Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Artikler

Artikler

Rosiner

Den søde og fiberrige rosin er efterhånden blevet en fast del af det danske køkken. Hvis du elsker rosiner, så ved du, at der altid er en undskyldning for at tilføje den populære tørrede frugt til dit næste måltid. De kan nemlig bruges både som snack, tilbehør og i dit bagværk. Rosiner har et højt indhold af både vitaminer og mineraler, og de er samtidig et godt alternativ til en sund snack. Har du lyst til at lære mere om rosiner? Så læs med her.

Rosiner

 

Rosinens historie 

Rosiner er tørrede vindruer og hører derfor under kategorien tørret frugt. Ordet “rosin,” stammer oprindeligt fra det franske “raisin,” som betyder vindrue og “raisin sec”, der betyder “tørret vindrue.” 

De fleste folk vil mene, at rosiner er lig med en lille velsmagende frugt i mørk nuance. Men hvis du kender dine rosiner, så ved du, at de kommer i flere farver og størrelser. I de fleste supermarkeder finder du både grønne, røde og blå vindruer. Sødmen, farven og størrelsen kommer således an på, hvilken vindrue der er blevet brugt til at fremstille de pågældende rosiner med. Rosiner bliver typisk tørret i tre uger, før de er spiselige, og det er igennem tørringsprocessen, at de opnår deres mørke nuance. 

Hos Helsam har vi et bredt udvalg af økologiske rosiner - hvad enten du ønsker mørke, lyse eller jumbo. Find dem blandt vores sortiment af tørret frugt.


Rosiner er din bedste ven

Rosiner er en velkendt, tørret frugt, der bliver brugt i al slags madlavning og kan inkluderes i alle dine daglige måltider. 

Hvis du gerne vil have en sundere start på dagen, men du har svært ved at slippe sukkeret på din havregryn, så kan du roligt erstatte det med en håndfuld økologiske rosiner på toppen. Sødmen sammen med grødens bløde konsistens tilfredsstiller den søde tand, og får dig til at glemme sukkertrangen. 

Ligeledes har de et højt indhold af vitaminer og mineraler, som giver dig en forhøjet energi og holder dig mæt i længere tid. De kan med fordel også bruges til bagværk, og som tilbehør i salater til at fuldende den kulinariske oplevelse. 

 

Rosiner - sundhed og kalorier

Du har måske hørt at rosiner er et godt alternativ som snack, men hvor mange kalorier indeholder de egentlig, og hvorfor er det så godt at spise dem? Der er flere gode grunde til at lade rosiner være en del af din kostpyramide, selvom de har de har et højt indhold af sukker og fedt. De indeholder næringsstoffer som vitaminer og mineraler, der er vigtige for at bevare en sund og velfungerende krop. 

Rosiner indeholder cirka 299 kalorier og 59 gram sukker per 100 gram.  Så selvom du skal passe på, at blodsukkeret ikke kommer ud på et sidespor ved at indtage for mange rosiner, så er en af de sundere snacks i moderate mængder. Hvis du derfor spiser en håndfuld rosiner dagligt, er du med til at holde din krop sund og rask. 

 

Spis rosiner mod forstoppelse 

Hvis du har forstoppelse, så ved du, hvor smertefuldt det er for din krop. Derfor har du sikret også prøvet at tage imod alle råd med kyshånd for at få din livskvalitet tilbage. Og der er mange råd mod forstoppelse. Men udover en regelmæssig kost, er tørret frugt, som rosiner, sammen med grøntsager og kornprodukter gode til at afhjælpe din forstoppelse. Rosiners høje fiberindhold kant sætte gang i dit fordøjelsessystem, da en af årsager til forstoppelse kan være mangel på fibre. Derfor er det en god ide at medregne rosiner som en del af din kost under en forstoppelse.
 
Mangler du rosiner? Hos Helsam har vi stort udvalg af økologiske rosiner - hvad enten de skal være mørke eller lyse. Gå på udkig i vores sortiment. 

 

Børn og rosiner 

Hvis du er forælder, så kender du måske til det med at stå og smøre dine børns madpakker hver morgen. Du har stået og skåret lækkert tilbehør som gulerødder og smurt opfindsomme rugbrødsmadder for at friste dem til at spise. Men det eneste, de spiser, er den lille rosinpakke - rosiner er nemlig også en favorit blandt de fleste børn. Rosinens sødme og bløde facon er et sikkert hit, der går lige i hjertet på børnene. 

Du kan roligt give dine børn rosiner, så længe det er  i moderate mængder. Børn under tre år bør derfor højst indtage mere end 50 gram rosiner ugentligt. Der er typisk mellem 11 til 14 gram i hver pakke. 
Vis som