv klogere.

Røde ris

 

Sådan bliver røde ris dyrket 

Røde ris har ikke deres karakteristiske farve fra begyndelsen. De starter som hvide polerede ris, som får deres rød-lilla nuance, idet de bliver dyrket af en gærsvamp kaldet “Monascus Purpureus”. 

Omdannelse til den røde farve sker ved at risene først bliver lagt i blød. Der bliver de liggende, indtil de er bliver mættet, og herefter kan man opdyrke risene direkte, eller dampe og koge dem, hvis man ønsker at sterilisere dem. Du kan blande sporer fra svampen i eller pulveriseret rød ris med den ris, der bliver behandlet. Herefter sætter du blandingen væk i tre til seks dage ved stuetemperatur og i løbet af den periode, får risen sin rød-lilla farve.

 

Brug røde ris i dine måltider 

Hos Helsam finder du et udvalg af økologiske røde ris, du kan bruge i dine måltider. Du kan med fordel både bruge dem som hovedingrediens i dit måltid eller blande dem sammen med andre af vores økologiske rissorter for at give dit måltid en bedre smagsoplevelse. Røde ris har nemlig en lækker, let smag af nødder, som også gør den perfekt som tilbehør i din salat. Det giver den lidt kant. Røde ris er rige på kostfibre, som er godt for dig og din kost.

Røde ris skal opbevares tørt og ikke for varmt, og når du tilbereder risene, skal du først skylle og derefter koge dem i 35 minutter, til de er bløde. Når du har gjort det, er de røde ris klar til at fuldende din kulinariske oplevelse. 

 

Opskrifter med røde ris

Du kan finde utallige opskrifter, der inkluderer røde ris. Kineserne har brugt det i deres madlavning i årevis i blandt andet tofu, rød-ris-eddike og risvin. Derudover bruger de det også som en kendt ingrediens i forskelligt kinesisk bagværk. Det er derfor kun fantasien, der sætter grænser, når det kommer til røde ris. Du kan finde forskellige opskrifter med røde ris i for eksempel risretter og kyllingeretter. 

 

Forskellige ristyper

Ris er en af verdens vigtigste fødekilder, og derfor er det også en fast del af menneskers måltider verden over. Ris har sin oprindelse i Sydøstasien, hvor det er blevet dyrket i årtusinder. Historien går på, at ris er blevet dyrket siden 5000-3500 år før vores tidsregning. Sidenhen er der kommet forskellige ristyper til - heriblandt brune ris og røde ris, som bliver karakteriseret som to af de sundeste ristyper. 

Røde ris har et højt indhold af kostfibre. Med deres 2,8 gram kostfibre per 100 gram giver det dem titlen som den ristype, der indeholder mest kostfibre. Røde ris er dog stærkt forfulgt af brune ris med 2,4 per 100 gram. Og du kender måske også Jasminris eller grødris, som er nogle af de mest anvendte ristyper.  

 

Røde ris sænker dit kolesteroltal

Røde ris bliver brugt som et traditionelt lægemiddel i Kina til at sænke og forebygge kolesteroltallet. Det har fået flere forskere til at undersøge effekten for at se, om det er en myte, eller om der er undersøgelser, der understøtter den flere århundrede gamle tradition. 

Ifølge Hjerteforeningen virker røde ris til at hæmme folks egen produktion af kolesterol, som sænker dit kolesteroltal i blodet. Forskere i større undersøgelser påpeger også, at de kan se et fald af LDL-kolesterol  hos folk, der spiser røde ris. Det bliver også kaldt for “low density lipoprotein”.  LDL-kolesterolet bliver ført gennem blodet i små partikler, der kan sætte et lag i dine blodårer, som kan snævre sig sammen og i værste fald lukke dem til. Her kan de røde ris være gode for dig, som er hjertepatient, da de kan sænke kolesteroltallet. Men det er vigtigt at understrege, at røde ris ikke kan erstatte din medicinske behandling. 

 

Røde ris som kosttilskud  

Røde ris må ikke erstatte din medicinske behandling, men du kan i samråd med din egen læge snakke om, de kan fungere som kosttilskud. Det fungerer for udvalgte patienter med forhøjet kolesterol som supplement til den eksisterende behandling. Det kan blandt andet være til dig, der har et forhøjet kolesteroltal og ikke tåler statiner, som er en kolesterolsænkende medicin. 
Vis som